AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.069

köpråd e60 530 272hk eller 545

Sida 1 av 3
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Hej!

tänkte ifall jag vågade köpa nått sånt i framtiden, hur vanligt är det med n53 motorn på 272hk med högtryckspump/spridare/tändspolar problemen? kan man lita på den eller kommer den att tjafsa varje månad med dessa problem?nån som haft en en längre period som kan skriva?

545, vanliga fel kylrör som pajar hur vanligt är det egentligen? är problemet mycket förstorat eller är det nån som kan svara ifall det är ett vanligt problem? vet inte ifall modellen har flera alvarliga problem.

tänkte para ihop det med manuell låda iaf, litar inte så mycket på automat^

tack på förhand!
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Jag har haft min 530 med N53-motorn i 2 år och 2700 mil (gått 15600 nu), har inte haft ett enda problem hittills. Motorn är en pärla måste jag säga, helt ok botten och finfin spets, jag sitter fortfarande och småler och tycker att det knuffar på riktigt bra när jag gasar lite :) Snittförbrukning ca 1,1 l/mil, går att köra på 0,75 utan problem.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
hej och vad trevligt att höra, har du 272hk motorn då eller? nått mer du kan berätta om den? har du hört om några problem med dessa motorer?
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
såg att du hade 08 så det borde vara 272hk då;:)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Ja 272 hk. Som du skrev i sitt första inlägg är dom ju lite ökända för problem med spridare, högtryckspump och tändspolar. Vet att tändspolar är bytt på min under en aktion tror jag, dvs BMW bytte dessa på flera/alla bilar. Jag visste om "problemen" med N53 när jag köpte min och har inte haft anledning att ångra mig än iaf :) Motorn är en svårslagen kombo i prestanda, ljud och förbrukning om du frågar mig, sen är ju en rak sexa är bara en galet mysig maskin. Jämfört med mina föräldrars X3 med 20d-motorn är den ett under av körsmidighet, inga vibrationer och sweeeet sound:)
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
Hade en med 272hk under 5år (2012-2017). Årsmodell 2008

När jag köpte den vid 6500mil så hade den bytt högtryckspump, spridare.
Fick ett gäng tändspolar det första året. Nox-sensor fick jag byta vid ca 10000mil, denna fick jag inte av BMW, som stått för allt qnnat utan det gick på motorförsäkringen.

Hade inget problem med ryckningar eller så, men tomgången var orolig direkt efter start ibland, men en dutt på gasen sen gick den rent.

Drog 1.05 i snitt under alla år, mätt på 7000mil och blandat stad landsväg. Kom vid snäll körning ned mot 0.7 på lanfsvägkörning, men då extremt försiktig körning.lekte man var man lätt uppe i 1.2, och det var ofta samma förbrukning på vintern.

Enda nackdel med denna var en hyfsat hög oljeförbrukning, runt 1l/300mil. Ok enl bmw, men trist att hela tiden fylla på.

Motorn var nog den klart roligaste jag haft, underbart bett och varvvillig.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
tråkigt med alla dessa problem, är skitdyrt att byta pump och spridare, vet inte ifall jag ska satsa på en sån eller kanske en e34, har ett bra sug efter e34 också men det känns som att äldre bimmers håller ihop bättre än nyare.

tycker att e60 är ganska fina speciellt med m paket men är orolig över skit som kan paja samt dyra reservdelar pga bilfan är fortfarande relativt ny. medans e34 är rätt gamla nu så reservdelar måste det finnas gott om.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Jag har haft både E34 (525i Touring) och E39 (540i Touring) och både modellerna har sin charm, kraften och känslan av "pansarkryssare" i 540:n var ju riktigt trevlig. 525:an nättare med fin känsla och varvvillig motor.

I jämförelse mellan dessa och E61:an skulle jag säga att den hamnar mitt emellan på ett sätt, 530:n är betydligt smidigare och roligare att köra kurvig väg med än 540:n och är samtidigt stabilare och mer komfortabel än 525:an, en grymt trevlig mix måste jag säga! Jag var länge skeptisk till utseendet på E60/E61 men där har jag svängt, ser riktigt bra ut i rätt färg, LCI (värt det bara för baklysena, hemska på pre-LCI...) och en uppsättning fina fälgar :) Har den dessutom ljus inredning med komfortstolar har man dessutom en finfin atmosfär i kupén också.

Problem kan alla bilar få, så är det ju tyvärr. Jag sneglar lite på Audi nu och deras 3-litersdiesel och genast dyker det upp folk på forum som har diverse problem med kamkedjor och grejor...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Manuella lådor finns till båda dessa motorer och det skulle också varit mitt val, men det begränsar begagnat utbudet rejält att ha det som krav.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Största skillnaderna mellan modellerna är väl att den ena är LCI och den andra inte. Jämför med 540i eller 550i istället?
Jag körde min 545i i drygt 4 år utan annat problem än att generatorn fick bytas, vilket troligen var pga en sten som gått genom hasskyddet och radarsensorn till aktiva farthållaren. Då var bilen förvisso nästan ny fortfarande.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Börjat även snegla mot e34 nu faktiskt, vet ej ifall e60 är värt det när man hör överallt om högtryckspumpar o massa annat skit, 545 har ju den där vatten röret som kan paja och sen har ja hört om magnetventiler på vanos som strular på e60? nån kan rätta mig här.

sen läser jag överallt att e34 ska vara kul att köra, antingen 530-535 kanske. ska vara lättare att sladda me e34??
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Från e60 till e34? Tvära kast! Vad ska du ha bilen till?
Klart berättigad fråga av Lus.
Man kan undra om det över huvet taget finns bil eller körkort...
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
E34 är en trevlig bil men börjar vara riktigt gammal, E61 känns fortfarande hyfsat "med" och är i jämförelse en mkt bättre bil i det stora hela.

"Lättare att sladda med "...är det sånt du vill göra så sikta på en så gammal 3-serie med så stor motor som möjligt :)
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
gick från e60 till e34 för att jag gillar den där gamla old school stylingen, påminner mig om gamla muskel bilar/mustang/charger typ, e34 påminner mig om tyskt/bimmer muskelbil. pendlar fram o tbax mellan e60 v8 eller 6a samt e34 v8 eller 6a: känns lite segt att betala stora pengar för en e60 där stora reparationer kan komma ikapp, medans jag kan hitta en relativt billig e34 i inköp antingen 530-535 och ha som bruksbil. vad jag vet så pajar inte större grejer hos dom, kylare, och annat småpill, även om större grejer skulle gå åt skogen så är skroten fullt med billiga delar, eller folk har mycket delar på forums och facebook. man kanske inte behöver lägga ut 10.000 på en motor eller låda ifall den rasar. och att det är lättare att sladda med e34 är ett plus såklart, när väl vintern kommer igen och lite snö. så sluta med dom tramsiga påhoppen och stämpla inte folk hela tiden, kom med förslag som andra här på forumet och var trevliga.

@ferlin; finns ju e36-46 men dom kostar så mycket samt e36 känns lite väl liten nu. 5 serie känns perfekt att frakta familj och grejer samt kunna leka ibland när man vill.
Köp en Volvo 240. Passar dej som en handske.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
@anders från e60 till e34 till volvo 240 va?vad blir näst? en lada? vore trevligt ifall du kunde komma med lite tips o råd förutom *köp en 240*
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag tror Anders menar du känns oseriös i ditt resonemang. Att kalla e34, en i bästa fall 31 år gammal bil för driftsäker bruksbil kan nog tolkas som mindre seriöst. En driftsäker e34 kommer nog kosta dig mer i både inköp och underhåll än vilken e36-46-39-60 du väljer.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
Lus; självklart kommer saker att paja, menar inte att e34 kommer hålla bättre än en ny toyota, säger bara att det går att ha en som en brukis, hur många 940/740 ser du där ute? jag ser en varje 10 minuter så det är inte riktigt illa som ni verkar tycka. Inte som att e60 är världens pålitligaste bil när en högtrycks pump kostar runt 12.000 att byta eller? finns iaf billiga reservdelar för e34 eller gamla bimmers. min e39 har gått nu nästan 35.000mil och känns som ny fortfarande, har folk på jobbet som deras volvos har gått halva jordklotet och lever bra liv fortfarande så säg inte att jag är oseriös. vill jag har dirftsäkerhet kommer jag köpa nån toyota-honda-lexus bil men dom är skittråkiga tyvärr.
Transocean
@panda666

Så de där Volvos har endast gått 2000 mil :-) Egentligen lätt att förstå med tanke på soppatörsten... Nää, sålde min E34-530V8 vid 36500 mil, killen som köpte den körde den 14 000 mil till i bara tre år innan rosten knäckte bilen och den avreggades. Snacka om en bruksbil.
pa
271
panda666
535ia 97 sedan
@trans: gamla bilar verkar som att dom byggdes för att hålla lite bättre. det är imponerande att folk köper bilar som gått 36000mil och kör dom 14.000 till. helt otroligt. frågan är vilken av dessa motorer från e34 man ska försöka satsa på? 535 eller 530?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.