AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
259.173

Nya 3-serien G20

Sida 84 av 91
Buspelle
campari: Tycker det låter otroligt härligt med spontansurf där man hittar ett kanonobjekt och shoppar loss ;) Stort Grattis till bilen!
Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
@Campari Är det din gamla oxide grey m340i som Säljs i Umeå? Om ja, har du några klipp på hur avgassystemet låter? Och har du något att anmärka på den?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Igår satt jag mig i första gången i en G20 måste säga att jag var imponerad hur rymlig den var.
Jag kör F10 idag med Komfortstolar och får inte plats bakom mig själv men i G20 fick jag plats med gått om utrymme, Jag är 185 och det kändes bra.
Snygg design osv men hur är komforten jämfört med det gamla 3 serierna? Någon som har erfarenhet?
Hur är ljudisoleringen och dämpningen? Man kanske har pratat om dessa men orkar inte skumma igenom hela 84 sidor.
Någom som har kört G30 och G20 ?
Buspelle
catch_me: Har haft både E90 och F31 och min nuvarande G21 har betydligt bättre komfort än E90 och det är en markant skillnad även mot F31. Stegvis uppgradering således ungefär som man kan förvänta sig. Det gäller för övrigt i stort sett allt i bilen. Har inga erfarenheter av G30 vs G20.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för återkopplingen.
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Viccehog nej min var BSM med alla tillval, mycket fin!
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Ni som har HiFi i era G21, hur upplever ni ljudet? Finns det någon spec hur många högtalare mm HiFi har? (har googlat men ej hittat)
Har ej fått min bil än därför jag undrar.
Mvh
Buspelle
Passo222: Tycker HiFi funkar utmärkt för mina behov men vet att det finns de som behöver mer.

I konfiguratorn för G21 framgår följande:

"HiFi-högtalarsystemet med tio högtalare och 205 watts förstärkareffekt ger en fantastisk ljudupplevelse på alla sittplatser. Förutom de båda kraftfulla centralbashögtalarna har detta system bland annat också en centerhögtalare som centrerar ljudbilden framför dig. Det gör att ljudet fördelas jämnt över hela kupéutrymmet. Den externa 7-kanalsförstärkaren garanterar en perfekt ljudinställning och ett fantastiskt sound."
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Tack för svar, nöjer mig med HiFi.
Mvh
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Passo222: HiFi/HK har diskuterats tidigare i tråden, vissa av oss tycker att skillnaden mellan systemen är påtaglig men det är förstås subjektivt.

Minns inte exakt men jag tror jag haft följande.
F21: HiFi, F22: H/K, F31: HiFi, G21: H/K G80: H/K.

Sedan tycker jag personligen att även H/K systemet lämnar en del att önska när det kommer till ljudupplevelsen, går att få det att låta typ hyfsat mha eq:n.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Hej forumvänner!

Vissa minns säkert att jag talade om sommardäck i höstas till min M340i. Idag sitter det Bridgestone Turanza TO05 RSC på fälgarna där bakdäcken är slitna. Underligt nog och mest slitna i mitten av däckets mönster. Nåväl, de behöver bytas och då är frågan som jag ställde i höstas, ska jag köpa två nya bakdäck eller en helt ny uppsättning och då ngt annat? Framdäcken är nämligen också rätt slitna med ca 4,2-4,5 mm kvar. Så med två nya bakdäck så är jag över 2 mm i diff för omkrets fram vs bak. Nu så lär det inte dröja mer än ngn månad innan jag är inom tolerans, men det är ändå en avvikelse. Nu till dagens frågor:

Ponera i att Vi struntar i nya bakdäck och fokuserar istället på en helt ny uppsättning. Då är är första frågan, är det ngn som kör Michelin pilot sport 4S till sin trea (eller annan bmw)? Är ni nöjda isf? Att de ha prestanda är jag säker på, men hur är komfort och slitstyrka?

Sen verkar det finnas en modell som bara heter pilot sport 4. Ngn som vet vad det skiljer mellan den och 4S?

Och slutligen, ngn som har erfarenhet eller tankar att bidra med för nya pilot sport 5?

Hoppas på massiv anstormning av svar 😁
Här är BMW:s lista av "BMW approved" kombinationer av specifika däckmodeller:
Länk.
PS4 lär vara något mera "allround" än PS4S. Inte stor skillnad men på bana lite bättre våtgrepp medan 'S' är lite bättre i torrt (Tyre Reviews på Youtube).
Med olika dimensioner kan egenskaper förändras men jag hade PS4 på en tidigare bil och var mycket nöjd. Båda finns dock inte i alla dimensioner (med/utan RSC) och skall man vara säker på rullomkrets så får man nog antingen hålla sig till länkad lista eller kolla upp specifika (även de stjärn-märkta) artikelnummer som finns i Michelins (eller andra fabrikats) katalog.
Jag fick (efter ett par månader svar från Michelin (de svarade med "slitbanans omkrets som kanske är så nära rullomkrets monterade på bilen som de kan uppge).
(Svaret finns i en annan tråd här, men) slutsatsen blev att olika artikelnr (samma dimension och stjärn-märkta) diffar över 1%. Men det fanns "staggered" alternativ med uppgiven slitbaneomkrets inom 0.3%. (Att jämföra med 2mm skillnad i radie som motsvarar 0.6%).
(Jag har noterat att det inte heller finns någon standar för RSC-märkning. Michelin kallar det ZP = Zero Pressure.)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tack för input! Ser att PS4S är med i listan. Klart intressant alternativ.

Ser också på Michelins sida att PS5 finns inte i dimension för framhjulen så de är borta.

Kvar är PS4S runtom eller nya bakdäck Bridgestone Turanza TO05 rft. Så det är också icke rft vs rft.

Fler personers input är välkommet!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Är det ngn som kan uttala sig om komfort och ljudnivå för Michelin PS4S? Även om det är kul att åka på så kommer jag för det mesta glida omkring så det är inte helt oviktiga egenskaper.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag rullar på PS4S och tycker att de innebar en fantastisk förbättring jämfört med de Bridgestone RFT som satt på bilen vid leverans.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tack som f-n joofa! Precis vad jag vill höra.

Fler upplevelser?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Däck beställda! Lyssnade på panelen och valde PS4S runtom. Framdäcken får jag mata till däckkyrkogården.. Det tråkiga är att det är 6 veckors leveranstid..
bl
2.294
blixten
325i -88
Var beställde du däcken när det är sex veckors leveranstid?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En lokal firma som ringde till Michelin Sverige. Dvs deras distributör som de köper av. Så det är ju 8nte lokala firman, utan de som de köper av som har leveranstiden. Inga däck i lager nu. Bakdäcken kommer i slutet av april, medan framdäcken först i maj. Tråkigt men jag kan inte se hur jag ska göra annorlunda. Annat än köpa av ngn annan då. Sen så ville jag ha exakt rätt däck inklusive stjärnan. Kan ha påverkat.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Återkoppling, nu sitter det PS4S runtom på bilen. De kom på dagen som handlaren hade utgett. Har bara typ kört hem från firman så inga vettiga omdömen än. Men det är definitivt skillnad. En stor skillnad är Instyrningen, en annan att däcken ”snackar” mer med föraren, på både gott och ont. Får återkomma när jag lagt lite mil på dem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.