|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Saab95: Nej jag missar inte poängen. Du frågade mig hur bilägaren betett sig korkat, och du fick så mycket som sex exempel på att han betett sig korkat. Men det kanske inte är korkat i dina ögon? Inte ens min 74-åriga farsa som inte kan ett skvatt om bilar hade inte köpt en bil där det fattades en nyckel. Det finns två saker som är oändliga; det ena är universums storlek och det andra är människans dumhet, och det där med universum storlek är inte ens säkert att det stämmer, och jag tror att resonemanget i den här tråden bevisar det. Men visst, fortsätt heja på ni som tror att han kommer att få de här 75000-kronors lagningarna gratis. Lycka till. Det kommer säkert gå jättebra. Jag hade som sagt bara sålt bilen. |
|
|
Jag förstår fortfarande inte. Köparen tog en risk att köpa en bil med en nyckel för priset var rätt. Köparen försöker beställa en nyckel men får beskedet att fordonet är manipulerat. För att återställa manipulationen får han en offert på att totalkostnaden i bästa fall landar på minimum 11 000 kr men i värsta fall 24 000 kr. Verkstaden tar således på sig arbetet omständigheterna till trots och specificerar ett intervall för kostnadsramen. Han accepterar konsekvensen av att ha köpt en Nigeriabil och godtar verkstadens offert. Verkstaden misslyckades med sitt uppdrag och kunde inte leverera det man offererat. Varför är han skyldig dem 24 000 kr? |
|
Transocean |
Ja, den köptes säkert för kaffepengar. Och nu skall den säljas dyrt bara man först lyckas med att fixa nyckelproblemet med alla olika moduler från olika stulna bilar. Tysk bil till England....äääh fan ratten sitter på fel sida....felköp....ok jag exporterar till Sverige....3 inbrottsförsök....och även den där Audin blev borta. Verkar hända mycket för denna förmögna bilägare :-) Helt normalt tycker man :-) Är ju för gott för att vara sant |
| Efter mitt tidigare utbrott så vill jag klargöra att jag helt håller med Saab9-5 om att verkstaden alltid har ett långtgående ansvar för att explicit klargöra i förväg för kunden om en åtgärd kan garanteras lösa ett problem eller om det är fråga om successiv felsökning. Jag är ingen jurist men jag tror att detta argument är det juridiskt och reklamationsmässigt starkaste, och det gäller oavsett om det är fråga om en märkesverkstad eller inte. En icke-märkesverkstad åtar sig ju i praktiken att försöka reparera bilen på ett fackmannamässigt sätt när den tackar ja till ett uppdrag, det vill säga utförandemässigt på samma sätt som en auktoriserad. Jag tror alltså inte att Mechanum skulle våga framföra argumentet att "kunden borde själv ha förstått att vi inte är lika kunniga som en auktoriserad verkstad" i en offentlig handling. | |
|
@thekinglives: Tack för tipset (och förtroendet för min förmåga :-) ). Verktyget verkar intressant men jag känner mig lite osäker, när det kommer till kinesiskt ursprung utan klar europeisk instruktion/support. Det blir lätt oklart, när kineserna får stå för formuleringarna. Har du egen erfarenhet av denna scanner? Fast om bobo tvingas betala för en omgång CAS och ECU, skulle vi ju ha lite att leka med. :) I övrigt tycker jag att trådens ton blivit ledsam. AlexanderK börjar slugga och ifrågasätter bobos intelligensnivå. Och Transocean raljerar om hans hederliga avsikter. Onödigt. En enkel beställning av en extra nyckel gick snett och diskussionen borde egentligen bara gälla beställarens resp. verkstadens ansvar. Samtidigt som det onekligen är intressant att se att det finns olika uppfattningar, har jag ändå svårt att förstå hur man som AlexanderK kan lägga hela skulden för det misslyckade ingreppet på en i detta sammanhang naturligtvis tekniskt helt okunnig beställare. Men i denna senare del har det redan argumenterats både väl och ofta för. Inget nytt att tillägga från min sida. /Lennart |
|
|
Alexanderk, I will answer your 2nd 6 point comment, 1/ 2 years ago when I bought the car I was not suspicious the car only came with one key. The last 2 cars my girlfriend owned have been sold with 1 key as she is always loosing car keys. 2/ I checked the official "utrustning " on the car through BMW after I had been informed that the CAS had been changed. I did this because only then did I become suspicious about the vehicle. Again about 1 year after buying the car. 3/ There is no strange electronics error on the car. As I wrote before I was not happy with the service I had from BMW after the attempted robbery on the vehicle. It took over 1.5 months for them to fix it. To book a service takes 3 weeks. Mechanum said they could do the work straight away so I went with them. 4/ I have explained in point 3. They are also an authorized repairer. Meaning they are qualified to do the work. 5/ This is the MAIN point and the only REAL point of discussion. I told them the CAS had been changed so the original key I had from BMW did not work. They did the felsokning and told me what was needed. Change the CAS and worse case scenario the ECU. So maximum cost 23531 and everything would work. This is still a crazy amount of money to pay remember. They did this, it did not work and then want an additional 46000. Of course now I say stop. 6/ Referring the car to a "Nigeria" car is not quite accurate. It is a German import. I very much doubt it has been over to Lagos and there was no Nigerian flag in the bakucka. I would say the work done on the car is very sophisticated. It has been driven for 2 years without any issues. It has passed import checks in two different countries done by experts who are supposed to be able to spot these type of vehicles. |
|
|
En auktoriserad verkstad ska känna till eventuella beroenden mellan olika styrenheter i bilen. På den punkten har verkstaden i fråga onekligen misslyckats. Ägaren skulle ha upplysts noga om vilka risker och konsekvenser som finns med arbetet. Exempelvis att det eventuellt är fler saker som behöver bytas, vilket kan vara dyrt, och att styrenheterna enbart går att koppla till en bil därefter är de förbrukade. Däremot håller jag inte med om att verkstaden ska stå för alla extra kostnader som kan uppstå. Det är högst orimligt. Om detta skulle vara praxis hade priset på alla offererade arbeten var kraftigt tilltagna. Det verkstaden kan göra är att ta kostnaden för arbetet och även sälja delarna till kraftigt rabatterat pris, eller inköpspris. Min rekommendation till ägaren är att be någon annan verkstad att ta reda på exakt vilka styrenheter som är beroende utav stöldskyddet (CAS). Om en annan auktoriserad verkstad kan ge en korrekt offert som beskriver exakt vilka delar som behöver bytas samt vad det kostar är det något som kan gynna ägaren vid en juridisk tvist. |
|
|
En auktoriserad verkstad tar redan kraftigt tilltagna priser. En verkstad med varumärke att tala om, exempelvis större auktoriserade BMW-handlare eller Mechanum, debiterar oftast ca 1500 kr / h per mekaniker. 300 kr av detta är moms vilket lämnar 1200 kr kvar. Mekaniker kostar kanske runt 300 kr / h (vår egen mekaniker kostar oss 250 kr/h exklusive sjukskrivningar), men vi kan väl säga 350 kr, så 850 kr kvar. Utrustning och lokal kostar knappt nånting relativt hur väl det utnyttjas. Beakta även att det mesta har en startavgift, exempelvis en felsökning, hittar de felet omedelbart så kostar det ändå dig 2500 kr (exempelvis Bilias taxa). Som bekant så gör verkstäderna ibland, utöver detta, mer pengar på marginalen för reservdelarna än på själva arbetet. Även med allt annat avdraget såsom kundmottagning så har man en enorm bruttomarginal efter att direkta kostnader är avdragna. Detta är förstås en nödvändighet så man kan utbilda personal och ta konsekvenserna av att juniora medarbetare arbetar långsamt, gör fel, eller som i detta fall misslyckas med en felsökning. Hur man än vänder och vrider så är detta en oerhört hög debitering och verkstaden får svårt att argumentera för att deras redan tilltagna offerter ska betraktas som optimistiska gissningar och att det ankommer på kunden att vara införstådd med arbetets egentliga omfattning och slutpris. |
|
|
My take on the situation is to follow the advice from your konsumentrådgivare. To me this is not a black-or-white situation with your car being tampered with so it'd be good to get this "tried" in ARN. The repair shop will follow the decision from ARN independendtly of the outcome. Best of luck! |
|
|
No, ARN works with "reklamationer" (Allmänna ReklamationsNämnden), this is a "tvistemål" as the money still has not been paid. ARN can not help you yet and the repair shop has no obligation to follow the decision in ARN as it is not a court. If I were you, I'd dispute (bestrida) the invoice meaning that Mechanum will have to take this to court in order to get their money. If this happens, the losing part usually has to cover the opposite parts legal fees, which I think in this case shoudn't be more than 20 000-40 000 kr but you never know with these kind of things. "Bestrida fakturor" is something I we do all the time at work, and noone yet bothered to make court thing out of it. We just make it look like a law firm does the argumentation and that's usually enough to keep people from proceeding. You can't however depend on some konsumentombudsman or ARN to settle this for you as only the court Tingsrätten will do this. |
|
|
Saab9-5, Konsumentsverkhet advised to take the case to ARN. My understanding is mechanum is a member of an organisation who have to follow directions from ARN. |
|
| Before I take the case to ARN I am trying to compromise with Mechanum. As we are now going into "stupid money" my suggestion is that we split the cost. They fit the vaxelada but do it at cost price. That way they lose nothing and my loss is not as severe. | |
Transocean |
Hey Bobo, call 419 419 if ARN can't help you with the vaxelada Länk |
|
Hello! I thought I would "stemma av" on this story. After much discussion Mechanum accepted my offer of completing the work at cost price. The CAS, ECU and mechatronic where changed and everything is now working fine. Thank you to Lenwib for starting this discussion and to everyone else for their input. Good and bad! |
|
| Skönt att det löste sig! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.