AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
259.094

Nya 3-serien G20

Sida 81 av 91
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Grattis saltepetter! Träffade en kompis på dagis imorse som stod i begrepp att byta till en sådan. Säkert ett klokt val.

Själv har jag nu klarat av drygt ett år med 340n, lite över 1000 mil körda. Jag tror förmånsvärdet ligger kring 13000/mån så det har nog gått in en och annan slant till statsfinanserna och Maggans lador. Hoppas de köper något bra för pengarna.

Intrycket av bilen fortsatt oförändrat, så gott som allt bättre än tidigare generationer. En sak som stör är att jag fått ett dörruppslag men även ett stenskott på taket, det har jag aldrig varit med om tidigare och plåten känns oerhört tunn. Säkert nödvändig viktminskning för att klara utsläppskrav.

Har gjort ett par längre turer i sommar med fullastad bil och noterar att den drar kring 0,7 vid normal körning vilket får sägas vara godkänt. (Normal körning med våldsamma omkörningar av 3-4 husvagnsekipage per 500m dubbelsträcka).

Tyvärr tillhör jag ju stollarna som tycker att bilen är lite för nedtonad. Jag har varit helt inställd på en M3 Touring som nästabil men nu verkar våra makthavare tycka att det är en riktigt dålig idé. Jag hoppas att BMW lyckas skohorna in lite batterier i G81an för annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. Har ej laddmöjliget hemma.

Som jag skrev i början av denna tråd: drömmen hade varit en M340e Touring, nu vill jag säga att det vore en M3eT.
Sa
66
Salte_petter
BMW 330e Touring M-sport -21
Länk

Här är specen på min, uttagen oktober förra året och bara rullat 830 mil så det känns skönt! Jag var sugen först och kollade på m340i men plånboken och livet tillät 330e istället.

Det lät ju verkligen inte farligt! Jag tillhörde/tillhör dom stollarna också som gillar att gasa, men nu när man kan köra på el blir man nästa tvungen att köra lite med ett ägg under pedalen för att få ut maximalt med km på bara el ( vilket blir kul på något konstigt sätt ).

Jasså, ska de inte göra någon m3 touring längre?

45e motorn borde dom släppa till 3-serien tycker jag, det skulle vara en otroligt bra kombo, elmotor med rak 6:a.. finns inte så mycket bättre enligt mitt tycke och smak.
Visa användare
77
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
G87 M2 -24
@Salte_petter: Grattis till bilen, alltid kul att hämta nytt! :D

@campari: Utöver all annan stenskottsfilm som sitter på vår egen M340 kan jag rekommendera Länk som skyddar ovanför rutan och A-stolparna. Kan vara värt att titta på i alla fall :)

Vi får hoppas på mer vettiga makthavare inom kort så att folk kan förhoppningsvis få tillbaka friheten igen att välja det vi vill utan att bli ruinerade p.g.a. makthavarnas känslor.

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
Ja, (med i alla fall någon tanke på CO2-utsläpp) så är det positivt att den nya B58 MHEV motorn faktiskt är bränslesnål. Jag kör min M440i xD på 0.65l/mil vid lite längre resor. Även vid kortare körningar är den mycket snålare än min förra bil (trots +200kg och +100hk.)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Dags för vinterdäck igen! Slängde på dem nu på fm och kikade lite extra på allt runtomkring samt sommardäckens kondition. Jag har sett att bakdäcken är mer eller mindre slut men nu fick jag kika extra noga och tänkte be panelen om råd till nästa säsong! Bakdäcken är ner på slitagevarnaren i mitten av däcket, och skjutmåttet bekräftade 1,6 mm så de måste bytas. De är dock ojämnt slitna med högt slitage i mitten av däcket men med mer mönster ut mot ytterkanterna (både inre och yttre har mer mönster, någonstans 3-4 mm). Detta är lite intressant och indikerar att jag kört med för högt lufttryck vilket jag inte har (har haft 2,8 i dem i kallt tillstånd).

Nu till framdäcken. De har helt jämnt slitage och har knappt 5 mm kvar. Så nu är frågan, ska jag köpa två nya bakdäck och låta framhjulen vara? Jag gissar att nya bakdäck har någonstans mellan 7,6- 8 mm mönsterdjup och det bör vara acceptabel diff mot framhjulen? Sen lär diffen minska snabbt med tanke på aptiten av bakdäck denna bil har, så utslaget över säg 1,5 säsong däcken lever så bör diffen mellan axlarna bli låg över tid. Jag tänker att det är lite trist att slänga framdäcken då de har så pass mkt mönster kvar. Så det är lockande med att bara hiva dit två nya bakdäck.

Alternativet är att säga ciao till alla däcken och köpa 4 nya och då satsa på ngt annat däck, kanske ps4. Är lockande också ur ett kördynamiskt perspektiv men dyrare och så måste jag erkänna att jag gillar känslan av säkerhet med rft och särskilt om man ska ut och dänga på i Europa vilket jag kanske gör kommande säsong.

Fire away med era tankar!
(Edit rättat)
Vad har du för storlek på däcken?
Är det display eller skylten du får uppgiften att köra med 2.8 i bak?
Är det komfort/lätt last du kör med?
Vad har du haft i fram?

Jag har ju en annan modell (M440i xDrive) och vid lätt last anges 2.5 både fram & bak (gäller 18 och 19" "staggered" 225:or /255or).

Jag förstår hur du tänker med 4mm mönsterdiff (¨1.2% om allt vore linjärt), men jag lutar åt att byta alla när det blir dags.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Standardgrejer, dvs 225/40-19 och 255/35-19. Komfort och auto inställt för tpms. Skylten säger ungefär detsamma, dvs för låg last och komfort. Sen rör sig tpms ber på temp. Jag brukar köra diff mot fram på 0,2 bar. Så standard är 2,6 och 2,8 fram/bak. Skylten ger ett väldigt brett spann och särskilt om man kör eco. Då är det en bit över 3 bar, även med lätt last. Tycker det är lite väl högt, så därför har jag hållet mig i den lägre delen av intervallet.

Ja, att byta allt lockar då jag kan smälla på bättre däck. Men det skaver också lite att slänga framdäcken med nästan 5 mm mönsterdjup. Annars så är det en bil att äta däck. Inte ens min rwd 335:a käkade bakdäck som denna.
Jag tolkar dig som att display anger samma, 2.6, både fram och bak.
Jag kör med lätt last och tänker att det rimligen då är större vikt fram, så jag minskar lite i bak. (Batteridriven pump, eller 12V, kan rekomenderas så kan man öka lite vid tillfällen med last.) Jo, "ECO" rullar antagligen lättare, men till priset av "något" annars hade det varit 'det bästa'.)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Nope, inte lika fram och bak enligt rek från tpms. Samma gäller nu för vinterdäcken. Där är rek 2,5 resp 2,8 bar enligt tpms vid 5 graders temp i däcken (inställning är manuell, vinterdäck, min dimension och komfort ger nämnda tryck). Lastat för ex sommardäcken så säger skylten upp till 3,5 bar men jag har aldrig varit i närheten av det. Men ett botemedel mot slitagebilden är antagligen att sänka trycket bak. Men ändå underligt att däcken ser ut som de gör när jag haft ca 2,8 bar.

Men frågan som kommer rulla i bakhuvudet för mig under vintern är nya sulor runt om eller snika med en uppsättning bakdäck?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dlc, hur många mil fick du ur bakdäcken?
il
19
ilstallione
530e M Touring 2021
Bilen luktar glykol efter körning, utanför bilen när jag stannar. Endast när det är kallt ute så kanske något mot värmepaketet när det kallar på värme.
Såg nu att det är tomt i expansionskärlet, är liksom två nivåer på "stickan" och inte ens upp till den nedre "platån" på den gula stickan i kärlet.
Borde inte bilen varna om det är för låg nivå?

Visa användare
77
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
G87 M2 -24
@DLC: Värt att tänka på är att p.g.a. xDriven får det inte vara mer än 2mm skillnad på alla däck enligt BMW. Så det kan ju vara ett bra tillfälle nu att testa PS4S på M340:n. :D

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Grelle: skrämmande få.. Kanske 1400-1500 mil. Ska sägas att jag kör mkt i stad och har en vanlig arbetsdag 22 rondeller att passera, minst. Sen upplever jag tc/esp som väldigt konservativ och därför kör ja rätt ofta i dtc läget. Det äter säker en del däck. Men jag tycker jag kör rätt städat, så det är förvånande att de gick åt så fort. Hade inte ens denna takt på min rwd 335:a.

Wd: jag har verkligen sökt info om just enheten på diff och inte bottnat om det är i mm eller %. Bmw som åf lyckas inte bena ut det och när jag läser runt på nätet så varierar det mellan mm och %. Och det gör skillnad. Men om det nu skulle vara mm så är jag inom intervallet med nya bakdäck efter ett par LC.. Så det kommer bli bra oavsett om det bara blir nya sulor bak eller 4 nya. Antagligen är det gynnsamt ur omkretsperspektiv med bara nya bakdäck då jag snabbt är inom 2 mm diff och kommer hålla mig i intervallet för hela kommande däcks och nuvarande framdäck livslängd. IOM att bakdäcken jagar ikapp framdäcken i slitage på fem röda.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
I TIS står det klart och tydligt att enheten är mm.
Förstår inte riktigt varför de hade problem att hantera denna enkla text.

Utdrag från TIS:

Additionally for all-wheel drive vehicles:
* The tyre size, manufacturer and tyre tread must be identical on all wheels; if mixed tyres are fitted, different tyre sizes are permissable.
* The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
DLC, det låter ju jätteskumt att däcken endast håller för 1500 mil. Vad är det för märke och modell?

Sticker du ut i Europa så kommer du även med RFT endast kunna åka till en däckverkstad på sin höjd, inte mer. Så att bli bärgad dit är inte så stor skillnad. Jag skulle definitivt vara lockad att byta ut alla 4 och skippa RFT om jag var du.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Tack slangen! Det där är tydligt. Märkligt att det inte ska gå att återge.. OK, då är det 2 mm som gäller. Vilket är intressant då jag lyckats ta mig förbi differens på lite drygt en säsong. Ska dock sägas att bakdäcken har nära 4 mm på kanterna, så frågan är hur systemet uppfattar differensen?

Grelle: ja, det är magiskt dåligt. Det är Bridgestone Turanza. Intressant så kom en kollega på jobbet fram till mig på parkeringen och frågade om däckslitage i somras. Han kör en G21 20d och rullar bara motorväg. Hans däck var också slut efter kort tid. Samma fabrikat och dimension. Han hävdade att han läst om stort däckslitage för just g2x på internationella forum. Sen har du förstås rätt i att man kommer ändå inte långt med rft. Tänkte mest om det blir en rejäl punka så är det en säkerhetsfråga om det råkar gå fort vid tillfället. Men vad är sannolikheten för det?! Dvs att man får tokpunka i hög fart.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Fast det är väl det som är den enda fördelen med RFT, att du kan ta dig till en säkrare plats. Att stå och vänta på en bärgare en mörk och regnig kväll är både obehagligt och farligt.
Men - som sagt, några andra fördelar med RFT finns inte och sannolikheten är väldigt låg att få punktering på ett icke optimalt ställe.

Sen att Bridgestone RFT inte håller mer än 1500 mil är nog ganska normalt med den motoreffekten du har. Original-däck på min 135i var Bridgestone Potenza RFT och det var motsvarande livslängd på dessa. Visserligen RWD men färre hästar/vrid också.
Två omgångar bakdäck på en omgång framdäck.
Jag bytte till Michelin Pilot Super Sport efter det och fick väl kanske 700-800 mil längre livslängd med dessa.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Systemet upplever ju endast den faktiskta rullomkretsen som skapas med bilen i rörelse (tillsammans med däckstorlek, däckmönster och däcktryck). Eftersom djupet ute i kanterna troligtvis inte påverkar den faktiska rullomkretsen i så stor utsträckning så är nog mönstedjupet i kanske typ 50-75% av mitten av däcket som spelar mest roll.

Att generera en 2mm skillnad mellan fram- och baxel på en säsong låter ganska mycket. Jag hade nog mer i stil med 1.5mm skillnad på min gasgladsuppmuntrande E34 535i på sommardäcken.

I uppgiften 2mm skillnad som BMW uppger finns nog en viss marginal också. Men det är iallafall vad som officiellt uppges och dess enhet.

Biltillverkare numera älskar ju att slänga dit sensorer och mäta precis allting och evaluera data till förbannelse och gärna göra knäppa predikteringar.
Varför har inte alla xDrive-modeller en live-analys där rotationsskillnader mellan alla fyra hjulen samt fram- och bakaxel beräknas utifrån rådatan från ABS-sensorerna?
Bara klicka fram i den enorma skärmen som alla bilar ska ha numera in i någon sub-meny gömd i 37 sub-menyer och där skulle man kunna se (antingen realtid eller ackumulerad) vad systemet har analyserat att differensen i resulterande rullomkrets är och hur nära olika gränsvärden det är (med lite snygg grön/gul/röd färg).
Finns ju redan implementerat i en viss variant i form av det ABS-baserade punkteringsvarningssystemet.
Det kan sedan ge en förvarning om att rotationshastigheterna mellan hjulen börjar bli för stora och att man bör kolla lufttryck (eller så kan systemet kolla det själv via TPMS om det finns tillgängligt och utesluta själv den möjligheten) eller att kontrollera mönster och däck.
Blir skillnaden om rotationshastighet alltför stor så plingar det upp en varning om att din differential snart sågas sönder...
Jag menar - den plingar ju för precis alla möjliga idiotsaker som tex att dörren är öppen! Vem behöver en sådan påminnelse!?! Är man inte ens är medveten om att dörren är öppen så ska man fasiken inte ha rätt att framföra ett fordon större än en trehjuling!!!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Ja, det låter korrekt slangen. Mest influens av omkretsen kring mitten av slitageytan.

Däcken rullade 3,5 månad förra säsongen också. Men då var det rätt lugn körstil med inkörning mesta del av tiden. Tycker det är lite synd att jag inte mätte mönsterdjupet i början av denna säsong, så svårt att ha riktig koll.

Men oavsett, så har jag aldrig varit med om något liknande i däckslitage. Och det är ju intressant då ja kör lugnare nu än tidigare i livet och då ofta med bara tvåhjulsdrift. Nästan så jag undrar om det varit något fel på en batch däck från Bridgestone. Och när jag hört av flera som haft stort slitage så stärker det misstankarna.
vad är bränsleförbrukningen på 330i:n? är lite sugen på att skaffa en 330e men den har ju en väldigt lite bränsletank och känns lite jobbigt om man efter att ha kört till typ landet 25 mil då ha typ 1/3 tank kvar. har läst att 330e har relativt hög bränsleförbrukning när man inte har ström i den eller kör motorväg.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.