AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.435

850 csi EKM

Hej, mitt instrumenthus på min 850 csi började typ "glappa" som om det vore jordfel. Den slog av och på hela tiden till att helt sluta. Fungerade om man stängde av bilen och startade den igen. Dock så började den bråka igen. Nu så funkar inga mätare alls. Några lampor tänds som vanligt när man startar bilen nu och instrument ljuset fungerar också om man sätter på lyset. Har läst att det kan vara EKM boxen som är pajj? Om man köper en okodad box på bmw gifter sig den sig själv med instrumenthuset om jag kopplar in den?

Tror inte instrumenthuset är pajj eftersom om man trycker in trippmätaren samtidigt som man vrider om ett hack så går alla mätare fram och till baka hela tiden tills man vrider om nyckeln ett till hack.

mvh Johan
Så här fungerar mitt instrumenthus också, så det borde väl inte vara den utan EKM boxen?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ursäkta några tråkiga svar, som förmodligen är tvärtemot vad du säkert hoppas på:

1. Om EKM-boxen (vet inte riktigt vilken du menar men strunt samma) gifter sig automatiskt med instrumenthuset? Högst tveksamt, det förutsätter säkert att du kodar om den på verkstaden 3,5h a 5000 kr, förutom boxen som säkert kostar 3000 kr eller något i den härliga stilen. Jag reparerade och felsökte en ej fungerande passagerardörrens fönsterhiss förra året. Det visade sig bero på en trasig grundodul och en trasig dörrmodul, + kodning + felsökning, slutnotan var en bit över 21 000 kr. Boxarna kostade 5-6k styck.

2. Det låter inte som att instrumenthuset är sönder. Då borde ju inte nålarna röra sig alls.

Ett generaltips kanske är att byta batterierna, dålig batterispänning kan ge allsköns konstiga felkoder på en E31.
Du
291
DuNegro
E31 850ci -92
E39 540iAT -01
Jag hade, i ditt fall, testat byta kondningarna i boxen. Det är ett vanligt fel på de boxarna. Kostar inte mycket, och är mycket mer ekonomiskt än att lämna in på felsökning samt köpa nya batterier osv innan man vet var felet kan ligga.

Mvh

DuNegro
Jag har nya batterier i bilen, Ekm boxen är skärmad. Går att byta kondingar i GM boxen men den har inget att göra med mitt problem. Sen går en okodade Box på 14k på bmw så ja jag vet vad det kostar. Söker info från en 8serie expert om det nu finns någon på autopower.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Prova att ställa din fråga i någon FB-forum, E31 world owners org eller BMW E31 repairs
US
547
US
850 iA -92
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.