AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.234

Hittade avklippt kabel under passagerarstolen, Farligt?

Tejna! Städade min bmw e46 igår och hittade detta: Länk Under passagerarstolen
ägt bilen ett tag men såg detta nu, Så som förra ägaren fixat detta, kommer ens airbagen kunna slå ut vid en krock? såg ut som en tejpbit med lite metall i
Tack i förväg och hoppas autopower kan bidra med mycket hjälp
// Sigge
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Troligen "sensormatte-simulator" som får bilen att tro att det sitter någon i sätet hela tiden.

Det gör att air-bagen på passagerarsidan utlöser (om krock-krafterna är så stora att bilen triggar air-bagen) oavsett om någon sitter där eller inte. Annars utlöser air-bagen inte om sätet är tomt (en kostnadsbesparande funktion som gör att man inte i onödan behöver byta en dyr air-bag vid reparation).

Det är vanligt att sensormattan i passagerarstolen slutar fungera (finns flera olika felkällor som ger samma resultat) och då tänds airbag-lampan och en felkod genereras.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, känner igen både modulen och färgen på kablarna - det där är till sensormattan.

I samband med denna "operation" måste man även lura bälteslåset för annars kommer bilen att varna att bältet på passagerarsidan inte används. Så du har säkerligen en sådan "simulator" kopplad till ditt bälteslås också.

Alla de "simulatorer" jag sett gör precis som Johan B beskriver - dvs simulerar att en person sitter i sättet (och airbag utlöses således alltid vid kraftig krock/sammanstötning).

Tekniskt sett borde man även kunna simulera att det aldrig satt någon passagerare i passagerarstolen - men nackdelarna överskuggar fördelarna - så därför är nog den lösningen mycket ovanligare.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Slangen, på e46 finns ingen konstant bältesvarning, samma på e39. Kom först på e90 och e60.

Mvh Ola
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
O tusan! Har inte tänkt på det - min "gamla" 120i från 2006 har ju den idiotiska förbannade funktionen (och även mina "gamla på riktigt" Volvo från 1996 har det) så jag slentrianmässigt antog att det även fanns i E46/E39. Där ser man :-)
Hejsan! tack för alla svar! :)
Förstår att det är en en simulator, men tror ni verkligen detta är Korrekt gjort jag menar simulatorer finns ju att köpa men detta är bara en bit tejp och nån lödd metall? Finns det en risk med detta och bör jag söka upp detta är ororlig att airbagen inte fungerar
mvh: Sigge
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du kikar under "gör-det-själv" till vänster så hittar du ett mekartips från Hasso som beskriver hur du bygger en "simulator".

Inget svårt och några få komponenter för typ 20 kr...

Simulatorn gör som sagt att bilen utlöser airbagen oavsett om någon sitter där eller ej.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Men detta kanske är en fungerande simulator som redan sitter där, det jag undrar är om ni tror att det som han gjort ät korrekt? så jag slipper oroa mig
//Sigge
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
System som är relaterade till SRS (Supplementary Restraint System där airbags är en del av detta) har relativt kräsna jämfört med andra system.

Minsta lilla fel och de kommer att sätta en felkod och tända en airbag-lampa. Till skillnad från exempelvis motorlampan kan en airbag-lampa aldrig slockna av sig själv - du måste verkligen gå in och radera felkoder (och fixa eventuellt fel såklart).

Ett exempel är om du råkar slå på tändningen med ratten demonterad. Systemet känner av att airbagen i ratten saknas och sätter en felkod och tänder airbag-lampan omedelbart. Även om du sätter tillbaka ratten och dess airbag fungerar felfritt vägrar systemet radera felkoden och släcka airbag-lampan. Så dessa system är lite extra paranoida än andra.

Är det inte korrekt gjort kommer airbag-lampan att tändas omedelbart. Som sagt, detta system är extremt kräset.

För säkerhets skull, slå på tändningen och kolla att airbag-lampan faktiskt lyser (så inte någon petat ut glödlampan) och kolla sedan att den släcks när du startar motorn.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Slangen, det är faktiskt så att den enda delen i SRS systemet som kan nolla sig själv är just sensormattan.
Annars stämmer det som du säger att minsta fel sätter felkod som måste nollas med diagnosverktyg.
Sigge, högst troligt så är detta ok gjort på din bil men om du verkligen vill veta så behöver du kolla med ett diagnosverktyg att sätet är "occupied"

Mvh Ola
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nä men.. Två fel nu... Dags att sätta ned whiskeyglaset och fokusera :-)

Jag var lite mer insnöad på aktiva komponenter med mycket låga och precisa motstånd som mäts.

Så du har helt rätt Ola, bra tips där också att kolla med diagnostikverktyg hur det verkligen ligger till (om man vill veta med 100% säkerhet).
Visa användare
2.336
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"men detta är bara en bit tejp och nån lödd metall?"

Ser ut som krympslang. Under krympslangen motstånd, konding för att få samma resistans, kapacitans som sensormattan har när nån sitter där (när den är hel).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.