AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.340

Erfarenheter 328, 428i

Hans-Erik Riedholm
Hej,
Efter tio år med andra märke så måste det bli BMW igen. Har ägt mycket BMW förr
och sista bilen var en E46:a 330 med M54B30 maskin, en underbar vagn och motor.
Valet står väl mellan en 328 eller 428i, hur är den fyrcylindriga turbomotorn jämfört med sugsexa från
motsvarande E90 tycker ni? Jag är 50+så det är gubbkörning som gäller, dock tycker jag att man åker BMW mycket för den fina gångkulturen i sugsexorna som BMW är/var världsledande på.
Det känns som att vill man åka fyrcylindrig turbo så finns det andra märken som levererar samma effekt för mindre pengar. BMW för mig är en bensindriven sugsexa och manuell låda.
Någon här som är ägare av en 328/428 som kan övertyga mig att slanta upp runt 300k?
Mvh/Hasse

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Hej
Jag har nu haft min f31 328iA m-sport i ca 2 mån.
Har kört 6 cyl manuella BMW de senaste 20 åren. Håller med om att det är de 6 cylindriga motorerna som är grejen med BMW.
Min nuvarnade bil är den på pappret vassaste men känslan är inte riktigt att det stämmer. F31 upplever jag som en "vuxnare" bil än tidigare 3 serier. Det är bättre komfort, mer känsla av stor bil än jag upplevt tidigare. Fartkänslan vid både acceleration och även vid väl tilltagen motorvägsfart är väldigt väl maskerad.
Kan man leva med det så är det en riktigt bra och komfortabel bil. Även den 8 stegade sportautomaten är bra. Känns som att den växlar mjukt och har så gott som alltid lyckats välja rätt växel när man ska accelerera, tex efter en kurva.
TS får väl lämpligen leta upp objekt för provkörning och bilda sig en egen uppfattning.

Mvh Anders
Hans-Erik Riedholm
Tack!
Det blir helt enkelt till att provköra och bilda sig en uppfattning.

si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Vill du åka sexa har du ju 335 alt 435 också. Glöm aldrig det. Kostar lite mer, men ger också mycket tillbaka. Där finns en lågmilad svensksåld 335i från 2012 för 305 pengar på blocket.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Är du intresserad av en åsikter från en 228i-ägare också? :) Det är ju mest motorn du frågar om. Har dessutom haft en Z3 M54B30 och jag brukar jämföra de båda faktiskt.

Visst, om vi skall BMW-romantisera från den gamla goda tiden så var ju naturligtvis M54:an väldigt trevlig att köra, BMW och sexcylindriga raka motorer hör ihop och bla bla bla. Om vi nu återgår till verkligheten. N20-motorn är rätt trevlig den också tycker jag, och upp till åtminstone 150 så känns och låter den faktiskt som en sexa från den gamla goda tiden. Vid högre varvtal börjar motorn låta lite klent, men å andra sidan så tar den sig ganska enkelt upp till 250 km/h i en 228:a och så fort körde jag aldrig ens med Z3:an, kanske mest för av väghållningen var för dålig. Eftersom jag åker rätt mycket cab så tycker jag om att jämföra just motorljudet också

Dessutom har ju N20-motorn av idag betydligt finare växellåda än vad din 330 hade, för jag antar att du tittar på en automatare. Där har du dessutom driving experience control, och dessutom turboväxling (genom att tilta väljarspaken till vänster), vilket ger en ganska stor skillnad i karaktär och körupplevelse. Flera gånger så har jag lyssnat och jämfört, och upp till ca 5000 varv så är inte skillnaden så stor som sagt.

På det stora hela skulle jag vilja säga att N20 är en betydligt snabbare maskin än M54, åtminstone när jag jämför Z3 och 228. Jag har som sagt varit uppe i maxfart flera gåner, och det var jag aldrig med Z3:an.

Om du mest tänker gubbköra så tror jag en 328 räcker alldeles utmärkt. Skillnaden i gångkultur mellan en fyra och sexa är inte lika stor längre, eftersom båda numera har turbo ändå. Fartkänslan är rätt maskerad oavsett om du väljer en 328:a eller en 335, eftersom det är själva bilens vuxna karaktär ju maskerar bort det, inte avsaknaden av häst och effekt. Som AndersB skriver så har ju tre-serien blivit en vuxnare bil för varje generation.
Jag testade en 328i under en period inför ett eventuellt köp, men blev dessvärre rejält besviken.

Provkörningen av 335i var totalt motsatt upplevelse. En helt annan bil.

För ca 300 000 kr får du dessutom en 335i.
Finns tom några en bit under 300 tkr på Blocket vad jag kan se: Länk
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag kör ju 430i RWD, dvs en lätt uppdaterad 328i/428i-motor, och är helnöjd med drivlinan. Bilen känns välkomponerad, dvs motorn är precis lagom kraftfull i förhållande till sportigheten i m-sportchassit som är klart mer komfortabelt än m-sportchassit i den E91 från 2010 som vi hade tidigare. I vissa situationer märker man visserligen inte riktigt hur snabb bilen egentligen är vilket kan ligga bakom en del klagomål på "brist på körglädje", men bilen är definitivt rapp både vid omkörningar och från stillastående. Om jag fick önska en förbättring så vore det definitivt inte fler hästar utan snarare mer precisa (individualiserade) inställningsmöjligheter för styrservo, växlingspunkter, gasrespons och liknande.

Jag har efter något års ägande märkt att det är mer njutbart att köra bilen som en turbomotor helst vill köras, dvs inte alltid kickdown till lägsta möjliga växel vid varje acceleration utan hellre ge kanske 90% av maximalt gaspådrag och låta motorn dra lite mer på vridmomentet. Då får turbon tid att varva upp ordentligt på varje växel. Om man tillfälligtvis vill ha mer sportkänsla så är det Sport+ som gäller och då tycker jag att man belönas skapligt även akustiskt. Vet dock inte om 328i/428i har exakt samma ljudkaraktär eller om det kan skilja något...
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
...sen ska vi ju inte glömma vilken skillnad det blir med turboväxling heller.

Ja, det lär nog vara en rätt stor skillnad på en 328 och en 335, det skiljer ju rätt mycket på priset också.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.