|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Marin, jag påstod, och påstår, att elfläkten är primärt till för att kyla...kondensorn, det är vi överens om. Jag vet att den kan "kicka igång" vid behov för att kyla motorn, men att motorn kyls primärt av....viskofläkten. Att bilen är "intelligent nog" att kompensera för en obefintlig viskofläkt rättfärdigar inte avsaknaden av densamma, oavsett hur mycket elfläkten "klarar". Det är intressant att du skriver "med AC igång så fläktar elfläkten så mycket att returtemperaturen från kylaren aldrig uppnår kriteriet för att starta elfläkten pga motorkylning", hur mycket mindre hade den behövt fläkta med en fungerande visko? Hur ser det då ut på TS bil utan visko? Jo fläkten "går som en galning", kan det tänkas att den går på max varv för att hålla motortempen någorlunda i schack? Vad finns det för marginaler kvar? Det som kommer hända TS är...ingenting. Skiten kommer fungera, förmodligen rätt länge. Men en dag när det passar som sämst, så pajar det. O då kommer han beklaga sig o tycka "Fyfan vad dåliga kylsystem E39 har, skall en kylare verkligen kunna gå sönder bara så där?". Man har alltså redan glömt att man har en bil som inte är som den borde vara rent tekniskt, detta oavsett vad den klarar med eller utan visko, för tro mig, väldigt få tillverkare monterar prylar bara för att de är "bra att ha utifall att". |
|
| marin: vad är inpa? måste ha missat det. nä men galning menar jag att den går fullt flås, men antar att den gör det för det finns ingen annan fläkt, ägaren innan mig sa att han kört me bilen såhär utan problem, efter att jag hade frågat det en vecka efter bilköpet. märkte det runt en vecka senare efter köpet. Kan inte vara optimalt att köra så men samtidigt är det inte sommar i 10 månader^^är det värt att springa o köpa en fläkt nu? | |
|
Hehe poletten trillar inte ner alltså. Köp en ny BEHR koppling, klistra på en reflex så du kan mäta varvtalet och mät på en M54 E39 så märker du att elfläkten går igång innan viskon kopplar in så pass mycket att man hör det. Med genomvarm motor och kylare, stillastående ligger min nya visko runt 250-350 rpm och elfläkten går då igång på "lågfart" (knappt hörbart) och så står systemet i steady state. Utan visko går elfläkten igår mera ryckigt och med högre fart. I båda fallen ligger returtemperaturen runt 85-90. Detta händer ju även innan viskofläkten blir obefintlig! Jämför inte med din M5 E39. När man sedan står och bränner däck eller kör i Sahara är knappast elfläkten något att komma med, viskofläkten har ju mycket större kapacitet. Dawwe, instämmer med sista stycket. |
|
| INPA, det är ett diagnosprogram. Du kan bl.a. provköra fläkten i valfri hastighet, läsa felkoder, läsa av värden på nästan alla givare (tex returen på kylaren och tryck i AC-systemet) mm. | |
| Inpa är ett felsöknings/diagnosticerings/kodningsverktyg typ... Om det är lönt o köpa en fläkt vet du först när "problemen" kommer, så länge du slipper problemen så är det inte lönt. Du får fundera på vad det är värt för dig att veta att allt är som BMW konstruerat. Väg kostnaden för att införskaffa "fläkten" mot en högst eventuell reparation, bärgning o alla andra kostnader/tråkigheter ett driftstopp kan medföra...Jag väljer alltid det "säkraste", för tro mig problem får man alltid, det gäller att undvika de man kan, o i detta fall anser jag att det finns en poäng i att montera fläkten, helt oberoende av vad elfläkten påstås klara, eller inte klara... | |
|
Jag betalade inte många hundralappar för kopplingen från reservdelar24. köp! Köp bara av rätt märke Behr/Hella eller Sachs om du vill ha mer 240-effekt. Köp inte no-name. En del no-name kopplar in så mycket att fläkten sprängs och slår sönder saker. Det gör iofs original ockås, om de skär ihop. :) |
|
|
Marin, du är ute o vimsar. Du menar alltså att du med dina enkla mätningar har kommit fram till något som BMW inte klarade av när bilen konstruerades. Det är helt ovidkommande vad dina mätningar säger, tro mig BMW har inte monterat att en visko för att de hade "ett stort lager med sådana som de inte ville slänga" :D. Jag jämför inte med min E39, jag jämför tex med min S50, du säger ju själv att S50 & M54 har "likadana" visko-whatever? O som sagt den där elfläkten på min S50 går så gott som endast när AC är aktiverad. Rycker jag viskon så är jag rätt övertygad om att elfläkten kommer gå mycket-mycket oftare, men det är INTE så systemet är tänkt att fungera, ÄVEN om systemet är "smart" nog att kompensera för en obefintlig visko. Det är ju inte så att två fel (ingen visko + elfläkt som jobbar mer) blir ett rätt? Eller? Vi tycker ju likadant men ser det från olika håll, du från ditt håll där du "bevisat för dig själv att det går bra utan visko", o jag från mitt håll där min åsikt är att "det som sitter monterat från fabrik sitter inte där bara för att de tyckte att det saknades något". Kör ni utan visko, det går säkert bra,lääääänge, men bli inte förvånad om (när) ni får problem, detta helt oberoende av Marins mätningar. Klartext: Att köra utan visko är att minska "säkerhets-marginalerna", vill man det så varsågod. Detta är fullt jämförbart med min växellåds jämförelse, med eller utan "mätningar". Panda: Kör du vidare utan visko, men kom ihåg vad jag skrev/sade, så kom inte o beklaga dig OM något händer. Som bekant så får plånboken lida (ännu) mer om huvudet inte är smart nog :D? |
|
|
är det nån som kan länka till en bolton fläkt med alla delar till min 530 då? vilken ska man välja vilken är bäst? tacksam för länk, annars så kör jag bara så här o lämnar skiten på vägrenen ifall den skiter sig^^ fast vad ska man skaffa annars ifall den skiter sig? |
|
|
Kör du vidare så här så blir det som det blir, det kommer förmodligen gå bra? Kan dock bli liiite jobbigt o lämna bilen på vägrenen om man är säg 60 mil hemifrån med "en del packning"... Jag kommer ihåg från "min tid på garaget.org för över två år sedan" att det fanns en bilmodell som kunde rekommenderas oavsett vad som söktes, så jag passar på att damma av denna modell...Köp en Toyota Prius, eller Prius+ om du vill ha mer utrymme :D. |
|
| Kan fan inte köpa prius, dom är för fula;) om du kan hjälpa mig med att köra bilfan utan att kolla på den kan ja köpa direkt, men kan fan inte se på den:) | |
|
Är det fjärde gången nu? NEJ DET MENAR JAG INTE ALLS!!! Jag har enbart påstått att elfläkten klarar att kyla motorn upp till 35C vid normal körning, inget annat. Jag har inte alls påstått något i stil med "släng bort viskofläkten för det går sååå jättebra ändå". Det säger just inte ett skit om hur det ska fungera, vad som är optimalt, vad det innebär för bilens livslängd eller hur ingenjörerna tänkte. Så sluta att lägga åsikter på mig som jag inte har. Tack. De motorer jag nämnde har enligt BMWs reservdelskatalog samma viskokoppling (samma reservdelsnummer). Det betyder dock inte att programmeringen av elfläkten är likadan på en M3 som på en 320i t.ex. Precis som både du och jag redan varit inne på otaliga gånger är det inte meningen att man ska kasta bort viskofläkten. Man då heller inga säkerhetsmarginaler när man står där i 35C och får för sig att dra upp en båt tex. Då lär inte elfläkten räcka! Sen tror jag iofs att rätt många kör runt utan fungerande viskofläkt eftersom viskokopplingen sedan många år slutat att fungera som den ska! |
|
|
Länk Länk Med reservation att jag inte var så noga, men gå in på sidan och titta själv för din bil. Eller bättre, gå in på realoem.com och slå in ditt chassinummer, knappa sedan in reservdelsnumret på den sidan. |
|
|
Så ja, luuugn o fiiiin nu.... |
|
| Lol. Det där klippet kan ha motsatt effekt. ;) | |
|
Lite mer OT. "Volvo-240-effekt" en annan benämning för "höfläkten låter illa"...? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Japp. På 90-talet väcktes jag ibland av grannens kallstartade 240 med max choke och ett enormt varvtal. Man kunde tro att det var ett flygplan som skulle lyfta, tills man kollade ut genom fönstret och såg... inget alls eftersom kvarteret var täckt i kolväten och vattenånga. Länk Nu så här i efterhand ser jag att Volvo 240 har viskokoppling till fläkten! Flera märken av viskokopplingar är inkopplade och snurrar rejält fort i 30-60 sek vid start, innan de "kopplar ur", så med en massa choke förstår varför det lät så mycket. Om det nu fanns med förgasare/choke och viskokoppling. Innan dess gick väl fläkten hela tiden så det lät väl det också iofs. => Volvo 240-effekt: Det öronbedövande dånet (nåja) när man varvar upp motorn och viskokopplingen är låst. |
|
Transocean |
@marin849 Det var tider det! Min sista 240 var en GL köpt på krita från 1986 med B200K motorn och automat med overdrive :-) 1990 var det en lyxbil i Finland; med choke å allt! Torslandaweiss och alu på sommarhjul. Alla ungdomar hatade mig då jag körde med "pappas bil". Sålde den senare till pappa när jag flytta till sverige och 2003 rullade den fortfarande med 76 000 mil i klockan! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.