|
|
|
|---|---|
|
Hej, Hur kan man vara säker på om det sitter TPMS ventiler på ett par fälgar med monterade däck. Räcker det med att se att ventilen är i metall? Eller själva sensorn vara bortmonterad och ventilen användas ändå? På mina originalfärlgar är de svarta, endast hatten i metall men jag har sett att de finns med hela ventilen i metall också. | |
|
Jag tror tyvärr inte att du kan se det "utanpå", men är inte säker. Bäst är väl att montera ett däck du tror har sensor och via iDrive söka efter sensorn. Om det saknas, alt att sensorn inte funkar (eller är av annan modell än den som är kompatibel med BMW:s system) får du ett felmeddelande. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag har TPMS och på fälgarna sitter då ventilen lite upphöjd på en cylinderplatå enligt bilden. Hoppas jag får till det med länken. [URL=Länk Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Nytt försök: Länk I rather go ponding |
|
|
@Waterlily , Precis så ser det ut på ett par jag funderar på att köpa. Men säljaren har inte haft däcktrycksövervakning så han vet inte. De har suttit på en f30 från början. På mina nuvarande fälgar ser det dock inte ut så har jag för mig, men jag har däcktrycksövervakning som sagt. |
|
|
Det är möjligt att det finns olika utförande. 2011 fick jag fellevererade vinterfälgar som saknade TPMS. Dessa fälgar saknade den lilla cylinderplatån. Därför lade jag märke till skillnaden. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Noteras bör att min bil (2011) med TPMS även har temperatursensorer i TPMS-ventilerna. Om bilen kan visa temperaturen i varje däck så har den TPMS. Huruvida det nu för tiden finns BMW-bilar med TPMS utan temperaturvisning vet jag tyvärr inte. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Jag kan gå in i iDriven och kalibrera samt att en gång då jag rullade emot en trottoarkant lite hårt med däcket (inte fälgen) så plingade däcktrycksvarnaren till. Det var dock på mina vinterdäck med eftermarknadsfälgar. Har inte haft på sommardäcken än då jag har hållit på att göra i ordning dem. Men de är original så förutsätter att de har givare. |
|
|
mina tmps ventiler började strula direkt när jag köpte bilen, så jag kodade bort hela rdc-systemet och ersatte det med RPA. Samma som sitter standard på bilar före -15. |
|
|
@ haack Hur kodar man bort det, hos BMW?, vad kostar det? Trodde inte man kunde det. Min är ju en -14 Vad är skillnaden på rdc och rpa då? |
|
|
Typ såhär för att ta bort tmps: Länk Fast istället för att ta bort 2VB så ersatte jag det med 2TB. |
|
|
Skillnaden på RPA och rdc är att rdc använder sensorerna och kan visa däcktryck medans RPA använder sej av ABS-kransen och räknar hjulvarv och kan inte visa däcktryck. Båda systemen säger till när du får punktering eller dåligt med luft dock. Jag använder mej av Esys. Hade du bott närmare hade jag kunnat hjälpa dig. www.Facebook.se/bmwkodning |
|
|
Ok, så RPA fungerar även om man har rdc och kodar om. Är det inte någon separat givare som läser av ABS-kransen som inte finns då man har rdc då alltså? |
|
|
Japp. |
|
|
Pew skrev: "Är det inte någon separat givare som läser av ABS-kransen som inte finns då man har rdc då alltså?" Nope, samma givare. RPA tar input från ABS-systemet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.