AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
259.189

Nya 3-serien G20

Sida 82 av 91
Så illa är det inte med en 330e. Jag råkar dessutom också ha 25 mil till landet och tog mig dit och hem på en och samma tank nu i helgen.
@Müllweiser hur långt kommer du på en tank ren bensin utan att köra något på el ?

är det 50-60 mil eller typ 80-90?
50-60 mil lands/motorväg. Alltså ungefär så långt de bästa elbilarna kommer när det inte är vinter. Så kanske lika bra att vänja in sig mot vad som komma skall :)
aa jo det är ju sant, kör idag en bil där jag kommer ungefär 90 mil på en tank och det är ju himla skönt att slippa tanka så ofta.

Men antar att det blir lite artificiell range anxiety när man skaffar en laddhybrid. Eftersom det kommer finnas en bensinmack så att du kan tanka men lite jobbigt är det ju.

Det är väll det jag hoppas mest på i LCI en större bensintank men antar att det är bara något jag kan drömma om. svårt att se att de ska ha gjort batteriet mindre och ökat bensinkapaciteten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Thezz, med en laddhybrid och lämplig körprofil så kommer du nog komma 80-100 mil plus på en tank också. Många mil kan gå på el med laddhybrid.

Större bensintank blir det nog inte då det inte finns någon direkt logik för det. Få kunder med direkt efterfrågan för stora bränsletankar kontra nackdelarna med det.
Större bränsletank blir det garanterat inte. Den är den som ligger och tar utrymme i bagaget.
@Grelle: 80-100 mil kommer man garanterat aldrig. Eller räknar du att man får tanka el hur många gånger som helst så länge det finns bensin tanken?

Jag har kört 330e i snart 2 år och ser fram emot att få byta bort den. Troligtvis en vanlig bensinare för min del då jag tycker det för mycket dåliga tradeoffs på laddhybriderna.

Lite off topic men 330e är en kompromiss som passar vissa bättre än andra beroende på körprofil. För egen del har jag svårt att hitta något mer lockande i samma klass och skulle antagligen välja samma bil igen. Nu under hösten har jag exempelvis kört 220 mil på en tank bensin då jag oftast klarar mig på elräckvidden i vardagen och laddar hemma.
Så kan man ju räkna förstås. Jag laddar också hemma men min el får jag betala för så jag kan inte räkna på det sättet.
Min jämförelse i räckvidd mellan 330i och 330e är att båda har full tank och fulladdad för 330e. Sen kör man tills det är slut helt enkelt.
Att låta den ena bilen få ladda vid behov gör väl jämförelsen lite märklig? Vad är det man jämför då?

Ja visst är det irrelevant i diskussionen räckvidd på en tank bensin utan att ladda mellan varven. Däremot för att påvisa att man beroende på körprofil kan komma ganska långt på en tank bensin i kombination med el (som hittills varit billigare än bensin för mig). Kan man inte ladda regelbundet och/eller mest kör långkörningar är förstås laddhybrid ett tveksamt val ur ett bränsleekonomiskt perspektiv.
ja det är ju det som är grejen, åker ju till jobbet mycket med bilen nu under pandemin (20km enkel) med möjlighet att ladda både hemma och på jobbet.

Men på sommaren och under julledigheten blir det många längre resor. Kör morföräldrar fram och tillbaka ned till landet och hem under en dag osv osv.

Men en laddhybrid skulle ju såklart passa perfekt fram och tillbaka till jobbet och det blir ju en avvägning då.

@daagis vad tycker du har varit bäst/värst med din 330e och varför tänker du byta ?
@Thezz missförstå mig rätt. Det är inte på något sätt en hemsk bil utan jag tycker G20 är väldigt lyckad. Gillar även bakpartiet som många tycker är för likt lexus.

Jag valde 330e (sedan) till stor för att det var förmånligt samt att jag har garageplats med laddning genom min brf.
En ganska stor del av förmånen (10000kr/år) valde ju några politiker att ta bort. Förändringen gällde ju redan uttagna bilar som i mitt fall. Inget synd om mig, jag orkar med det men det var ju en USP då laddhybriden kostar en bra bit mer än motsvarande bensinare.
När det kommer till laddning tycker jag det är mycket i och ur för väldigt lite räckvidd, speciellt på vintern.
Vidare så är det ju en väldigt liten tank till följd av att batterierna ska få plats. Det medför ju att jag får och tanka ofta då mitt körmönster inte är optimalt just nu för en laddhybrid.
Bagageutrymmet är även det mindre än motsvarande bensin/diesel då batterierna bygger högt.
Körningen upplever jag som många gånger lite ryckig då samspelet mellan motorerna inte är klockrent.
I övrigt har jag en steg 1 optimering (rekommenderas) på den så den ganska körglad med sportläge.

Summerat så hänger det mycket på hur ditt körmönster ser ut. Är det lite längre pendlingar mellan laddningarna så är det ingen poäng med en laddhybrid.

@daagis

Jo asså G20/G21 är den första BMW 3 serie modellen jag verkligen har fastnat för tycker att de gjort lite leapfrogging både på interiör sidan men även exteriören, G21 är bakifrån bland de snyggaste bilarna som rullar på vägarna idag IMO.

Men jag förstår även att egentligen är ingen laddhybrid en bra kompromiss. Mercedes har ju i bagaget på C klassen värsta guppet för att få plats med bränsletanken. Men som det ser ut just nu så känns det som att jag kör lite för långt under vissa perioder för att en laddhybrid skulle vara ett bra val. Men det är ju samtidig skönt att bara kunna köra el under veckorna.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Daagis, poängen med en laddhybrid är ju att ladda den dagligen. De personer jag känner med laddhybrid tankar inte särskilt ofta. Många kör 100-200 mil innan det är dags att tanka. Så har det även varit för mig då jag haft laddhybrid. Någon jämförelse mellan 330i och 330e gjorde jag aldrig.

Thezz ogillade att besöka macken och jag skrev att med en laddhybrid och gynnsam körprofil så kan antalet besök vid macken vara markant lägre, även om flytande bränsletanken är liten.

Thezz, bara för att den inte är ideal i alla lägen så kanske den ändå blir ett bra val för dig, även om det inte är perfekt? Men om du mest kör långt, köp en 330d! Trevlig bil och trevlig motor! Du missar ju att kunna ladda hemma och på jobbet, men det är ju en avvägning du får göra.
Poängen med laddhybrid är jag nog klar över. Jag kanske var lite snabb när jag läste men det pitchas väldigt friskt för laddhybriden här så jag tog rollen som den sura gubben 😀
Det jag ändå ville utmana var argumenten kring hur långt man kommer på en tank. I teorin kan du köra över 1300mil utan att tanka under ett år. Tanken spelar ju ingen roll om man inte använder den.
Hade jag stått inför ett bilbyte( vilket jag egentligen gör) hade jag valt mellan en helt eldriven bil eller bensin/diesel.
Naturligtvis kan en laddhybrid passa många men för att att kunna använda bilen som det är tänkt krävs ju ganska förutsägbart körmönster. Där går väl jag bort mig.

Förstås ingen katastrof om man använder den som bensinare förutom pris, tyngd och lastytrymme.
Jag kör runt 2000 mil om året och det blir kanske 6-8 längre resor 90+ mil om året. Fördelen med en 330e över i är såklart att man inte behöver tanka (typ) de perioder man är hemma och jobbar. Men på sommaren har jag inga ladd möjligheter, gammalt hus och skulle nog blåsa hela säkringsskåpet om jag försökte ladda bilen där. Och då kan jag se att det blir lite irriterande om drar en längre dagsutflykt och nålen börjar röra på sig lite väl mycket. Men det kanske då är kompenserat på att den inte rör sig under jobbveckorna.

Sen är även fördelen att försäkringen på en 330e är några hundralappar billigare i månaden än 330i och skatten är inte åt helvete de 3 första åren.

Hur ska man tänka om xdrive eller inte på 330e ? jag känner mig ändå ganska komfortable att köra bakhjulsdrivet även på vintern med dagens hjälpmedel och batteriet som tynger över bakaxeln. Men med det extra videt man får från elmotorn blir xdrive då ett måste ? Läst att vissa rent bakhjulsdrivna el bilar ofta tenderar att överstyra och släppa lite när det är halt.
Jag har bakhjulsdrift med dubb och det går odramatiskt vid halka med dagens hjälpmedel som du skriver. Saknade dock fyrhjulsdrift i helgen när det var drygt 2 dm nysnö sista biten på landet. Det gick utan fastkörning, men med fyrhjulsdrift borde det varit hur lugnt som helst. Så jag skulle säga att det beror lite på var du kör om du faktiskt behöver det eller inte.

En sak gällande eldriften är att det inte finns någon förvärmning av batteriet. Det innebär att bilen inte kommer gå på enbart el när det är kallare än nånstans -5. Till viss del går det att avhjälpa genom att starta värmen (vilket man ändå vill när det är kallt), men är det -15 som igår gick min bil på bensin de första kilometrarna trots förvärming i 20 min. Bor du i norra Sverige och saknar garage kommer du alltså antagligen inte köra på el hela vägen till jobbet under vinterhalvåret.
right, ja lättare att dra sig genom snö än att puta sig genom snö. Men jag bor precis utanför tullarna i Stockholm så sällan jag ser så mycket snö och det är oplogat.

Angående varmt batteri så kommer jag ha varmgarage under natten men inte under dagen, hur funkar det om man laddar batteriet innan man ska åka fungerar det lite som en fake preheat då jag antar att batteriet blir varmt när man laddar det?

Är fjärkontrollerad kupevärme inte tillgängligt på 330e? eller är det standard ? jag kan inte hitta det i konfiguration
Ja Stockholmsområdet är nästintill bekymmersfritt med bakhjulsdrift tycker jag, men man är inte först iväg vid rödljusen så här års :). En annan grej med xdrive är att (om man får tro diverse trådar här) den är ganska känslig för skillnader i rullomkretsen på däcken. Slarv/okunskap med det kan resultera i ras på sikt. Ska du inte behålla bilen länge är det säkert ett ickeproblem samtidigt som xdrive kanske har högre andrahansvärde (om du köper privat)?

Jo visst fungerar laddning också som uppvärmning av batteriet. Du kan schemalägga laddning (aldrig testat, min laddbox styr) samt klimatisering eller köra igång den från appen, vilket är standard. Går också att ställa in att du vill ha bilen varm/kall till ett visst klockslag samt starta klimatisering med bilnyckeln.
Var inne igår och provkörde en 330e xdrive, de är himla trevliga, just denna var nästan topp utrustad, HUD laser lights m chassi osv osv. När jag satte mig i bilen hade den 3/4 tank och den indikera då att den kom 284km till. Det är iof en demo bil och folk kommer inte direkt vara lätta på högerfoten i en sådan men ändå i kortaste laget.

Offerten jag fick för en lagerbil var 10% rabatt på en bil för 610k, säljaren rekommenderade att om man ska köpa en bil ska man köpa en lagerbil då om man beställer en ny i dagsläget så kommer man inte få bluetooth (och några andra ganska väsentliga funktioner som jag inte kommer ihåg nu) direkt. Utan det kommer aktiveras senare under nästa år via OTA till följd av halvledarbristen.

@Müllweiser är Xdriven känslig för omkretsen per däckpar, eller gäller det att alla 4 däck har samma omkrets för att xdriven inte ska ta skada?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.