AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
259.087

Nya 3-serien G20

Sida 90 av 91
Hur sätter man igång helljusassistenten?
Räcker det med blinkersspak framåt eller gör man på annat sätt?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
I min så är det ena knappen på kortsidan av blinkersspaken. Andra knappen styr vad som visas i varvräknaren.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Linken

I instruktionsboken står det följande under avsnittet "Helljusassistent :: Aktivera helljusassistenten":
1) Tryck på knappen (bild på en knapp där det står "AUTO") på ljusomkopplaren. Lysdioden i knappen lyser.
2) Tryck på knappen på blinkersspaken (bild på den undre knappen på kortsidan av blinkersspaken). När halvljuset är tänt lyser kontrollampan på kombiinstrumentet (en bild på en grön helljussymbol med bokstaven A i ett hörn).

Är det detta du har provat men inte lyckats få igång det?

Står det något annat i din instruktionsbok?
Tack för tips jag tryckte enbart spaken framåt så därför fungerade det inte.
Jag provar era tips framöver.
Sitter två knappar på blinkersspaken. Den undre aktivera helljusassistenten.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag fick en ny mjukvara, OTA i helgen. Kikade på difflistan och såg att den innehöll allt möjligt, också optimering av turboreglering. Som gammal provningsingenjör så blev jag skeptisk och började undra om jag skulle skippa denna. Men till sist så accepterade jag den och det var bra. Har kört ett par dagar med den nu och tycker mig ha fått bättre respons på låga varvtal i comfort. Momentet följer pedalläget bättre och bilen känns piggare i just comfort. Trevlig överraskning att en bra drivlina blev ännu bättre.
@DLC, är det version 22-07 eller en annan version?
Finns en mera detaljerad change record tillgänglig publikt, innan nedladdning?
(Jag hittar bara websidor med övergripande beskrivningar och inget om turbo.)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja, jag tror det var 22.07. Det stod långt ned i change list.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Japp, det fanns en detaljerad lista innan man installerade.
Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Hej! Sitter idag på en 3 serie GT. 2014 som börjar ha gott lite långt. Funderar ibland på när det är läge att byta den och är ganska sugen på en G21 touring, då de börjar komma ner lite i pris.

Har någon här en praktisk jämförelse mot en 3 serie GT. Är väldigt nöjd med innerutrymmena i GT:n. Har en dotter på 2,5 år och måste ta höjd för att det kan bli ett barn till inom ett tag. Vad säger ni - är det döfött att ens spana på 3-serie kombi? Personligen är jag inte särskilt glad i 5-seriens interiör och exteriör jämfört 3:an som jag tycker är bra mycket sportigare, särskilt med 19" och m-paket.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
G21 är på i stort sett alla punkter en bättre bil än F34. MEN, just utrymmesmässigt är den, inte minst i baksätet, betydligt trängre. Tror ni kommer uppleva det som trångt, men allt är ju en vanesak.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Baksätesmatchem är ingen match, GT är mkt rymligare. Annars så är bagage och fram liknande. I övrigt är G21 väldigt mkt mer modern och med bättre komfort. Jag kommer från en F31 och det är som natt och dag. På många fronter. Sen så hänger det rätt mkt på hur långa ni är. Är man medellängd eller under så får man plats bra i G21.
5-serien (G3x) är en bättre produkt än 3-serien (G2x) och är ni en växande familj rekommenderas definitivt 5-serien.

För din kännedom är alla G21 touring-modellen (G20 är sedanen).
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Det känns inte objektivt att påstå att en 5-serie är en bättre produkt än en 3-serie. Modellerna har olika värden. Jämförs enbart storleken dem emellan är 5-serien rymligare. Är man ute efter maximala utrymmen bör man kanske snegla på den lite ovanligare 6-serien.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Håller med Gullan. Trean har till G21 verkligen lyft på alla vis och är typ en mindre storlek av kostymen, med lite andra attribut. Den är inte heller liten längre, utan en relativt stor bil, fortfarande med körglädjefokus. Är grymt nöjd med min.
En 3-serie löser en 2+2 familj enkelt men lite "skohorn" kommer säkert att behövas. Knäckfrågan är väl hur mycket bilåkande det handlar om? Ofta överskattas det, man tillbringar (i regel) inte större delen av småbarnsåren i bilen.
Jag löste en 2+1 familj i M2 :) Vi behövde inte köra så ofta förstås så det var värt lite "tetris-övningar" dom tillfällena.
Ax
49
AxelE
E46 330ci M-sport Spacegrå - 2003

F34 320d GT M-Sport Alpinvit - 2014
Tack för input kring storleken. Jag tittar på en 320d xdrive. Det går att få en sån med runt 4000 mil på mätaren för ca 350k har jag sett. Då har de i regel m-paket med lite lull typ adaptiv farthållare (vilket är ett krav för mig), 19 tum och bränslevärmare - thats it. Anser ni att det är idiotiskt att köpa en sån i dagens läge begagnad? De springer inte bort på blocket så lite trögsålda verkar de vara, jag tycker dock att det är mycket bil för pengarna med många mil kvar på mätaren.. En begagnad 330e är minst 100k till och dom pengarna är jag inte villig att lägga i dessa tider. Hade en 330e som lånevagn förra året vid ca -10 grader och tyckte räckvidden var ett stort skämt. Jag kör ca 1800-2000 mil om året och har 1,5 mil enkel resa till jobbet.

Är det mildhybrid på 320d även på 2020 årsmodell och 2021? Någon här som kan rapportera var blandad förbrukning är med mildhybridsystemet? .
Gullan/DLC,
520d>320d: autozeitung.de/bmw-320d-bmw-520d-test-197047.html samt 540i>330i youtube.com/watch?v=p2rutJdYn1c&t=2335s

Axel,
Ja, för 350 tkr bör du få en bättre (men kanske lite äldre) G3x än en pre-LCI 320d G2x.

För en relativt kort dagliga sträcka på 15 km x 2 / 1 800 - 2 000 mil per år varför inte en ren bensinmotor?
jo
509
jonte520d
BMW 330e xDrive LCI- 2023

Hej!

Går det att ha m chassit på en 330e hybrid xdrive? Står inget om det på min offert
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Re: jonte520d

Nej inte på Xdrive
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.