AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.886

Lufta broms system, huvudbromscylinder>abs enhet>bromsok(E39)

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Tjenare!

Innan jag får ett rejält utbrott så tänkte jag se om någon kanske kan hjälpa mig!
Mina bromsar låste sig bak i början av året. Både höger och vänster precis lika mycket.
Nu har jag börjat riva och se vad det kan vara för fel på den.
Jag har haft isär huvudbromscylindern och luftat den på sidan om i skruvstädet. Monterat tillbaka den har jag också gjort och det är nu problemet kommer när jag ska få fram vätska till Abs enheten och sen vidare till bakre bromsoken.

Det är anslutning H på huvudbromscylindern till anslutning H på Abs enheten som jag försöker få fram vätska i.
Se bild Länk
Anslutning V var inga problem att få fram vätska i till Abs enheten eller bromsoken.
Se bild Länk
Det är som att anslutning H bara vill suga tillbaka allt in i huvudbromscylindern... omöjlig att lufta... och därmed omöjlig att få fram vätska till dem bakre bromsoken. Någon som har svart bälte i e39ans bromssystem och vill g
hjälpa mig få bilen på gatan igen?

Tack på förhand!
Mvh Björn
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Du luftar med dator

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Mja...Jag monterade bort alla 4 oken samtidigt på min E39. Systemet i praktiken tomt. Luftade med påslagen tändning o motorn igång, tog sin lilla tid. Blev bra men jag var INTE ute efter 100% resultat då bilen ändå bara skulle köras till en verkstad för ytterligare arbeten, så de fick lufta "ordentligt". Men enligt verkstaden så var luftningen jag hade gjort mer än bra :).
Hej,

Den fullständiga sanningen om luftning av ABS-enheten står fortfarande på vänt. Men temat har varit uppe här förr. Många gånger, bl a denna:

Länk

Det enkla ABS-systemet har under åren förfinats/utvecklats till ASC och DSC med olika tilläggsbeteckningar. Dessa olika system ställer också olika krav på förfarande.

Det enklaste systemet, ABS, kräver enligt denna (tyska) länk (som också nämns i tråden ovan),

Länk

endast en normal avluftning (med pedalpumpande ELLER med bara 2 bar övertryck, där pedalpumpandet blir överflödigt) medan de övriga, ASC och DSC, kräver datorsupport - men bara om blocket är tomt på vätska eller om man vill försäkra sig om att också vätskan där blir utbytt.

I denna tyska tråd hävdas det, att INPA inte klarar att öppna ventilerna i blocket. DIS anses behövas. I någon annan tråd (minns nu inte vilken) sägs det däremot att INPA kan användas. Här behövs ett klargörande, men kanske grundar sig de olika uppgifterna beträffande INPA på olika versioner av programmet.

(Här fick jag en nyttig påminnelse om ett forskningsuppdrag. ;) )

/Lennart
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Har också hört att man ska ha motorn igång, det behövdes dock inte på min -97'a. Men vart ju uppdateringar i bromssystemet -98 och framåt så kanske skiljer sig.
e9
21
e93mro
528i -00
Min erfarenhet är att man kan lufta manuellt på gammalt hederligt vis genom att pumpa på bromspedalen. Man får troligtvis vara beredd på att göra det några gånger för att vara säker på att all luft har försvunnit ur systemet.

Jag bytte alla fyra bromsoken förra året samt bytte packningar i huvudbromscylindern. Bytte även båda bromsrören bak. Med andra ord väldigt mycket luft i systemet när luftningen skulle inledas.

Jag började med att skölja igenom systemet ordentligt med bromsvätska. När man väl ser att det är ny fin bromsvätska som går igenom systemet så kan man ju hälla tillbaka den igen och köra den ett varv till så att säga. Här blir man av med en hel del luft. Kör färdigt luftningen på detta vis på samtliga hjul.

Därefter kan man ut och köra bilen lite och/eller låta bilen stå någon dag. Då vandrar återstående luft och bildar större bubblor som sedan kan luftas ut lättare. Försök också att provocera fram hårdare inbromsningar så att ABS:en får jobba. Detta för att undvika att det står luft i ABS:en.

Återupprepa ovanstående tills det inte längre kommer några luftbubblor vid luftning.

Jag luftade tre gånger efter ovanstående omfattande ingrepp i bromssystemet och då var det i princip redan luftfritt sista luftningen.

Lite jobbigare men om man inte har tillgång till datorer och programvara så är det ett bra alternativ.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Björn (burkenbult), hittade du någon vettig förklaring till ditt ursprungliga problem med att bromsarna bak låste sig? Min e38 råka ut för samma sak för en tid sedan men har sedan fungerat utan att jag hittar någon förklarings till varför.

Problem nummer två är själva luftningen, jag försökte suga vätska från huvudbromscylinderns H-krets och upplevde som du att den inte vill släppa i från sig vätska där, det blir bara vakuum inne i cylindern verkar det som.

Min plan var att skölja igenom systemet rejält med ny vätska och hoppas det fixar problemet med bromsarna om jag inte hittar någon annan förklaring.

// Magnus

bu
92
burkenbult
E36 325I Coupé -94
E36 320I Sedan -96
Hej 944_driver.

Problemet låg i huvudbromscylindern. Nått internt som gått sönder som gjorde att bromsarna låg på bak.
Lufta gjorde jag med ett verktyg som är ett lock med slang som du fäster på huvudbromscylindern och slangen sätts på bilventilen på däcket som trycksätter behållaren sen är det bara att gå runt och öppna luftnippeln för varje bromsok.

Ha en god fortsättning.

Vänliga hälsningar Björn
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Tack för svaret :)
Då blir det att sätta upp huvudbromscylindern på listan över prylar att byta i vinter. Kanske inte så konstigt om något i den murknat efter 25 års drift.

Jag har prylar för att trycksätta systemet från behållaren också men denna gång tänkte jag att det skulle vara smidigt att suga ut gamla vätskan och det gick ju fint i den främre kretsen (V) men gick inte i den bakre (H).

// Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.