AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.017

Trean hoppar ur e46 325 ci 2006

An
21
Antito
118d f20
Hej,
hoppas någon kan komma med ett bra råd!
Har som rubriken lyder en 325-05 som gått 12000 mil och där treans växel hoppar ur i låga farter, inte alltid men ofta.
Jag har inte handen på spaken och växeln ligger i ordentligt.
Bilen köptes för två månader sedan och handlaren har erbjudit sig att köpa tillbaka bilen för 100.000, köpte den för 110.000.
Det har varit en hel del reparationer på bilen somhandlaren stått för men nu blir det för dyrt att byta lådan anser han.

Vad säger ni som vet: finns det någon genväg att fixa problemet utan att byta lådan eller ska jag gå på återköp?
Bilen i fråga är en fräsch Imolaröd m-sport cab svensksåld o fullservad.

Tacksam för åsikter:)

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Tycker det är schyst av handlaren att erbjuda sig att köpa tillbaka bilen, möjligen är han lite snål med priset.

En Imolaröd 325 -05 cab, svensksåld och fullservad växer inte på träd!

Nu är jag lite färgad som e-46 cab ägare och jag tycker att du ska försöka fixa felet och behålla bilen.

När växlar hoppar ur så här brukar man ibland prata om slitna synkringar. Jag är ingen expert på området. Är ett vx-lådsbyte enda alternativet?

Kontakta BMW eller ett företag som jag hört mycket gott om och använt mig av själv. Länk

När man byter vx-låda byter man i princip alltid tryckplatta, lameller och packningar. Om bilen gått 15 tusen mil kan det vara en bra investering. Möjligen kan du prata med handlaren och gå halva vägen var på jobbet.

E

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om det redan på 2 månader varit en del reparationer så låter det som en problembil som du lika gärna kan försöka bli av med.

Men att en bil av den där typen tappar 5/månad låter orimligt högt. Men om han köper tillbaka den för 105' så skulle jag nog rekommendera dig att ta det. Kanske värt att ta 100' om den just nu har problem med växellådan.
pe
23
peter ssa
320d 2012 f30
BMW säljer inte delar till lådan.
Synkring går att köpa på e-bay men knappast någon lämnar garanti på lådan sedan dom bytt.
Allt tar en djävla tid också.

Mobimech i Göteborg är expert på Getrag i synnerhet o växellådor i allmänhet. Kostar runt 5000-6000 att de går igenom lådan o byter det som skall. Kostnaden för delarna tillkommer, och man måste lämna en lös/demonterad låda. Så allt som allt runt 15000 inkl delar, gissar jag. Tror inte på slitna synkringar utan mer sliten (böjd?) gaffel eller att "låsningen" av växeln gett sig?
An
21
Antito
118d f20
tackar för synpunkter, har märkt att trean hoppar ur framförallt vid låg fart o lite gas...
Vad menas med " böjd gaffel" och "låsningen gett sig" ?
Åtgärder?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.