AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.525

Byte bromsvätska

Po
146
Powerkillen
BMW 330d Cab -07
Porsche Cayenne
Hej

Ni brukar vara så duktiga på att svara på frågor på detta forum som smiter in och ställer en som Ni kansk e inte har svaret på men kanske en hint :-)

Jag lämnade in bilen för byte av bormsskivor bak på min bil för 1 år sedan och nu vid månadsskiftet Jun/jul så larmade bilen med att det var dags för service och då på bromsvätskan.
När jag tittar närmare på det så står det att det ska indikeras när datumet passerar 2017/07...
Frågan är då byter man oftast bromsvätska när man byter skivor?
Om inte indikerar bilen på om bromsvätskan blir dålig eller låg nivå på annat än ovan tidsvarning?

Hade nämligen en indikation i våras att beläggen var dags att byta men dem byttes också och såg bra ut och dem ska ju även indikera med ett gnisslande ljud väl?

I övrigt bromsar bilen bra och inga anmärkningar vid besiktning för 4 månader sedan..

tackar för tips + ha en skön sommar
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Hur rutinerna ser ut hos Bmw för service har jag ingen koll på. Men ser dom i CBS att det bara är dagar kvar till byte av bromsvätska så tycker man ju att dom borde informerat dig om detta, och erbjudit att göra det i samband med byta av bromsskivor.

Om din fråga var om man bör byta bromsvätska i samband med byte av skivor så är svaret nej.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Bromsvätskan byts vartannat år, alltså 24 månader mellan bytena. Den byts då bromsvätskan är hydroskopisk, alltså drar åt sig vatten över tid och därmed sänker kokpunkten på bromsvätskan.

Skivor byter man när de har nått sin minsta tillåtna bredd (hur tjocka de är) och slits inte lika mycket som bromsbeläggen. Byter man skivorna så byter man alltid beläggen samtidigt.
Börjar det gnissla och skrika från bromsarna vid inbromsning har du kört för länge med dåliga belägg och kommer förstöra skivorna då det blir metall mot metall...

// Jonas
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
En detalj, bromsvätskor byts vart tredje eller vart fjärde år. BMW har lagt in ett byte alldeles innan de tre åren fria service går ut, säkerligen för att få fräsch bromsvätska i alla treåringar så de går 3-4 år till.
Da
65
Danne80
Bmw 316 Compact -98
Jsn: undrar hur dom motiverar detta, när det tidigare varit 2 år. Och det är väl samma dot4-vätska även i E9X som i tidigare modeller!?
Visa användare
2.333
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
DOT4 i E90 och två års intervall.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Vet ej hur de motiverar det, vet dock att i båda mina F10 så har byte av bromsvätska angetts till 35 månader efter första registrering.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.