AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
770

Fel på tomgångsmotorn 520 -02?

Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Hej!
Köpte för ett par månader sedan en M-Tech 520i Touring -02 automat med lite fix.
Ett måste var att byta vevhusventilationen och packningen till oljefilterhuset, vilket jag nu gjort. Jag har läst på om bytet och gjort efter konstens alla regler ändå blev något fel.
När jag startade bilen första gången efter bytet så gick bilen bra men efter ett tag började den att gå ojämt. Lät som om den fick för mycket bränsle men avgaserna luktade inte så. Bilen gick silkeslent före bytet.
Jag hörde att svarta boxen som sitter på(Nr 7 Länk ) insuget surrade högt samt hördes ett tydligt sugljud.
Kontrollerade så att alla kablar satt rätt plats(märkta före losstagning) samt kontrollerade alla slangar. Allt var ok.
Ingen motorlampa lyste!
Började lossa kabel efter kabel (ej med motor igång men nyckeln i läge 2) som går ut från boxen, när jag lossade kabeln till tomgångmotor blev boxen tyst.
Är tomgångsmotor paj eller brukar boxen surra högt till bilen har ställt in sig.
Batteriet har varit frånkopplat i 2dygn.
Har ej kört med bilen ifall nåt förvärras!
Jag behöver lite förslag, har någon varit med om liknande?

Ha en bra dag!
Vilken box pratar du om är det den till disaventilen?
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Nr 7.
Länk

Jag som är lite trött, ändrar i mitt inlägg.
Det är disaventilen som surrar högt.
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Tog lös vevhusventilationen igen, kollat efter vacuum läcka. Bytt slangar.
Går bra en stund efter start, börjar efter någon minut att misstända.
Undertryck i oljelock och stickan.
Disa fungerar.
Går bättre utan insugsvanos inkopplat.

Följande koder(pendlande) finns.
p1085
p1083
P1349
P1350
P1345
P1352
P1343

Ingen som har någon ide?

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Du skrev: hördes ett tydligt sugljud. hördes ett tydligt sugljud. Vad var det?

Felkoder pekar på insugsläcka någonstans, är du säker på att allt återmonterades rätt, var insugsbälgarna bortplockade i samband med bytet av vevhusvent?

FAF
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Är säker på att allt är monterat korrekt. Japp, insugsbälgarna har varit löstagna och är inspekterade. Hörs ett sugljud under insuget, dock inte lika högt idag. Kan det vara ett normalt ljud från insuget? Jag är som sagt ny i märket.
Du har ett antal felkoder, någa av dem indikerar att den går snålt de andra är misständningar på cyliindrarna.
Har du tillräckligt med bensin i tanken, minst 20 liter, när byttes bränslefilter senast, det kanske börjar bli tilltäppt?
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Tack för lite tips!
Bara 15liter just nu. Bränslefilter byttes inte vid service i höstas enligt tidigare ägare, så det skulle kunna vara det.
Det är bara konstigt att bilen började gå dåligt när jag bytte packning till oljefilterhuset och vevhusv.

P1085 & P1083 kan ha legat kvar sen tidigare. Hittade detta igår.

Länk

Gasspjället låg mot gummit på vevhusventilationen(membranet), så jag tänkte att det var en vacuumläcka och som i sin tur gjorde att bilen gick dåligt på tomgång.
Ha minst 20 liter i om sugpumpen är dålig så uppstår bränsleproblem med misständningar som följd.
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Kan sprucken ventilkåpa ge ovanstående felkoder?

Länk
Är ventilkåpan sprucken eller packningen dålig så tar den in luft där, rätt ovanligt att tomgångsmotorn går sönder.
Th
34
Thompaw
520i Touring -02
Törs inte ropa hej ännu, kanske ett slut på felkoder men vägen har varit lång och jobbig.
Bytte den trasiga ventilkåpan men hade fortfarande misständningar på ibland flera och ibland en cylinder.
Jag byggde en rökmaskin och kunde konstatera ett stort läckage under insuget.
Allt revs ner för 4 gången och vevhusventilationen revs ner i delar, upptäckte att övre slangen i "huset" inte nöp åt ordentligt.
Läste på nätet om många som fått problem efter byte av vevhusventilation och min teori är att detta kan vara orsaken.

Då man ska montera övre slangen ska den vridas på plats men det man måste ha koll på är att fästet kan vridas i själva plastslangen och det ger till följd att den inte hamnar 100% på plats men sitter om man drar i den.

Nu ska jag fortsätta med att byta bussningar och stag i framvagnen.

Ha det gott och kör säkert!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.