AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
970

Regbesikta eftermonterad krok eller ej?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag har precis köpt en beg E91 och låtit eftermontera infällbar dragkrok. Vet att man inte måste göra reg-besiktning pga eftermonterad krok numera om bilen har helbilsgodkännande (och det har min 2010a). Man kan bara visa upp den vid nästa ordinarie besiktning.
Men om jag förstått rätt så kommer det då inte att skrivas in att bilen har krok i transportstyrelsens register. Det görs endast om man gör reg-besiktning (kostar 490kr hos Opus).
Finns någon poäng med att göra reg-besiktning eller poäng att låta bli att göra det?
Båda optionerna är ju fullt lagliga. Försäkringsbolaget brydde sig inte om att jag hade eftermonterat krok då jag ringde dem.
Jag är inte nervös att kroken inte är rätt monterad - det är gjort på BMW märkesverkstad som del av bilköpet.

Argument för eller mot?

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle inte gjort det, kan inte hitta nån anledning.

Det _enda_ jag kan tänka på för att göra det är att sajter som KVD, Netbil, Bytbil osv hämtar extrautrustning från transportstyrelsen och då finns risk att bilen skulle annonseras utan dragkroken om inte säljaren är med på noterna. Om nu detta betyder nånting för dig.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om du regbesiktar draget (om det ens går) så tror jag att du måste regbesikta om du av någon outgrundlig anledning skulle vilja ta bort det.

Hade en V70 för ett tag sen som jag monterade löstagbart drag på, bilprovningen brydde sig aldrig att kolla den, vet inte om det berodde på att det inte stod nåt i papperna. Den var i och för sig väldigt dold när den inte var monterad.

Vid den senaste besiktningen frågade jag efteråt om de hade slutat kolla dragen. Då frågade den ena besiktningsmannen om den andre hade kollat. Ja, sa han, fast jag vet att han inte hade gjort det, så de verkar inte vara värst noga med det längre.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Förr skulle avtagbart drag vara monterat och kontrolleras vid besiktning, men minns inte hur noga de var. Minns att de inte var nämnvärt noga då jag regbesiktade förra bilen - på den tiden regbes krävdes vid eftermonterad krok.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.