|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag är precis på g att köpa en 4 serien. Går upp från en 120d M sport som pendlarbil ca 10 mil om dagen, 200 mil i månaden. Jag var supernöjd med den 4 cyl dubbelturbom i den lätta bilen och god drift ekonomi. Jag har ett bra erbjudande på en 420d M sport-2016 låga mil i fantastiskt skick med rätt spec och vinterdäck. Allt i nyskick. Som inbiten BMW fantast börjar nu samvetet tänka 430d. Förnuftet säger 420d och installera BMW orginal effekttrim för det extra vridet för låga 10 tsn kr ist för att lägga ut 100 tsn kr till för 6 cyl med tanke på värdeminskningen över 4-5 år som jag kommer bruka bilen. Jag har beslutsproblem. Vad säger ni kloka? | |
| Med så många mil dagligen skulle jag tagit 20d, speciellt som du varit nöjd med motorn tidigare. Och har du i bra erbjudande - slå till! | |
|
Ursäkta en dryg jävel, men din 120d hade inte dubbelturbo. Bara så du inte far med osanning :) Ska du köra manuell rekommenderar jag dig sexan. Fyran kräver den åttapetade auton för att kännas spänstig nog. Blir lite traktor över upplevelsen med manuell. |
|
|
Finns sexan som manuell? Svårt val. Kör man mycket bil så kan det bli en njutning på ett annat sätt att få köra 30d gentemot 20d. Skillnaden i bränslekostnad blir nog inte den stora skillnaden, utan det är värdeminskningen som du är inne på. Men 4-serien kommer upplevas annorlunda med 6an gentemot 4an. Så varför byter du till 4-serien? För att det är dags att byta eller för att du vill byta upp dig? Med sexan byter du definitivt upp dig, men det kostar. |
|
| Jag hade tagit en 420d automat utan att tveka, allt över kostar mer än det smakar för pendling. | |
|
Gick precis ned till 4-cyl 2.0l från min förra 530xd. Pendlar 9 mil om dagen. Vet ni hur mycket jag sparar? 8cl per mil, hela 224kr i månaden! Kör sexa och njut av pendlingen istället... (I mitt val var det oundvikligt pga övergång till tjänstebil. Hade aldrig gjort det annars) ------- //Lövet |
|
| Grelle: osäker, men jag är helt säker på att manuell och dieselfyran inte hör ihop :) | |
|
Lus, för pendling så tycker jag manuella lådan fungerar bra med 4-cylindrig diesel. Iofs tycker jag alltid att manuell låda fungerar bra så... :) |
|
| Nu har jag visserligen gamla, ännu mer ruttna, 13-hästars 318d och med manuell låda klarar man inte korsningar på tvåan ens. | |
|
Löv: Jag tror inte det är bränsleförbrukningen som primärt är uppe för diskussion när det står mellan eventuell 430d och en 420d. Det är en rätt stor merkostnad som äts upp fort av miltalet. |
|
|
Sant! Ville bara bidra med lite härligt anekdotisk matematik över hur lite driftskostnaderna skiljer ;-) ------- //Lövet |
|
|
Tack för era synpunkter. Efter prat med Bavaria så är beslutet ur en ekonomisk synpunk 420d. Med några tusen mil bakom sig är det den mest säljbara bilen och pengarna för att investerat i en ljuvligare motor som såklart en 430 ger hamnar inte i någon annans ficka. Gjorde en koll på Audi A5 Sportback S line. Säljs som diesel endast i tvåliters 190 hkr annars bensin. Jag ordnar en effektökning och ett större vrid med en effektbox ist för några futtiga tusenlappar ist för 100 tsn kr som en uppgradering till 430 skulle kostat. Finns som BMW M sport orginal men såklart ger en KCR box mest för prngarna med 230 hkr och 490 nm. För sakens skull lyssnade jag om känd problematik med eftermarknadsboxar men det fanns inga kända fall i närtid. Några kloka synpunkter? |
|
|
Har du provkört 30d motorn i 4-serien? Ett tips kan vara att göra det och sedan avgöra om den motiverar prisskillnaden. Gör det inte det kan du ju vara säker att 20d är rätt val för dig. A5 sportback, då pratar vi -17 va då den nya kom? För den gamla är ju rejält daterad idag, speciellt interiören. |
|
|
Stämmer. A5 Sportback. Riktigt fin. Rejält sportig framtoning med ett något kraftigare utturyck både extrört och interört men okänd terräng för mig. Håller mig till kända marker då märkesbyten har skapat huvudvärk tidigare. A5:an är rejält dyr som nybil och få ex på begmarknaden. |
|
|
Om det är ekonomi du är ute efter så finns det bättre alternativ än de tyska premiumbilarna antar jag. 2-liters dieslar har väl de flesta tillverkare i sina utbud så det går väl att hitta ännu bättre ekonomi om man vill. T ex Volvo har väl drösvis med dieselfyror i leden? Angående pendling så tycker väl jag tvärtom mot många här. Ju mer tid jag har i bilen ju mer är jag villig att betala. Pendling eller inte, kör inte annorlunda bara för att jag ska till jobbet. Pendlar ca 15mil om dagen i en 530D, helt värt för mig. Naturligtvis har inte alla samma budget men nu har du ju redan ställt 20D mot 30D så det kan bli ett beslut som gnager lite framöver. Just sayin... |
|
|
Vad är det för 4-serie du kollar på, en coupe, eller gran coupe? Visst är A5SB en fin bil, men den är rejält dyr - dessutom så har väl dieseln SCR. Även med S line så tycker jag den ser tam ut jämför med en 4-serie med M Sport. Jag väntar på PPK till B47, men det verkar ju aldrig komma - kanske ska slå till på KCR-boxen, rejäl effekt ökning och ett attraktivt pris. |
|
|
-Jag provkörde en 420d gran coupe m-sport automat igår på bmw i trollhättan, -vilken bil !! underbart chassi och balans, och 2 liters dieseln kändes väldigt pigg ändå tycker jag! -Men vore jag som dig skulle jag prova 2 liters bensinfyran på 252hk (430 i) En arbetskompis köpte en ny sådan och är väldigt nöjd med den! förbrukningen är låg och priset bara några tusen mer än 420d! |
|
| Instämmer med föregående. Bensin är det som gäller. Jag kör 328i till jobbet. Iofs en sexa, men otroligt skön gångkultur. Hade tidigare en 318 ti med bensin-fyra. Den var kul på sitt vis, men sexan är mer avslappnad att köra, med allt vrid från botten. Hur gött som helst. | |
| Jag kör ju 430i och är mycket nöjd men för så lång daglig pendling skulle jag nog ändå ha övervägt diesel. I och för sig är bensinaren rätt snål i jämn landsvägs- eller motorvägsfart, men samtidigt är 420d en perfekt milslukare. Så fort man kommer ut ur staden störs man inte lika mycket av missljudet vid accelerationer och krypkörning... | |
|
Prova och jämför 420d och 430i. Jag kör själv mer än ts och skillnaden i bränslekostnad är försumbar mot värdeminskningen som kommer på en ny bil. Men man blir påmind om den extra förbrukningen varje gång man tankar. |
|
| Som "motvikt" till mitt inlägg ovan (angående att 420d är en perfekt milslukare) så upplever jag 430i som rappare vid omkörningar än 320d/420d. Framförallt när man vill köra om långa fordon eller flera fordon på en gång - då märks faktiskt de extra hästarna ganska tydligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.