AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.181

Biltemas pneumatiska maskiner?

Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Behöver en pneumatisk kapmaskin för att byta krängningshämmarfästen fram (sitter svetsade och är kexiga.)

Jag föredrar kvalitetsmärken, men vill samtidigt inte kasta ut pengar på saker som jag väldigt sällan kommer använda.

Så nu funderar jag på att köpa en från Biltema.
Länk

Eller ska man lägga 800kr på en från CP?
Länk

Någon som har erfarenhet från Biltemas pneumatiska verktyg?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kör Biltemas äldre variant - fungerar finfint till de jobb jag använder den till (typisk sådana jobb som du beskriver). Har misshandlat den och misskött den, men den fungerar fint fortfarande.

Kapmaskiner formligen slukar luft. Kap- och slipmaskiner är generellt sett de största luftslukarna av alla lufttrycksverktyg. Jag skulle vilja säga att både kraft och arbetsflöde mer avgörs av vilken kompressor man har eller om man har Biltema eller CP.

Generellt gäller att för enklare jobb lite då och då (typ 1 gång / månad) så fungerar en enklare/billigare kapmaskin bra. Ska du ha den mer för yrkesmässigt bruk (dvs den ska kunna gå timme ut och timme in, den ska göra lika raka kap även 3 år senare, bekväm att använda/hålla, kraftfull) så bör man lägga lite extra pengar. Exempelvis vad gör det för en hobbymekare om en kapning tar 3 sekunder längre tid om man gör det 1 gång i halvåret? Men för en yrkesmänniska kan det vara en jäkla skillnad.

Vad jag däremot lärt mig är att det skillnad mellan kapskiva och kapskiva :-) Men även här kan man dra en liknande jämförelse, allt hänger på hur ofta kapar man och vad ska den användas till?

Angående luftförbrukning så drar Biltemas ca 127 liter/min, medans CP drar 354 liter/min.

@Danne80 : Vilken typ av kompressor har du (volym på tanken och antal hk - men om du vet fri avgiven luftmängd så är det ännu bättre)?
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Kompressor är tillräckligt stor så det blir garanterat inga problem. Vet dock inte volym då det inte är min. Men det är en riktigt gammal stor verkstadsvariant med jättestor tank.

Då kör vi nog på Biltemas. Det är lätt att tänka att man ska köpa riktigt bra kvalitet av allt, men har insett att det är bättre att ha en rejäl uppsättning med verktyg och lägga lite mer pengar på verktyg som används ofta. Exempelvis har jag köpt mycket ringnycklar och hylsor från Biltemas 10-års, tänger från Knipex, skruvmejslar från Wera, momentnycklar från Gedore osv.

Vad gäller kapskivor så ja Biltemas blir det inte fler gånger, det är de enda skivor där jag varit med om skivsprängningar (och jag har förr i tiden jobbat mycket med vinkelslip i jobbet (dock med kvalitetsskivor, utan några skivsprängningar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Skönt med stor kompressor - inte riktigt som jag har det :-)

Jo, jag tänker väldigt mycket likadant. Beroende på hur ofta, hur kritiskt eller hur enkelt det ska vara så lägger man sig helt enkelt på olika nivåer.

Har själv en hel del 10-års verktyg från Biltema och de får slita och de används relativt ofta men har aldrig haft det minsta problem med dem.

Till enklare jobb (som det här låter som) så bör Biltemas kapmaskin fungera. Men som du säger, lägg några extra kronor på kapskivor (vet att man kan tugga sig igenom billiga kapskivor väldigt snabbt om man trycker lite för hårt medans en aningens dyrare håller längre).

Ja, ska som sagt bli intressant att höra hur det fungerade i slutänden...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.