AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.401

Ursprungskontroll SL500 -02 utan kvitto från tyska säljaren

Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Har hittat en bil (icke BMW) som bytt användare minst en gång i Sverige men utan att registreras. Fahrzeugbrief del 1 och 2 finns men inte kvitto från den som står med i det.
Om jag vill registrerinsbesiktiga, räcker med kvitto från mitt köp av nuvarande innehavare? (av bil + fzb)

Mvh Thomas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
En snabb googling ger svaret ja på din fråga. Det skall räcka med att du bifogar registreringsbeviset från Tyskland och en köpehandling som visar hur du blivit ägare till bilen.

Om din fråga också gäller huruvida du måste styrka hur den som sålde bilen till dig blev ägare till bilen så tror jag svaret är nej, då skulle ju Transportstyrelsens ursprungskontroll bli hur omfattande som helst och då måste man ju teoretiskt sett styrka fångeskedjan ända från tillverkaren. Sådana uppgifter är nog dessutom tveksamt om tyska myndigheter ens sparar, tyskar är ju trots att ganska försiktiga med att låta myndigheter efterforska information om enskilda - till skillnad från i Sverige. :)

Länk
Th
361
Thomas M
MB GLE 350de Coupe -21
BMW i3 94Ah REX -17
VW CrossCaddy 4M -14
MB Sprinter 311cdi 4x4 -05
Multicar M26 4x4 -96
Härligt, tack!
Då kommer jag nog (om övriga strategier faller väl ut) köra vidare på detta objekt.
Mvh Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.