|
|
|
|---|---|
|
Hej Min BMW 118d ökar varvtal vid ner växling. Mest ner jag växlar från trea till tvåa då kan varvtal öka till 3 till 4000 varv. Det dröjer i några sekunder och sen går det ner. På BMW verkstad säger dem att det är helt normalt. Konstigt ? eller ? | |
|
Låter helt normalt enligt min mening om du menar att. T.ex ligger i 50km/h på trean och sen växlar ner till tvåan och hastigheten sakta men säkert sjunker... då kommer varvtalen också att sjunka i paritet med hastigheten. |
|
| Kanske är normalt men verkar konstigt ner jag har nertrampad koppling och då ligger varvtal normalt men ner jag växlar ner då rusar motor och jag har fortvarande nertrampad koppling. | |
Transocean |
Har manuella bilar sådana lägen? Varför? |
|
-Reduces stress on the drive-line -Prevents forward weight transfers when down shifting -Reduces engine braking and chances of wheel lock Länk /P-O |
|
|
På vår 118d -17 gillar jag skarpt varvtalsmatchningen och den känns harmoniskt och helt rätt. Dock tar det en tid att vänja sig, och att rätt utnyttja, denna fördel och "nyhet" om man inte är van det sedan tidigare, t ex när man som jag kör automat till vardags eller när man har vant sig vid en körstil som är anpassad till en bensinbil där man oftast ligger lite högre i varvtalsregistret. Enligt min uppfattning dröjer det absolut inte så lång tid som några sekunder innan varvtalet går ner. Om man har vant sig vid en viss (avvikande?) körstil, om man t ex är van en bensinbil, att ligga på en lägre växel och lite högre i varvtalsregistret, som t ex att vid inbromsning växla ned onödigt tidigt, alltså att välja en lägre växel tidigt i inbromsningen medan bilen ännu har en relativt hög hastighet i förhållande till nästa växel, så kan man självfallet uppleva att varvtalet höjs onödigt mycket (men aldrig så högt som till 4 000 rpm). Men om man väntar bara en halv eller en hel sekund längre, tills hastigheten under inbromsningen har hunnit sänkas, så fungerar varvtalsmatchningen mycket harmoniskt och fint. Min fru och min unga dotter, som är vana med en liten bensinbil, som båda är i princip ointresserade av bilars teknik, är de som oftast kör vår 118. I början kunde såväl jag som de själva märka av att varvtalet höjdes onödigt mycket ibland, "-Oj vad den gasar själv...". Nu efter några månader märks det i princip aldrig. De har ingen aning om varvtalsmatchning och vad det är. Jag försökte självfallet förklara fördelen, och de köpte min förklaring, men jag är rätt säker på att redan nästa gång de körde bilen så var det glömt och de hade återigen ingen aning om "-det där med varvtal och match...". Men nu har de helt automatiskt vant sig och lärt sig att utnyttja denna fördel. Vare sig jag i passagerarsätet eller de själva i förarstolen märker av att varvtalet höjs nödigt mycket. Bilen har hittills bara gått mindre än 300 mil så jag är rätt övertygad att de helt automatiskt kommer fortsätta utveckla sin körstil och lära sig att utnyttja fördelarna. Eftersom de är vana vid bensinbil så märker jag att de då och då väljer onödigt låg växel, t ex 2:an i en rondell (så som passade i bensinbilen) där den moderna dieseln går mera harmoniskt på 3:an. Jag tycker alltså att varvtalsmatchningen och allt annat fungerar mycket harmoniskt i vår 118, trots att jag inte trodde att jag skulle kunna uppskatta manuell låda i en dieselbil. Men självfallet inträder bästa harmonin när man kör och växlar bilen inom avsett varvtalsregister. |
|
|
Hur kör min herre egentligen? Det är första frågan som dyker upp. Normalt så anpassar den motorvarvtal till nästa växel så jag antar att du växlar ner för att hålla varvtalet upp, så kallad sportig körning, men sen sitter du kvar med kopplingen nere...? |
|
| Häftigt med ny teknik som automatisk mellangas. Men motorinbromsning? Sedan hur många som i artikeln det länkas till växlar ner från typ 6:an till 3:an som en galning. Finns Iofs säkert många som är urusla på att köra manuellt. Men vid normal körning o växlande så klarar man sig fint | |
| Varför skulle motorbroms försvinna? Den gasar ju bara när man växlar. | |
| My bad,vet inte riktigt vad som slog slint i huvet. | |
|
Helt rätt Weiman, jag tycker också att motor ska bromsa vid nedväxling inte gasa. Har testat med Comfort och eko pro och resultat är samma. |
|
| Den slutar naturligtvis gasa så fort växeln är i och kopplingen uppsläppt, såvida du inte har farthållaren inkopplad i vilket fall den gasar vidare för att hålla farten. | |
| Jag kan bekräfta att motorbromsen fungerar som man är van vid, inga problem alls. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.