AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.432

F11 2016 dåligt usb uttag

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Min 530dt från 2016 har så dåligt usb uttag i armstödet så det går inte ladda en Iphone 6s. Hur kan en sådan dyr bil tillverkas med usb uttag så det inte finns ström för laddning??

Något att göra

pe
93
pege_76
Tesla Model 3
Låter som att något är fel. Fungerar utmärkt att ladda iPhone 6s i min F11 -16. Jag har däremot haft problem med dåliga kablar som har gett olika problem såsom utebliven ladddning.
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Har en 520d -17 (F11)

Laddar perfekt med orig kabel samt en belkin, men funkar inte alls med en billigare kabel från ex Tiger. För övrigt så synkar dessa billiga kablat dåligt även i datorn.

Så prova en orig kabel. Funkar inte det har du fel på uttaget.
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Intressant svar, tack.
Jag bytte från en dålig kabel till en ny blå från Kjell &CO. Tyckte den var bättre men efter ett tag börja det bråka, laddar, laddar inte, laddar, laddar inte osv.. hoppar med en sekunds mellanrum.
Lämna min 530 på service och fick låna en 520 (2016 tror jag) och samma fel där. Fråga då BMW (Mölndal) och fick till svar att "det är så" (var bättre på äldre modeller sa dom)
Skall idag ta min laddarkabel (original) från hemmet och prova och se om det blir skillnad

El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Som vanligt kan inte Bmw verkstäder sina bilar så bra.....

Vissa typer av kablar är laddkablar, görs i mängder i tex Kina och laddar Apple produkter utan problem. Men när de ska synka i tex dator eller i ditt fall bilen som försöker ansluta iPod funktion i första hand men även ConnectedDrive tjänster såsom Spotify, synk med appen etc så räcker inte dessa kablar och du får dessa symptom med ladd,inte ladd och allmänt glitchigt.

På äldre bilar så var USB i många fall just för laddning och enklare iPod synk, då krävdes inte lika bra kablar.

Har varit samma sen CIC navin kom och Bmw apps började dyka upp.

Min 520d 2009 var känslig för fel kabel
Vår 218d GT -15 är känslig för fel kabel
Min 520d -17 är känslig för fel kabel

Prova orig kabel och klaga hos Bmw om de inte funkar för de ska de göra.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Exact samma på min F11 och F10. Laddar, laddar inte, skit irriterande. Köpte en lite dyrare kabel, vart bättre efter det. Fast ibland strular den. Har haft båda iPhone 6 och 7 på mina bilar. Lite besviken faktisk, ska inte vara så på en premium bil.

Crille
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Men vänta lite nu, är det inte samma sak att klandra BMW för att bilen är slingrig på linlongdäck som att klaga på BMW för att deras USB-uttag inte stöder skitkablar? Jag finner det lite märkligt att folk som har råd att köpa preimummärken på bilar inte har råd att köpa annat än billigaste skit när det kommer till kablar...
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Exakt samma på min F11. Laddar, laddar inte,

detta är på cigguttaget med en usb från belkin.

tror inte det är fel på sladden, för sätter jag usb-sladden i usb uttaget som redan finns i armstödet, då laddar den utan problem.

(samsung s7)

tror det är att den inte orkar ladda riktigt
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Har man 12v-USB så är det upp till pluggen du sätter i uttaget.

Samma här, finns en uppsjö av dåliga laddare med stora förluster/värmeutveckling som ibland inte ger tillräckligt med ström för att ladda på ett bra sätt.

Kolla hur många ampere den ger ut och byt till en kraftigare/bättre. Jämför gärna med laddaren som medföljer din produkt så ser man ibland stora skillnader i ström vilket såklart kan ge knepiga fenomen som varesig tillverkare av bilar elller telefoner kan ansvara för.

El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Tobbemal har du provat originalkabeln? Funkar det?

ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Har samma problem laddar laddar inte etc. Sprillans ny Apple kabel, laddning är en sak men drabbar ju Spotify via connected. Grymt irriterande, någon som pratat med Bmw om detta?
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Skall tillväga att detta är i min 428
Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Hej igen. Har nu under längre tid provat olika kablar både original och pirat med samma resultat. Har återställt min Iphone 6s till fabriksinställningar. Jag har nu min 530dt 2016 på verkstad och har en hyrbil 520dt 2016-2017 typ
Fungerade fint i 2 dagar sen kom samma fel, går inte använda usb uttaget i armstödet. Är precis som det inte finns laddström så det räcker

Visa användare
209
tobbemal
BMW 530dt 2016
Till JSN: Jag har bmw kabel, Iphone orginal och blå Kjell&co...samma med alla kablar. Felet ligger inte där

Lyfter tråden. Samma sak här. Ansluter jag en Apple originalkabel till USB-uttaget i mittarmstödet så slår den bara på/av/på/av/på/av laddning/kontakt. Märkt exakt samma på andra F10.s

Någon som vet mer?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Prova och titta ned i kontakten, mina stift var böjda i f11’an från 2011. Skruvade isär halva mittkonsolen och fick ut USB-uttaget och kunde med hjälp av en pincett får ordning på pinnarna i USB-uttaget.
Ic
52
Icemachineboss
330e G20 M-sport -19
545iA E60 -04
Om ni tankar ner BMW connected och startar den appen i telefonen så kommer det funkar perfekt att ladda med bilens egna USB uttag. Kör man cigguttaget med en adapter så fungerar det (ska funka) felfritt utan denna appen.
Men börja med att ladda ner appen, och starta appen innan ni ansluter telefonen till bilen.
Simsalabim
Tack! Ska försöka trolla fram det i morgon....kanske kommer jag då också på hur jag kan köra Spotify bäst.... :-)
Visa användare
47
Micke67
330e M-Sport G21 -21. 430i GC -18, såld.
Kolla så ni inte har ”fickludd” i kontakten på luren... ta en tandpetare å grotta runt lite i kontakten. Jag fick ut en massa ludd ur min IPhone...

Mikaelak
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.