AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.540

Chip 325d

Står och väljer vem som ska få chippa bilen är en Bmw 325d-09
Bilen går idag att kör ärligt på 0,52 om man åker 90km/h men vill har lite mer knuff vid omkörning.
Vad säger ni
Gdm performenc - Billiga, men lite fundersam på effekt uttaget 2500kr

Svwat - Mellan pris känns seriösa 3990kr

SMO - Gjort många bilar 4990kr

Vtech - 7900kr
Ro
38
Royal84
330D xDrive GT -16
Funderar själv på SMO, svårt att hitta något negativt om dem, och så har de gjort väldigt många helt nya bilar också.
Här var det magert med förslag ..
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Sök så ska du finna. Många av dessa har diskuterats och oftast föredrar skribenterna det de själva valt...

V-tech och SMO känner jag till att ha läst positiva omdömen om.

Skulle inte gått 100% på pris, känns som ett onödigt risktagande.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Testa och sök har skrivit en lång tråd om just detta.
Nu har jag kört 400 mil med min Bmw 325d-09 sedan chippning steg 1 på GDM Performence.
Varför jag valde att chipa var i första hand att få ner bränsleförbrukning vif långkörning.
Här kommer min upplevelse om chippningen.
Det var som att ändra utväxling på gaspedalen, bilen svara bätrre men tyvärr har det gjort det mer svårkörd lite av eller på.
Det är mycket svårare att smyghöja hastigeten utan att den växlar ned, bilen har blivit hetsigare och det är svårt att köra snålt trots att man försöker och det är inte p.g.a av att man är sugen på att gasa.

Vid 90 km/h snålkörning tidigare 0.62 nu 0.58
120 km/h tidigare 0.62 nu 0.66
Stadskörning tidigare 0.65 nu 0.69
Allt är mätt vid tankning på mack och på samma väg.
Var det värt det??
Nja bilen hade lugnare gång tidigare och inte så varierad bränsleförbrukning.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
jag lät SMO göra min uppgradering

allt blev bättre, mjuk och fin men bra drag och varvvillig när det behövs, lägre förbrukning, körde 068 på mätaren inklusive kortare sträckor stad.

räkna inte en tusenlapp hit eller dit, utan kolla om det finns missnöjda kunder
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min förra Porsche Cayenne diesel lämnade jag in för chip trimning hos svwat i norrköping. Känner flera som har fått sina bilar trimmat hos dem. Alla har varit nöjda med resultatet och inte haft problem.
Ska faktiskt lämna in tjejens bil (A200 cdi) om några veckor när nybilsgaranti gått ut.
Har inte hittat någon som varit missnöjd med GDM där av mitt val.
Effekt finns det och bli övermen det är svårdoserat, är nog inne på att göra den orginal och sedan prova annan leverantör.
Nu har bilen rullat snart 1000mil sen den chippades.
Är jag nöjd, nej.
Bilen är inte harmonisk, man känner att allt är påskruvat till max den växlar hårt framförallt vid omkörning är det svårt att dosera utan att den ska dra på för fullt det är väldigt ofta av eller på
Kommer att byta till en annan programvara då jag har fått indikation på fler som inte varit och känt att man har gott all in på toppeffekt.
Sen kan man undra hur han lyckas plocka ur 267hk när alla andra vill ta ut max 250hk, för ska man tar ur mer så behöver man byta saker.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Du valde det billigaste på marknaden och det blev inte bra. Inte ett helt ovanligt scenario...
Ja det gjorde jag, men ser jag till att det inte fanns något negativt skrivet på internet så var det svårt att inse att det skulle vara några problem.
Samt att deras leverantör är väldigt stor så såg jag inte heller att det skulle vålla några problem.
Det vara mer att dom var hyllade.
Men Nu blir det Svwat som får fixa det denna gång.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Kolla hur de ställer vridet för automaten.

SMO begränsar vridet enligt deras hemsida. Just 325d med 6hp19 är lite känslig tror jag. Bytte min låda, men min bil var optimerad när jag den så jag vet inte hur den körts.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

min 325d(204hk) aut gick med v-tech med begränsning på 1&2:an gick klockrent, körde 6k mil.
Tänkte berätta hur det har gott, jag kontaktade Göran på GDM Performance för att fråga om det jag upplevde med bilen var vanligt.
Svaret vara att jag var ensam om den upplevelsen för han hade gjort många sådana bilar, men att växlarna slås i, att bilen är hetsig med svår doserad gas och törstig samt effektkurva som en puckelpist.
Inget erbjudande om att komma ner och se om det var något som var fel .Tyvärr så här i efterhand känner jag mig inte så väl bemött på GDM Performance

Nu har bilen fått ny programvara av SVWAT tuning, jag måste få säga att det var stor skillnad i bemötandet.
Först innan något påbörjades så skulle bilen testas för att logga den med turbotryck felkoder etc.
Sen tillbaka och bilen gjordes orginal, sen ut och provköra och logga igen för att se om bilen var som den skulle.
Sedan tillbaka igen och in med ny programvara ut och testa igen och logga.
Bilen blev som en orginal i sitt beteende med segheten i gasen och mjukheten i växlarna, när man trappade fullt drog den jämt som en häst och nästa växel gled i mjukt utan ryck eller effekt tapp.

Vinsten för mig blev en bil som bete sig som orginal och att effekten kommer när den efterfrågas och den går att köra i stan, samt en bränslebesparing på långköning mot tidigare programvara 0,8dl per mil mätt vid tank på samma väg med väldigt lika förutsättningar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.