|
|
|
|---|---|
|
Hej någon som vet varför min 318i 96 inte startar ? den tänder och går lite på startgas . Trodde det var givaren som sitter på vevaxlen så jag bytte den men det hjälpte inte . Någon som vet Med vänlig hälsning Nicke | |
|
Hur ser stiften ut? Kan ju vara så enkelt att du inte får fram soppa - låter det något om bensinpumpen? Om inte kan den vara död... Kollat alla säkringar? Felkodsavläsning? Vad var det för fabrikat på givaren du monterade? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, Om den går på startgas, tycker jag att vevaxelgivaren i stort sett kan uteslutas. Om du har köpt någon billig pirat, är det nästan bättre att sätta tillbaka den gamla. Men bensinpumpen håller jag också på. Det finns många tips här om hur den kan kollas. Jag antar att den, liksom på de flesta BMW, bara skall gå en kort stund vid startförsök, om motorn inte startar. Kolla i kontaktstycket till pumpen, om du får spänning en kort stund, ca fem sekunder eller något ditåt, när du drar igång startmotorn. Får du inte spänning, måste du leta dig bakåt. Då kan pumpens relä kanske spöka. Men om du får fram spänning, ligger pumpen illa till. Som Johan B skriver, du kan lyssna, om pumpen går de där sekunderna vid ett startförsök. Är det tyst, har du hittat felet. Du kan också koppla en voltmeter till kontakten. Ibland kan det vara lättare att se än att höra. Eller lägga tolv volt direkt på pumpens kontaktstift. Går den inte då, vet du besked. Bensinpumpen delar kontaktstycke med den högra nivågivaren, bara så du vet och letar fram rätt stift av de totalt fyra. /Lennart |
|
|
Kom på en sak: Hur mycket soppa är det i tanken? Är det typ 20 liter eller mindre, kan det vara sugstrålepumpen i vänstra tankhalvan som pumpar över soppa från vänstra halvan till högra (där huvudpumpen sitter) som är kass! Ligger du på relativt lite soppa i tanken, börja med att slå i typ 10 liter och se om det gör någon skillnad. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.