AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.068

köpråd e60 530 272hk eller 545

Sida 2 av 3
E34 med M50 är det du skall kika på, dvs 520i-525i från o med sent -90. Vara beredd på att slanta upp bra (30-80') för en bil i fint skick, utan synlig rost. 530i/535i med den gamla M30, en bra motor men ibland kan den ha slitna vippor/kamaxel. 530i från o med typ -92 har M60 (V8). M30 drar massa bensin, o det gör även M60. M50!
Eller så slantar du upp ännu mer (bra bit över 100') o köper en M5 (S38), de drar ännu mer så klart, o kostar ännu mer i service, men sköter man de går de låååångt.

Fast mitt råd är att sluta oroa dig, det spelar ingen roll vad du köper, problem får man alltid, förr eller senare, på ett eller annat sätt. Kör slut på din E39 först, den rullar ledigt 50000 mil.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
@Dawwe, bra sagt! tack för infon om e34 också, svårt att bestämma sig vad fan man ska ha, man vill prova nått annat hela tiden. m5 tror jag inte det blir, jävligt dyra i inköp, både e39-e34 kostar minst runt över 100k i bra skick. har sett e34 som kostar runt 200k tom på blocket. Tror jag har blivit lite trött på e39ans design, har haft 3 nu totalt^^ vilken av e34 motorerna är klart piggast då? förrutom 540-m5 såklart. för jag släpper verkligen drömmen att man kommer att hitta en e34 540 manuel för under 50k.
530i (M30 fanns till o med typ -89/90) är lika "snabb" som 525i med M50. 535i M30 är något snabbare än 525i M50 men drar myyyyycket mer bränsle. Den klart piggaste är M5, den där du får mest prestanda för pengarna o bäst bränsle och total ekonomi är 525i M50. Probelemt är att hitta en sån i vettigt skick, o som sagt räkna med en fin bil i vettigt skick kostar mer än motsvarande E39...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har haft både 525i M50 och 535i M30, 535:an klart råstarkare och bra drag till ca 5000 rpm där den tröttnar. 525 behöver mer varv och drar fint till varvstopp, min favorit var 535:an, riktigt gött med 3,5 liter sexa :) Men ja soppa drar den... Skulle dock tro att det blir svårt att hitta en fin E34:a, och dom fräscha som finns kostar nog en bra slant. Lycka till!
Transocean
Kan bara snacka om tre liters V8:n, den är ungefär jämnstark med 535:n med sexa. Min drog 1 liter per mil på motorvägen hemma och 1,5 liter på Autobahn med maxfart. Med manuell låda helt underbart att peta in trean vid 80 och dra till 160, låter gött (min hade Ferritas sportburk samt sportkattar). Den har två effektpucklar, den första kommer vid 3000 varv och vid 5100 varv sticker den på riktigt. Å andra sidan går den att köra sakta i rondeller med femmans vxl utan problem. Motorn hade inga som helst problem annat än att den drog mycket olja; faktiskt en liter på 100 mil. Oljebyte mens man kör :-) Men den nöjer sig med 10-40 så det är bara att beställa 20 liter från Tyskland och fylla på varannan vecka.

En 540 drar lite mer men jag skulle trots allt titta på en sån. Betydligt starkare och säkert bättre utrustad; 530s var som regel snikutrustade. Jag bytte inredning på min och den blev riktig fin med svarta kaptensstolar i svart läder.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
låter gott med både 530-535, är lite orolig att 525 kanske är lite trött? ja det verkar som att det jävligt svårt att hitta dom där bilarna. såg en 535 som var listad för 40.000kr. helt sjukt. 540 vill dom ha minst 50k för. gamla bilar men dom håller värdet högt fortfarande, eller kanske ägarna tror att dom är värda så mke fortfarande. grejen är att folk är villiga att lägga ut dom pengarna endå säkert^^

men vore väldit kul att lägga vantarna på en sån iaf. har nån av dom modellerna en bra diff? vene riktigt vilken diff man ska ha, en som låter en att sladda lättare med iaf, äre öppen diff/lsd eller vad kallas dom nu som är bäst att ha.
Fina/rimliga E34 kommer hålla värdet bra, förmodligen även öka. En fin (fin!) 535i manuell för 40' är inte sjukt, har den ingen (nåja...) rost o är fin i övrigt med rimlig historik så är det snudd på billigt! Diffspärr var tillval på alla utom M5. Jag tror inte det är nån större skillnad på "sladdandet" med eller utan diffspärr, men har du möjlighet att välja så köp en bil med diffspärr, man får bättre driv så att säg (eller om du så vill bättre grepp och mindre hjulspinn om ena hjulet tappar fästet).

Jag tycker att det verkar som om du inte har nån aning om vad du vill ha, eller rättare sagt den bilen du vill ha finns knappast för det du vill betala? Du vill ha en manuell bil, med stor kraftig motor, som i praktiken är så gott som "bulletproof" men den får inte kosta mer än en fika på Biltema :D. Såna bilar finns inte. Antingen så slantar du upp o köper en bra bil för mycket pengar, men inte ens det är nån garanti för att man INTE får problem. Eller så köper du nåt billigt "lik" o hoppas att det går bra?

Eller så behåller du din E39, o "gasar tills det rasar" sen så får du se vad du gör därefter? O som sagt sköter du din E39 rimligt så kommer du får dras med den läääääänge.
Nu har ju även modellen i länken börjat dra iväg prismässigt, men för 2-3 år sedan fick man en sådan i liknande skick som den i länken för ca 80-85'. Får man loss den bilen för 100-105' så gör man en rimlig affär, under förutsättning att allt är OK utan "akuta" reparationsbehov. Sköter man om den så får man tillbaka sina pengar den dag man vill sälja, och ju längre man väntar med att sälja desto större sannolikhet för att värdet ökar? Länk
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
holey moley fortfarande över 100k för en gammal m3, nä känns jobbigt att tänka ut vad fan man vill köra faktiskt, man får en fräsch e34 för över 40k men samtidigt får man en fin e60 också för runt 50-60 och det skiljer jävla massa år mellan dom. kanske ska uppgradera lite på e39an så man kan behålla den ett tag till tills man hittar nått annat roligare^^e39an går fortfarande utan fläkt tom när det har varit som varmast här i stockholm 25c+ tomgång eller inte, kokar inte^^låt oss säga så här, när väl e39an säger sitt då kanske man går till e34 eller e60, men jag är mer orolig att e60 kommer att ge mer problem än e34^^ har jag fel?
Du ber om problem med din E39 när du kör utan fläkten, tro mig problemet (den kokar/ går varm?) kommer komma när du behöver det som minst. Sätt dit den där jäkla fläkten istället så är du mer sejf iaf. När din E39 gett sig kommer de E34 som finns kvar, och är i rimligt skick, vara alldeles för dyra för din smak. Vill du ha mycket bil för pengarna bör du köpa en "mellan-gammal" modell, dvs typ 10-15 år gammal. Jag tror inte att en välskött E60 kommer ha mer problem än en välskött E34 snarare tvärtom, fast med den skillnaden att det kommer finnas gott om E60 på skroten att plocka delar från. Redan idag är E34 en udda fågel på skroten....
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Elfläkten på E39 räcker upp till ca 35C utetemp så motorn kokar inte. Däremot blir det varmare i motorrummet och det är ju onödigt mtp på livslängden på... allt. Köp Behr koppling
Elfläkten är primärt till för att kyla...kondensorn. På mina bilar hör man "klart o tydligt" hur viskon går vid varm motor på tomgång för att sedan inte gå alls vid över typ 1800-2000 rpm.
ma
7.450
marin849
På bilar med M54: BEHR-originalkoppling börjar gripa in när motorn är ca 98-102C. Dvs när motortemp börjar stiga för att kylaren redan är fullständigt uppvärmd och returen inte längre räcker för att hålla motortemp konstant.

Elfläkten startar när returen från kylaren är 90C, dvs INNAN ovanstående inträffar. Så även om elfläkten benämns kondensorfläkt har BMW uppenbarligen programmerat den så att den arbetar i symbios med viskokopplingen.

Monterar man däremot en viskokoppling från Sachs beter den sig så som du beskriver, den griper in lite tidigare, även innan elfläkten startar.

Sen förekommer säkert några graders individvariation uppåt eller neråt på dessa kopplingar givetvis. Jag satte nyss i en ny BEHR-original och var tvungen att koppla ur elfläkten för att kunna prova att fläktkopplingen fungerar. Vid 101C motortemp snurrade fläkten med 700 rpm (motor 760rpm). Inom tio sek från att jag öppnade huven för att mäta varvtalet började det dock sjunka, liksom motortemperaturen som gick ner till 99-100C. Det visar att inkopplingspunkten låg precis där.

Oavsett allt ovan och hur det "ska vara" så kvarstår faktumet att elfläkten räcker för att kyla motorn upp till ca 35C!
Marin, jag tror (är rätt säker på!) att du blir lurad av AC-systemet. Kondensorfläkten startar ju när "trycket blir för högt", värmen från kylaren hjälper till, så klart, att "öka trycket". Så det kan te sig som att elfläkten är till för att primärt kyla motorn, men så lär det inte vara. Elfläkten är en "tryckande" fläkt medans den andra är en "sugande". Att elfläkten är tänkt att hjälpa till vid höga/högre temp stämmer. Men skippar man den "sugande" fläkten så kommer det påverka den tryckande fläkten med, dvs den går betydligt oftare än vad den borde pga att allt blir myyyycket varmare. På¨min M5 E39 så går elfläkten i princip ALDRIG, utom när jag har ställt in bra kyla på AC'n, då går den "stötvis", samma sak med E34 men där är det ännu tydligare att den går bara när AC är aktiverat, stänger jag av AC så går inte fläkten, men så fort jag aktiverar AC så går fläkten stötvis, främst vid stillastående.
ma
7.450
marin849
Nej!

Som jag skrev, fläkten styrs av returen på kylaren (OCKSÅ). Om jag minns rätt startar den vid 90C och stannar vid 86C (den styrs steglöst och går upp i maxvarv ganska snabbt om temp stiger mycket över 90C på returen). Detta alltså oavsett om AC är av eller på.

Fläkten styrs alltså som "summan av behovet från kylarreturen och behovet i ac-systemet". Behovet i ac systemet beror på trycket och en tabell över hur fort man kör.

Jag menar inte alls att elfläkten primärt är tänkt att kyla motorn, men igen, plockar man bort viskofläkten klarar elfläkten kylningen upp till ca 35C.

Självklart får elfläkten arbeta mera om man tar bort viskofläkten, framförallt arbetar den mera stötigt eftersom det helt saknas grundflöde från viskofläkten (när man står still).

M5 har en annan fläktkoppling (alla sexcylindriga 3-5-7-X-Z serier med M50,M54, M54, S50 S52 har samma), och det kanske är annat som skiljer på E39 M5?

På (senare) E34 är det en dubbeltemperaturswitch (91/99C) som startar elfläkten pga kylarreturen även om AC är av.

Och kom ihåg, köper man en ny koppling som råkar koppla in 3 grader tidigare kan det göra att elfläkten aldrig startar, och omvänt. Jag köpte BEHR original och den beter sig som jag beskriver. En kompis köpte Sachs och den kopplar in tidigare (han märker att den är inkopplad när han stått stilla ett tag, till och med så pass att det uppstår en Volvo-240-effekt när han kör iväg), vilket också bekräftas av flera foruminlägg på andra BMW-forum. Sen finns ju no-name kopplingarna som verkar göra lite vad som helst.

Nog med trådkapning.
Men då är det ju som jag påstår, elfläkten är INTE tänkt att kyla (motorn!) primärt. Sen att "den klarar upp till 35 grader" får stå för dig, ytterst tveksam till att BMW ens tänkt att elfläkten skall vara den fläkt som säkerställer luftflödet vid ogynsamma förhållanden, och ännu mer tveksam att de ens skulle rekommendera att köra utan viskofläkt. Så med andra ord så gör man bäst i att montera visko+fläkt. Jag har ju även bilar med S50, o även de beter sig på samma sätt som min M5 E39, elfläkten går primärt när AC-används, annars inte, för det behövs inte eftersom den sugande viskofläkten räcker till gott och väl? En förutsättning är givetvis att "kylar-flänsarna" inte är igensatta av skit och annat, något de gärna blir med år och mil, men det brukar gå bra att få bort det mesta (högtryckstvätta från motorsidan ut mot fronten...), det kan göra markant skillnad.

Det du påstår är ungefär som att "alla" vet att den 6-växlade lådan i E36 klarar "massor" med effekt (långt över 320, snarare uppåt 600-700), men inte fan är det att rekommendera att köra med så mycket effekt länge, vi vet alla hur det kommer sluta, eller hur? Samma sak gäller om man kör utan visko+fläkt, det kommer sluta i tårar, förr eller senare. Vad nånting klarar, o vad det är tänkt (dimensionerat) att klara kan vara två helt olika saker. Jag väljer att ha saker o ting som tillverkaren tänkt att ha de, o det är det jag rekommenderar alla, om man vill ha så lite bekymmer som möjligt, oavsett vad det rör sig om. En 100% fungerande bil, med samtliga komponenter intakta, är den bil som kommer att orsaka minst överraskningar.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
wow nice vad trevligt med lite trevliga svar här, jasså 35 grader säger du? min el fläkt går som en galning vetja iaf. tror ja minns iaf i vintras så gick den inte så ofta medans nu går han som en galning. Det är många som kör utan visko fläkt faktiskt vad jag läst på flera forums, inget som jag kan garantera funkar men köpte min så här och är ganska intresserad av att se hur det funkar fortfarande, finns för det mesta folk i usa som kör sina e39 utan mekaniskt fläkt och dom har inga problem med detta tom nån som bodde på ett ganska varm område där borta, tror det var faktiskt runt 35 grader där men han hade inga problem. Har e60 samma känsliga kyl problem som e39? plast delar som spricker samt kylare som behöver bytas då o då?
Det är inget bra tecken att din elfläkt går "som en galning". Plasten åldras snabbare pga de större temperaturväxlingarna mm. Med tiden så kommer du få reda på hur "smart" det var att köra utan visko+fläkt. Har du tur så klarar du dig, har du otur så ger sig kylaren i bästa fall, eller om du har otur så ger sig nåt mindre roligt, skall vi säg kupens värmepaket?

De allra flesta moderna bilar har samma (känsliga?) plast i kylssystemet.
ma
7.450
marin849
Dawwe, du påstod saker som inte är korrekt ang. hur systemet styrs och det vill jag korrigera.

Sen är både du och jag överens om att man bör ha en (fungerande!) viskofläkt precis så som bilen är konstruerad.

Min 2003a med original kylare (dvs ej super-ren) och original elfläkt klarar av +34C i stekande sol med full AC efter att ha haft bilen parkerad i solen utan viskokoppling. Detta utan att motortemperaturen stiger det allra minsta, vilket den skulle gjort med bara original viskokoppling men utan elfläkt. Jag hade INPA online och tittade på returtemperaturen från kylaren också. Faktum är att med AC igång så fläktar elfläkten så mycket att returtemperaturen från kylaren aldrig uppnår kriteriet för att starta elfläkten för att kyla motorn!

Din jämförelse med att "alla vet att växellådan i E36 klarar massor med effekt" är helt fel. Jag brukar mäta innan jag påstår. Att växellådan ej sprängds direkt är inte att mäta eller att veta. Att returtemperaturen inte ens kommer upp i 86C med elfläkten är att veta att motorn inte överhettar ett skit, alltså inte ens är utanför någon gräns. Växellådan är väldigt långt utanför sin gräns i ditt exempel.

Jag säger inte att det är rekommenderat för det... Det som kommer att hända i det här fallet är givetvis att elfläkten kommer att gå sönder lite tidigare än vad den hade gjort annars, och att en del plast i motorrummet kommer att spricka något eller några år tidigare än vad den hade gjort annars.

Man har ju också klart dåliga utsikter att hålla motorn i rätt temperatur om man gillar att sladda i parkeringsgarage på sommaren och liknande...

Förresten borde jag nog köpa en trisslott eftersom ingenting i mitt kylsystem gått sönder (japp, jag gasar friskt), fast det står att kylsystemet "ska" gå sönder mest hela tiden. :)
ma
7.450
marin849
panda666: Har du INPA? Provkör fläkten på full fart i så fall. Man tror att bilen har blvit ett flygplan!

Att den går "som en galning" låter inget vidare, men frågan är om den verkligen går på max?
Låter nästan som att det är något fel, t.ex. temperaturgivare.

Jag körde hela vintern utan viskofläkten och jag åker alltid ut och sladdar om det är bra underlag, dvs halt. Elfläkten gick då igång enbart när jag körde slalom mellan olika parkeringar och refuger, eller runt i rondeller (jaja jag är barnslig), dvs belastade motorn i väldigt låg hastighet. Aldrig under normal körning eller körning i >40km/h. Det var heller inte särskilt kallt (-5).

Låter konstigt om din jobbar på vintern fast du kör normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.