AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
259.141

Nya 3-serien G20

Sida 80 av 91
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Sorry för dubbelpost. Tappade uppkoppling.
Buspelle
Finns ingen enkel logik, sanning eller något som på förhand går att att förutse när det gäller bilköp och rabatter. Min erfarenhet är att det beror på så många faktorer att det egentligen kan sluta hur som helst hur duktig och slug förhandlare man än är - eller hur oerfaren och aningslös man än är.

De helt "tomhänte" köparen som kommer in till en åf med en nykläckt säljare på tårna som ger allt samtidigt som det råkar finnas en kampanj kan få sammanlagt 15 eller kanske 20% om lyckan är på dennes sida.

Den erfarne och rutinerade bilköparen som kommer in till sin åf med 8 säkra procent i klubbrabatt kanske efter hårda förhandlingar bara får 8%. Kanske någon procent till men brukar vara svårt att komma jättemycket längre vare sig med ramavtalsrabatter.

Sedan kan mer omvärldsbetingade faktorer som konjunkturläge eller pågående pandemi påverka utfallet oerhört mycket mer än skicklighet i förhandling. Plötsligt ges rabatter och i kombination med kanske ett ramavtal som ger hisnande resultat på sista raden. En kort senare har läget förändrats och det är kalla handen.

Till och med humöret eller dagsformen hos en säljare som man haft en relation med under decennier kan avgöra vad prislappen blir. Eller din egen dagsform och humör just den dagen.

Visst innebär en på förhand avtalad rabatt som man har med sig en tydlig nivå på var man kan landa, men slutresultatet kan bli något helt annat beroende på hur läget råkar vara just den dagen.

De som skickat ut en vanlig enkel offertförfrågan till flera åf vet hur olika man kan landa och det är ju bara början. När man hårdförhandlat kanske man fått ganska mycket till. Eller så är man nöjd med bästa bud och tar det som det är.

Som sagt, finns ingen logik, sanning eller förutbestämt resultat.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
DLC, såpass det visste jag inte. Trodde helt klart en M3 hade mindre förhandlingsutrymme. Får jag fråga vad du fick?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jo, sen så jobbar jag inte på BMW och kan gå i god för min info till 100 %. Men jag litar på min säljare. Med respekt för inblandade så kan jag vara säga att rabatten var högre på M3. Jag gjorde ju inte heller en affär av en M3 så jag vet inte vad det hade slutat på.
Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
Intressant läsning! Försöker sitta lugnt i båten trots att det är svårt, tills fler börjar byta sin M340i emot M3orna, tror att den minst ''dåliga'' affären blir på en M340i som gått 2-3000 mil, vilket är det jag siktar på.

Vad tror ni om priset när Kombi M3 kommer? SJälv tror jag att folk kommer byta från M340 och priserna kommer att dras ner en del på beg. marknaden.
Vicchog, Om ryktet infrias att iDrive-8 (designen där Touch-kontroller har tagit över) kommer att införas om bara något år i G22 så är det kanske fler som resonerar som jag; Jag kommer att hålla hårt i sista modellen med riktiga iDrive-mm knappar som man kan känna sig fram till. Klimat- & Favo-kanpparna är också borta.
(Så det blir nog inget "mass-hopp" till nya iDrive 8 modeller;)
Vi
34
Viccehog
F31 320Dx M-19
@Bmw21
Googlade lite snabbt, man får verkligen hoppas att det är långt kvar tills det där kommer.. Alternativt göra det mer som Mercas ''stora'' skärm och samtidigt ha kvar knapparna!
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Med tanke på att en M3 touring kommer starta på en mille+ så tror jag inte på prispress ned. Säg att en påklädd M3 listar 1150’ medan en M340 listar 800’ så kommer det troligen attrahera olika köpare. Kan ju bli så att M340i uppfattas som prisvärd och håller värdet bra. Men det är ju bara spekulationer. Köp det du vill ha och kan brukar mitt råd bli.

Jag har personligen sneglat mot en M3 (så klart 😊). Känslan just nu är dock att jag vill inte lägga ännu mer pengar på bil, utan det lutar mer åt en I4 M50 än en M3 om ett byte skulle bli aktuellt. Det är förstås olika bilar och upplevelser som bör anpassas till användningsområdet köparen har. För mig så passar I4 väldigt bra. Men allra helst så vill jag ju se motsvarande treserie touring med elektrifiering typ M50. Sen så vill jag nog vänta minst en generation till innan jag slår till. Men för den som har kort horisont i sitt ägande så ser I4 mycket intressant ut. Rent av prisvärd som M50.
Det är realt önsketänkande att marknaden skulle översvämmas av 40i bara för M3 kommer....de är ingen storsäljare ifrån början och mängder av M3.or kommer inte heller säljas. M3 kombi lär det inte säljas många av. Blir en marginalprodukt.

M4 GC känns betydligt mer lockande om man behöver utrymmet.

De kommer fortsätta med samma värdeminskningstakt som tidigare.
Buspelle
Tvivlar på att det finns något starkt samband kring utbud/efterfrågan/pris mellan M340 och M3 - och specifikt M3 Touring när den kommer. Lär inte säljas många och inte alls säkert att en övervägande del av M340-ägarna är potentiella köpare till M3. Hur prisutvecklingen kommer se ut framöver har nog med helt andra faktorer att göra.

M3 Touring blir dock en spännande bil och kanske ett objekt för entusiaster i framtiden.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Om M3 Touring hade kommit med ”normal” grill och manuell låda - eller åtminstone DCT, så kanske den hade haft en chans.
Men som det är nu känns M340 mer attraktiv.
il
19
ilstallione
530e M Touring 2021
Jaha, då var man med husvagn. Frun och jag frågade barnen vad de vill göra i sommar och enhälligt svarade de husvagn. Har väl kanske inte varit direkt i fokus tidigare men nu är i alla fall vagn köpt och ska hämtas på fredag.
Vikt 1800 kg vilket är vad vår 330i får dra, jag har CE.

Någon som provat att dra med 3-serien? Ska jag åka och byta till en 520d medan tid är?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag har dragit 1200 kg som mest och med den vikten så finns det inget att anmärka på. Stabilt och bra. Tror inte skillnaden mot en femserie är stor. Trean har blivit en relativt stor bil i sig och en 330i har gott om dragkraft. Det blir väl till att växla en del, men det kör inte störa.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Då har ett år med min G21:a passerat. Det gick fort och kanske lite obemärkt förbi. Bilen är fantastisk till vardags. Man bara glider runt och det känns bra. Bmw har lyckats med en fin helhet denna gång. Och när man är på humör så ändrar denna bil verkligen karaktär och det blir åka av. Jfr med min gamla 335:a så är detta en bil med bättre komfort och mer spets när man verkligen åker på. Men allt där mellan så blev jag nog lite mer engagerad av min gamla bil som väsnades mer, var stötigare och ryckte och slet mer i största allmänhet. Den hade också bättre bottendrag vilket var smidigt i vardagen. Men summerat så är nya bilen bättre på det mesta men kanske inte alltid roligare.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag håller med dig DLC. G21 är ett lyft på nästan alla plan jämfört med F31. Den känns lyxigare och framförallt mer solid. Mina två enda klagomål är; HK-stereon som är sämre än i F31, samt Adaptiva chassi-funktionen som jag inte tycker fyller någon riktigt funktion på G21.

Tänk att snart är LCI här! (våren -22 väl?). Hade detta varit för 10 år sen hade jag nog varit jäkligt sugen på att byta upp mig till LCI:n (förutsatt att den blir ett lyft), men att köpa en helt ny fossildriven bil kommer jag nog inte göra mer. En helt eldriven 3-serie Touring är såklart en helt annan femma, när den nu kommer:-)
Jo
48
Johan M. B
G21 320d xDrive M-sport -21
En punkt som är sämre är att man inte flockat insidan av dörrfacken. Hård tråkplast som får fönsterskrapor och annat att ligga och skramla är inte kul när man har öron som är känsliga för småskrammel. Växellägesväljaren gav också ett mer påkostat intryck i F30, fast den nya är snyggare att se på... Tycker dock inte kvalitetskänslan överlag gått ner som vissa biltidningar anser, snarare upp. Inte heller håller jag med om stötig fjädring eller spårkänslighet som det också skrivits om. Hård med sportchassi ja, men inte stötig. Kan säkert bero på däckval och hjulstorlek, jag höll mig till 18-tummare för att spara på komforten. I övrigt är den ett lyft på alla plan. Lite mer som en 5a på gott och ont. Närvaron var bättre förr, nu är den istället lite mer avslappnad att köra men bjuder fortfarande till när man vill.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Håller med föregående författare! Det mesta är bättre men det finns detaljer som blivit sämre. Och bilen är lite mer laid back. Förutom i motorn för min del. Del är riktigt förbannad och gillar höga varv mer än min gamla.

Hade jag stått inför byte av bil idag hade det varit ett svårt val. I4 lockar samtidigt som jag gärna väntar några år innan jag vågar köpa en för privat ägande. Någon typ av hyrbil hade nog varit lämpligare. Jag gillar I4 men jag gillar kombiformatet som touring har mer än gran coupe. Så hoppas också på en treserie touring med drivlinan från I4.

Nej, nu ska jag ut och åka en sväng. Det är en riktigt fin bil trots allts som inte slås av många.
Jag är också på det stora hela väldigt nöjd efter ca 1300 mil även om det finns småsaker att förbättra. Fast så är det alltid.

Ja frågan är vad man skulle kunna tänka sig att byta till? För egen del lockar såklart M340, men samtidigt skulle jag sakna eldriften på alla korta körningar. Både bekvämt, ekonomiskt och skonsamt för bensinmotorn. Väldigt få kallstarter för den utan rejäl varmkörning för mitt körmönster. I4 känns helt klart smartare men jag är inte helt övertygad om laddnätverket utanför Tesla, än. Beror förstås också kraftigt på om det är privatköp/leasing eller företagsköp/leasing.

Gällande LCI hoppas jag på större batteri till hybriden. Nya C-klassen har 25 kWh i sin hybrid. Något liknande i kombination med 330i-motorn vore klart lockande! Hybrider är väl å andra sidan utdöende så frågan är hur mycket BMW satsar där framöver och hur länge till de får räknas som miljöbilar med bonus och skattelättnader.

Till slut landar man väl i 3-serie touring på el, om/när den kommer.
Buspelle
Instämmer med tidigare talares omdömen. Är jättenöjd med min 330 Touring som i alla avseenden känns som en fullvuxen och kompetent bil. Vet faktiskt inte riktigt vad jag ska klaga på. Motorn är trots sin litenhet en riktig pärla med tillräckligt klös för vardagen och dessutom riktigt rolig om man vill gasa lite. Mest imponerande är dock inredningen både vad avser design och kvalitetskänsla. Klart lyft jämfört med F31an.

Har själv M-sport utan adaptivt chassi och blev lite vankelmodig efter beställning om huruvida man kanske skulle ha adaptivt trots allt. Efter flera provkörningar landade det i att jag skippade adaptivt och jag känner mig fullständigt nöjd och komfortabel med den vanliga m-sportfjädringen.

Hoppas det dröjer länge innan jag blir tvungen att köra elbil.
Sa
66
Salte_petter
BMW 330e Touring M-sport -21
Hejsan!

Det var länge sen man skrev här, men nu äntligen har jag blivit ägare av en 330e g21 m-sport 2021!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.