AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.480

Läser ecopro-läget av hastighetsskyltar?

Hej

När jag kör i ecopro så kommer det upp den där symbolen att man skall lyfta av på gasen när man närmar sig rondeller/korsningar. Det kan den säkert känna av med hjälp av navin.

Men jag har även märkt av på sistone att den gör samma sa på vanliga raksträckor om jag kör lite för mycket över gällande hastighet. Hade det varit över en viss hastighet tex 140 så hade jag förstått det men nu gör den det bara man är kanske 20-25kmh över gällande hastighet oavsett om det är 70,90 eller 110.
Hur fungerar det?
Jag har inte funktionen att läsa av hastighetsskyltar som tillval. Gör bilen det ändå men visar inte det eller finns hastighetsgränserna inlagda i navin?
Är det då bara en fråga om aktivera tjänst för att få det synligt?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Hastigheterna finns i kartorna.
Ok, tack!

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Men om man inte har navi (som jag), är den där gaspedals-symbolen enkom för att påtala att jag kör oekonomiskt just för tillfället, eller vad betyder den..?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sani: Jag har för mig att den blå pedalen kommer upp när du ger för mycket gas I FÖRHÅLLANDE TILL den aktuella hastigheten. Jag har inga problem att köra i EcoPro i 140 på t.ex. motorväg om jag vill det utan att den blå foten kommer upp. Men då måste jag köra ganska konstant hastighet.

Det skulle heller inte förvåna mig om det finns någon mätning av t.ex genomsnittligt rattutslag vid de tio senaste kurvorna och att bilen då indikerar att du "gasar för mycket i förhållande till den aktuella hastigheten och denna vägs kurvighet därför att du ändå snart måste bromsa med tanke på hur mkt du svänger och då är de onödigt att ge gas nu" Fast nu kanske det var jag som lät fantasin skena iväg? Det jag däremot vet är att farthållaren bromsar automatiskt om den tycker att rattutslaget är för hårt i förhållande till hastigheten.

Det där med att speed information BARA utgår från kartsystemet är jag lite fundersam till, eftersom systemet ibland laggar efter om man kör om en långtradare precis där hastigheten ändras, och sedan korrigeras så fort man passerar en påminnelse. Eller ibland korrigeras det lite hur som helst.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.