|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det finns som tidigare skrivits batteripoler i motorrummet att använda för att få ström till låset på bakluckan. FAF |
|
| Eftersom det sitter ett batteri i bakluckan så borde det av säkerhetskäl kunna gå att öppna bakluckan manuellt, helst utan nyckel. | |
| Måste bara svara på denna gamla tråd! Nej de går inte att koppla en laddare på polerna under motorhuven! Ett batteri och startkablar dit däremot funkar bra! Provade nyss med en ctech och de hånder inget | |
| På touring E39 finns det en dragöppning i bakluckans inre lucka. Gul mekanisk öppning. Kan vara svår att öppna om bakluckan är stängd. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Man ska alltid koppla laddare på uttagen under huven. Då kommer spänningen från rätt håll speciellt om man har IBS. |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Precis - man måste skilja mellan batteriladdare och strömförsörjare. Tyvärr så blandas dessa begrepp ofta ihop och i princip alla sätter likhetstecken mellan batteriladdare och strömförsörjare. Oftast så implementeras dessa två funktioner i separata produkter men det finns en del batteriladdare (främst de större och kraftigare som ibland även har starthjälpfunktionalitet) som är batteriladdare i första hand men kan även agera strömförsörjare. CTEK's minsta laddare som stödjer detta är deras CTEK MXS 7.0 som kan kontinuerligt ge upp till 7A@13.6V. Sen kommer CTEK MXS 10 som kan kontinuerligt ge upp till 10A@13.6V. Det är enkelt att identifiera denna typ av CTEK batteriladdare då de som har möjlighet att agera som strömförsörjare har ett läge som heter SUPPLY (så man sätter batteriladdaren till läge SUPPLY och då agerar den som en strömförsörjare, dvs som ett batteri, fast då bara upp till 7A eller 10A för de modellerna nämnda ovan). Finns såklart även PRO25E och PRO25SE som kan ge hela 25A men då är vi inne på professionell verkstadsnivå. @///Mackan : Vilken CTEK modell provade du med? |
|
Helt korrekt, efter min tankevurpa för ett tag sedan stängde jag luckan (F11 med elbacklucka) utan att batterikontakterna var på. Jag var inne i just denna tråden och testade att slänga på min Defa Smartcharge 5A på polerna under huven, att det skulle funka kunde man ju fetglömma! Lösningen blev istället startkablar kopplade till hushållets bil #2. Att anmärka är att på F11 sitter den ev. nödöppningswiren (enbart pre-LCI? Har inte hittat någon på LCI) under lastgolvsluckan - omöjlig att öppna och samtidigt komma åt så tillvida bakluckan är stängd . Eller har någon nåt tips? - lär ju hända igen (inte mig dock😝). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.