|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har problem med min 316. Förra sommaren läckte kylaren lite, vi märkte att en slang var kass och bytte den. Sedan var det "bra" det verkade läcka liite grann fick fylla på lite kanske var 3 månad eller så. Nu i veckan när jag skulle hem från jobbet startade jag bilen och det indikerade på vätskan, öppnade huven och det var helt snustorrt. Fyllde på 1,5l vatten och åkte hem, ställde bilen över natten var hemma vid 01, kl 10 på morgonen var det helt tomt igen. Fyllde sedan på helt fullt till jobbet, när jag skulle hem var det fortfarande helt fullt(!!) Morgonen efter fortfarande fullt... vad kan det vara? (Ej bilkunnig) Förstår att jag måste åtgärda felen men hur illa är det? (Dyr historia?) bilen är en 00-a så vill inte spendera för mycket på den. Hålla koll på tempmätaren & nivån hela tiden samt fylla på borde vara lugnt? Har inte tid att lämna in bilen förrän näst nästa vecka.... hjälp. Mvh | |
| Oljan är vad jag kan se inte heller "mjölkig" | |
|
Det är helt enkelt ett läckage, ett bilmotorläckage beter sig ju inte alltid som ett läckage i en blomlåda. Du kanske har någon liten spricka någonstans, som bara visar sig vid vissa driftsförhållanden, när motorn nått en viss temperatur exempelvis eller när trycket i kylsystemet överstiger en viss nivå, eller när tryck OCH temperatur tillsammans överstiger en viss nivå och det kanske vara något svalare ute när du åkte till jobbet än när du åkte hem och så vidare och så vidare. Eftersom du själv säger att du inte är bilkunnig så brukar kylarvätskeläckage i allmänhet vara ganska dyra, räkna med 3000 i felsökning ytterligare 5-10 tkr för att åtgärda felet. Sen kanske de hittar lite andra fel som dålig vevhusventilation eller vad som helst. Det finns dock säkert byverkstäder som gör det billigare än Bmw-verkstaden. Jag kan ju förstår att du inte har lust att lägga 15 lax på att laga en bil som är värd ungefär 15 lax. |
|
|
Ser du spår på marken efter läckage? Eller försvinner kylarvätskan ut i tomma intet? Övertrycksventilen i locket på expansionskärlet kan ge sig, men då ser man att det har läckt ut i den regionen av motorrummet iaf. Kommer efter att man har parkerat bilen och den är genomvarm. Byte av lock löser det problemet. |
|
| Okej. Nä skulle aldrig i livet lägga 15 på bilen inte 10 heller. Är locket relativt billigt att byta som test? Ingen fläck under bilen, lite mörkare under kylaren i motorrummet alltså. | |
|
Så länge bilen inte blandar olja & vatten så är det bra. Är det bra "tryck" om du klämmer på nån kylarslang när bilen är ordentligt genom-varm? Eller är de mjuka? Det senare är mindre bra, tyder på ett rätt "fint" läckage. Min bruxis, en Passat, har även den ett kylvätskeläckage. Det som händer är att den läcker från en sk "snabbkoppling" till kylaren, o detta händer bara när man stängt av motorn och trycket ökar i kylsystemet pga eftervärmen. Min gissning är att den nya (nåja, nya för 4 år sedan...) kylaren har inte riktigt rätt dimension på "snabbkopplingen", dvs det högre trycket pga eftervärmen blir lite väl mycket. Jag har valt att köra en "live with it" eftesom jag vet exakt var det läcker, samt hur mycket det läcker (får fylla på typ var 700-1000 mil eller nåt sånt. Köper jag en ny kylare så lär den ha samma kassa passform, den förra kylaren (som även den var ny...) bytte jag just pga detta läckage, trodde mer det var gaveln som läckte, men icke. O-ringarna är det inte heller då det är nya original. Jag skulle iofs kunna sätta tillbaka den gamla felfria kylaren för att få "svart på vit", men jag orkar inte :D Så, försök att hitta var den läcker, det är inte helt lätt alla gånger då man ser inte allt lätt, så att säg, sedan kan du lämna in till verkstad så de kan byta just den slangen eller vad det kan vara? Att lämna in på verkstad för felsök + rep kommer bara resultera i att de vill renovera kylsystemet för många sköna 1000-lappar (typ 7-8, inga 15 som nån annan nämner för man lämnar ju inte till BMW om man har lite spån kvar uppe i huvudet :D ). |
|
| Byverkstäder:-)))) | |
|
Uppdatering. Lever fortfarande med problemet men det börjar eskalera så blir nog akut reparation. Vet inte vart jag ska börja. Först misstänkte jag expansionskärlet då det rinner ut, såg när bilen va varm att de forsade ut, men tror de kommer från locket som inte kan hålla tätt.. det kokat över. Idag fick vi stanna akut och fylla på vätska. Kan det vara kärlet eller är det värre? Vad kan det vara? Vätskan kokar... |
|
| Om det forsar ur locket så byt lock. Det sitter en övertrycksventil i locket som kan bli utsliten och isf trycks vatten ut den vägen när motorn blir ordentligt varm. Brukar dock även märkas när bilen stängts av efter att ha blivit ordentligt genomvarm. | |
| Okej. Finns sådana lock att köpa löst, alltså så man får rätt lock, är de standard utförande? | |
|
På min var det kylaren som drabbades av läckage. Vanligt fel tydligen på e46 verkar vara något underdimensionerade. Brukar oftast läcka nere i framkant vid gavlarna. Ta en titt där under och se om det försvinner den vägen. |
|
|
Nr 6 här, tror jag. Verkar vara samma lock till alla/de flesta E46. Men för säkerhets skull, kolla med din bils VIN. Länk /Lennart Edit: Kom in lite sent där. Nr 6 är det sökta locket. Kylaren är förvisso också en svag punkt. Plasten i gavlarna och slanganslutningarna murknar med tid och temperatur. Men om locket är skyldigt, syns det inte ovanifrån. Du måste under bilen och få undan "has-plasten" för att kunna se om vätskan kommer ner längs expansionskärlet. |
|
|
Ja. Schmeidermann (stavning) levererar ingenting förrän efter 30 juli. Tips på ställen att köpa? Funderar på att byta hela kärlet + lock. Bildelsbasen har ingen i/ närheten av Göteborg.. |
|
|
Vill du bara köpa locket, blir du nog inte rånad på Mölndalsvägen. ;) Brukar ha hemma dag två, om du beställer dag ett. Hela expansionskärlet går nog också att lösa den vägen. Annars finns ebay.de. Antagligen billigare, kanske lite osäkrare kvalitet och, om du beställer nu genast, antagligen bara marginellt snabbare än Schmiedmann. /Lennart |
|
|
Jag tycker du ska leta reda på en mindre verkstad som kan trycktesta systemet åt dig. Nu har jag ingen koll på verkstadspriser, men kan inte tänka mig att det kostar så mycket. Du säger att det inte är vatten i oljan. Läckaget kan ju vara mellan en vattenkanal och förbränningsrum så det går ut i avgaserna. Komptest/leakdown så syns ju detta. Som någon sa tidigare att en felsökning kommer resultera i att verkstaden kommer vilja renovera hela kylsystemet, om så är fallet så bör man nog byta verkstad. Bor ts runt Göteborg så rekommenderar jag Göteborgs Bilservice. Experter på Bmw som varken slarvar eller lurar sina kunder. |
|
|
Om du har ett läckage (oavsett var det är) i systemet, kommer det inte att byggas upp tillräckligt tryck. Detta gör att kylarvätskan kan koka även om temperaturen är inom "normala" intervall - trycket i systemet gör att kokpunkten höjs. Jag skulle börja med att prova ett nytt lock - det har varit problem med vissa partier av dessa och t om återkallelser pga. detta. Kostar nog inte så många kronor - satsa på ett originallock då de är uppgraderade numer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ska nog ringa BMW Mölndal imorgon och kolla vad lock kostar eventuellt komplett kärl. Hålla på och beställa känns som en ren djungel, har en bilmek kontakt ute på Hisingen men kanske värt att testa med ett lock innan man ringer honom. Får dock se om jag vågar ta bilen eller fixa skjuts, fick som sagt fylla på akut förut och väl hemma släppte jag locket när den var varm då bubblade de ut ordentligt, fyllde på ca 2l vatten och den slukade rätt mkt utav de direkt... |
|
|
Här har du reservdelslistor. Schmiedmann har sen hela Bmw's sortiment sökbart på sin sida. Länk |
|
|
Tack. Kollade precis igenom massa gamla kvitton på bilen & kärlet byttes pga läckage/spricka. Felsökning: "För glykol läckage under körning & provtryckning av kylsystem (expansionstank läckage/spricka) den 28 september 2012. Jobbet gjordes hos/av mekonomen & reservdel beställdes från BMW bilia group. 688kr. |
|
|
Du får aldrig öppna påfyllningslocket med varm motor! Då får du precis den effekten du fick. Nivån kan bara kontolleras vid kall motor. /Lennart |
|
| Var tvungen att fylla på för att kunna ta mig hem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.