AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.037

Förstärka bakvagn m3 e46. Tid och kostnad?

Hej. Jag dessvärre sett en liten spricka kring bussningen på min e46 m3.

Då undrar jag mellan tummen och pekfingret, hur lång tid tar det ungefär att montera ner hela bakvagnen, slipa rent och svetsa? Är det mer kostnader som kommer till mer än själva förstärknings-kitet och färg förutsatt att man gör arbetet själv?

MVH Petter

Jag gissar på ca 10 timmars jobb, dvs ner med hela bakvagnsbryggan, slipa rent & förstärka, sen upp med allt. Man måste nog plocka ner precis allt i bakvagnen, där av att det tar sin lilla tid. I pengar kring 10000 gissar jag, då hos en duktig verkstad som inte kostar skjortan så att säg. Kan tipsa om en sådan verkstad via PM, dock så ligger de i Sthlm.
Det känns som att bara plocka ner hela bakaxeln tar 10 h slipa 1 h svetsa 3-4 h sen sätta ihop allt är 10 h till eller är jag helt ute o cyklar? Vore bra att höra av någon som gjort det en gång!
Jag har plockat ner hela bakvagnen på E36 liknar E46, det tog inte mer än 3-4 timmar, men då var det bara nerplockning, inte att plocka isär o byta alla bussningar/lager mm. Räcker ju att lossa drivaxlarna vid diffen,lossa dämparna/bärarmar/bromsrör/bromsvajrar sen så år ena sidan nere, tar inte så lång tid om man har lyft o bra verktyg. Diffklumpen är dock rätt tung...
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Är det spricka I golvet ?
Det beror på hur stora sprickor det är , är det inte allt för illa så
går det att lösa utan att montera ner hela bakvagnen.
Lossa de 4 skruvarna till bakre subframen , lossa enbart ta inte bort helt.
om du börjar med de bakre så kan du släppa lite mer på dom ( bara lite på de främre )
Du märker hur mycket du behöver lossa när du håller på.
Du monterar förstärkningsbitarna en och en , ta bort en skruv på en sida
slipa och svetsa fast förstärkningen , dra åt skruven lite grand så att du kan komma åt att montera nästa förstärknings"platta" osv.
Kan hända att det var något mer som behövde lossas , kommer inte ihåg hur vi gjorde
Sen på med underredsamassa
Är det bara sprickor vid de bakre bussningarna kanske det räcker att bara förstärka vid dom , såg detta på E46fanatics sida ( har jag för mig ) annars så är det bara att googla.
En del säger att det är alla 6 förstärkningsplattorna som skall på.
En del säger att det funkat att bara ta de 2 bakre ( beroende på var sprickorna är )

Var försiktig vid svetsning nära bensintanken
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
Här har du lite info om du skall montera ner allt

Länk

Länk
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
från E46Fanatics

Länk

från Autopower

Länk
He
381
Hero02
Audi A4 2018 S-Line
du kan kolla med Jawsmotorsport på FB

Jag kollade igenom gamla sparade mail/länkar ang detta

Från Jawsmotorsport , länken nedan funkar inte längre

Jag har själv ägt en E46-99 med samma symtom. Jag sålde illa kvickt!
näe skämt å sido. Dom släppte ner bakvagnen, typ två stora skruvar/bultar
sedan så slipades det rent, dom tryckte upp bussningsfästet med en domkraft och svetsade underifrån.

därefter demonterade dom ur bagageluckan, kapade upp hål för att kunna svetsa fast ovanifrån med
förstärkningsplåt. Hela operationen tog väl typ 4-5 timmar minus torktid för lack, därefter så var bilen som ny igen.

Länk

Tack så jättemycket för alla tips. Jag känner såhär att har jag sett 1 spricka tänker jag absolut inte göra det lätt för mig. jag tar hellre ner allt och gör allt så att det blir 100 procent bra. ser inte hur illa det egentligen är nu när allt sitter på plats. vänster sida har definitivt 1 spricka iaf. Är pedant och vill att det ska bli helt riktigt!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.