AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.655

BMW F36 Gran Coupe BROMSDELAR råd - Orginal - Brembo - EBC - Gtech

Go
83
Gorschek
435i Gran Coupé 2015 M-pkt, M-performance allt;)
Tjenare. Jag har en BMW F36 435i BMW m-performance (bromsar och div). Bilen har gått 8000mil och BMW säger det är dags att byta bromsbelägg och skivor fram... de vill ha typ 13000SEK för delar och jobb. Kan jag leva med men sen tittat lite på nätet (aldrig en bra ide ;)
På t ex Gtech kan man få Brembos stora slitsade sportbormsar (EBC Yellowstuff Sportbromssats) med EBC Yellowstuff bromsbelägg för typ halva priset mot BMW orginal... och många forum säger att dessa (Bremvo och Yellostuff) är bättre än orginal.
Jag är ingen tävlingskörare men vill som alla ha så mkt jag kan få för pengarna jag lägger och är överlag ganska missnöjd med BMW orginal verkstäder (men älskar bilarna).
Alla tips mottas varmt!

TG
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur mycket är materialkostnad respektive arbetskostnad på den offerten på 13 000 SEK som du fick?

Brembo-bromsskivor är mycket hög kvalitet så det är ingen skillnad mot BMW original.

Kör du normalt finns ingen större vinst med att upgradera till EBC Yellowstuff.

Om du bromsar lite mer än en vanlig blöjexpress och kör lite inspirerat på gatan så kan EBC Yellowstuff vara lämpligt och fungera, men ska du göra enklare bankörning räcker de troligtvis inte till (då det är en tung bil med mycket effekt) - jag har sett varierande resultat med dessa (och ofta är det tung bil och mycket effekt som inte fungerar bra).

Enda som gör någon större skillnad är hur värmetåliga bromsbeläggen är - det är där all skillnad sitter. Vanliga bromsbelägg är inte värmetåliga just för att de är designade och optimerade för användning på gata. Sen finns bromsbelägg som i ökande grad tål mer och mer (då främst värme), men samtidigt har de fått göra avkall på vissa gatinriktade egenskaper. Och den naturliga frågan blir ju då, hur varmt kör man sina bromsar?

Kanske Redstuff är vad man egentligen vill ha? Bra prestanda för gatan men med väldigt lite bromsdamm? Har inte provat de själv, men bromsbelägg med keramiskt inlägg ska generera mindre bromsdamm och sägs även vara lite lättare att tvätta bort.

Allt kommer egentligen tillbaka till hur de olika användarscenarios som bilen kommer att utsättas för samt vad du förväntar dig av bromsarna och vill ha ut av dem - skulle du kunna beskriva detta lite närmare?
Köp brembo skivor på tyska ebay. Kostar max 2000-3000.
Belägg kostar 800-1400.
Arbete 1500:-

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite kuriosa, inte direkt jämförbart men ändåså :-)

5042 SEK kostar det hos BMW (Förenade Bil här i Malmö) att byta skivor, belägg och slitagevarnare fram på min 120i (M-Sport men inga M-Performance bromsar).

Fast då är det ju små tefat på 292 mm jämfört med Gorschek's pizzatallrikar på 370 mm :-) De bromsskivorna är större än fälgarna som satt original på min E30 323i :-)
Go
83
Gorschek
Hej.
Tack för era svar. För att vara lite tydligare. Jag kör mest vanlig väg fast lite mer aktivt ibland fast inte racing. Jag vill ha mkt för pengarna o loka bra eller bättre än bmw orginal. Sur på bmw karlskrona. De suger. Svindyra och dålig service. Därav har jag en grym verkstad men de måste köpa bmw org delar av bmw o de tar betalt extra då de e sura över att folk inte går till dem.
Så brembo o red stuff verkar ok? Du sa att man med "ger avkall" på vissa egenskaper? Jag trodde mer var bättre helt enkelt.

Mvh

TG
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Brembo-skivor är helt klart godkända (körde alltid Brembo-skivor på mina bilar och det blev även en del bankörning).

Angående bromsbelägg så låter det som att du klarar dig med antingen standard gatbelägg, men varför inte prova ett snäpp upp från gatbelägg när du ändåså ska byta allt?

Det finns massor med bromsbelägg som är snäppet upp från gatbelägg (Ferodo Performance DS, StopTech Street Performance, Carbotech AX6, Mintex M1144, Pagid S, PFC Z-Rate med flera med flera), sök på "ferodo performance" här så hittar du många trådar om det.
Länk

Men varför inte prova EBC Redstuff Ceramic? Har som sagt ingen erfarenhet av dessa själva, men verkar ju passa din situation (mest gata, lite inspirerad körning ibland och jag gissar på att du vill minimera bromsdammet från de där fina fälgarna).

Kan förklara lite om bromsbelägg.

Kort och gott handlar det om att när man går upp mot riktiga racingbelägg så kommer de att damma mer, de kommer att gnissla, de kommer att slita på bromsskivan mer, de kommer att ha dålig bromsförmåga när de är kalla.

De mest extrema racingbeläggen är inte ECE R-90 godkända (det är ett typgkännande för bromsbelägg till personbilar).

Det är likadant med bromsvätska. De extrema bromsvätskorna är inte DOT-klassade. Varför? Jo, för att racingbromsvätska bryr sig inte om sådana saker som åldrande eller dess våtkokpunkt (när den kokar med en viss procent vatten i sig) - för bromsvätskan byts ändåså efter varje race.

Det är likadant med däck. Slicks är ju ruggigt bra! Varför kör vi inte alla omkring med slicks? Jo, för att de är totalt värdelösa när det regnar, eller räcker att det är fuktigt... Här har vi gränsfallet r-däck, de har tänjt på gränserna till max - de är godkända för att användas på fordon på allmän väg - men det är precis också... Vissa r-däck är inte roliga att köra med när det regnar...

Lite längre utläggning, bromsbelägg är som livet - man måste kompromissa :-)
Nästan allting, alltifrån algoritmer för adaptiva filter till toapapper, konstrueras olika beroende på vad man vill uppnå och det är sällan man kan få med alla önskade egenskaper samtidigt utan man måste kompromissa.

Nu är inte jag någon expert på bromsbelägg, utan kan bara de absolut mest fundamentala sakerna, det räcker oftast för att iallafall få en fingervisning om varför det finns alla dessa typer av bromsbelägg.

För det går inte säga : "jag vill ha det bästa" eller "dessa belägg är optimerade". Bästa för vad? Optimerade mot vad?

Låt oss ta och jämför de två extremerna - då ser man enklast skillnaderna.

Gatbelägg : Dess designkriterier är att de ska klanderfritt, de ska hålla länge, de ska inte slita på bromsskivorna, de ska vara billiga att tillverka, de ska gärna inte ge av några större bromsdamm, de ska vara ljudlösa och inte gnissla, de ska fungera i stekande sol i öknen och kort därefter på natten ska de fungera i minusgrader. De ska fungera vinter in och vinter ut i Belarus. De ska vara konsekventa och ge bromsgrepp såfort du trycker på pedalen, oavsett om bilen stått ute i -20 grader och du startar och kör iväg. Samma bromsgrepp ska även finnas när du kört en del ute på kurviga vägar en fin sommardag.

Extrema racingbelägg (jag vet det finns olika varianter här men låt oss ta det mest extrema) : Bryr sig inte om kostnad. Bryr sig inte om slitage vare sig på belägg eller bromsskiva. Bryr sig inte det minsta om bromsdamm. Struntar fullständigt i om det gnisslar eller inte. MÅSTE klara av extrema temperaturer. MÅSTE ha en oehört hög friktionskoefficient (dvs greppar bra mot bromsskivan). KRÄVER att du värmer upp bromsarna med ett par varv på banan innan beläggen ens tar någotsånär. Fungerar inte i minusgrader. Och så vidare.

Är du en ingenjör och får uppgift att designa gatbelägget och sedan racingbelägget så kommer du naturligtvis att ta fram helt olika lösningar - just för att du KAN kompromissa och varje kompromiss man gör brukar generellt sett förenkla en design (eller göra den bättre i ett annat avseende).

Mellan dessa två extremer har du en ocean av alla mellansteg, från att vara snäppet bättre än gatbelägg till att vara nästintill racingbelägg.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Roma : När vi ändå pratar bromsbelägg - vad blev det till din M235i?
Länk

Låter som du och trådskaparen är/var i ungefär samma situation ju.
Go
83
Gorschek
Hej.

Uppskattar detaljerna. Tack!
Jag kör nog på Brembo och Redstuff.

MVH

TG
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
tips till alla som tvättar sina fälgar med massa starka rengöringsmedel..
få inte medlet på bromsskivan eller klossarna...då är det tämligen kört
klossarna förstörs av detta medel och tar bort den friktionsfilm som behövs vid varje inbromsning....många glömmer detta när dom ska tvätta sin nya fina BMW
dom kan sedan sitta på sitt kontor i slips och undra varför bromsarna blir bara sämre och sämre;) dom blir varmare och varmare...och klossarna blir stenhårda på ytan ..

Jag hade inte köpt Brembo ...rena rama skiten i mina ögon
Jag kör med Zimmermann Sport skivor just nu ...får se om det håller bättre
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
Det beror helt och hållet på hur man kör en bil om bromsarna ska hålla eller inte
Kör man som vanliga Svenssons gör och håller hastighetsgränserna så kommer bromsskivor hålla länge...men ska du ut på motorvägen t.ex och testa och köra max och sedan bromsa ...då kommer inte vanliga bromsbelägg och Brembo hålla i längden oavsett hur du kör..
och den som monterar bromsskivan ska montera den med indikatorklocka..
Det är ska vara max 0.05 diff anser jag så man inte får obalans i skivan redan vid montering..det räcker med lite skit mellan bromsskiva och nav för att det ska gå åt skogen redan vid montering...

BMW M3 och M4 har keramiska bromsar..varför tror ni dom har det??
Jo för det är dom enda skivorna som tål hög värme vid hårdkörning
Tack för mig
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer - vid hård repetitiv användning av bromsarna så blir temperaturen generellt sett högre än vad vanliga belägg trivs med.

Se mina tidigare inlägg för en mer utförlig förklaring kring detta.

Håller med, noggrann rengöring av nav anser jag som en självklarhet vid montering av bromsskivor. Självklart fungerar det i 99% att bara slappa dit en bromsskiva, men det är ju den där sista procenten som jag personligen inte vill råka ut för - därför rengör jag noggrannt varje gång.

Nja, skivorna har i de flesta fall inga problem med hög värme. Det är alltid bromsbeläggen som ger sig först.

Beläggen måste ju klara lika höga temperaturer som bromsskivorna, annars blir det ju inte mycket bromsande :-)

Bromsbeläggen är den svaga länken och den som man bör lägga mest uppmärksamhet på.

Den största vinsten med keramiska bromsar är dess låga vikt vilket är fördelaktigt då det är ofjädrad vikt. För den vanliga bilisten spelar det i princip ingen roll alls, men när man jagar tiondelar på bana (eller vill ha bättre chassikontroll vid allmän bankörning) med en bil med ett påkostat chassi och korrekt inställt så är det fördelaktigt.

På vilket sätt är Brembo "rena rama skiten"? Kan du utveckla det lite mer? Personligen har jag använt deras bromsskivor i många år till många olika typer av bilar och scenarios utan någon negativ upplevelse. Det är vad jag kan se även väldigt få negativa upplevelser från andra (i relation till mängden som säljs), vilket indikerar att det är stabila produkter.

Angående fälgrengöringsmedel på bromsskivor och bromsbelägg. Kan du hänvisa till någon referens eller källmaterial där detta behandlas? Eller kan du utveckla det lite mer?

Är det det överföringslagret på bromsskivan (som man vill att det ska bildas vid inkörning av nya bromsbelägg för att skapa den så kallade adherent delen av friktionen) du syftar på?

Bromsar man bara väldigt lätt under en längre tid så försvinner faktiskt detta överföringslager så sakteliga och kvar finns bara den vanliga så kallade abrasive delen av friktionen kvar. Men byggs upp igen såklart om bromsarna används en aningens mer.

Är osäker på exakt vad du syftar på när du säger friktionsfilm, kan du utveckla det mer?
ro
154
robertbmw
330Ci e46 -02
bmw slangen

alla borde väl förstå att man inte ska ha avfettning och andra rengörningsmedel i kontakt med bromsklossar....det tar bort bromsfilmen..klossarna kan bli hårda och får sämre friktion...

Jag skriver det Jag själv tror på ...jag har inga större referenser
dom som håller med mig får göra det...dom som tycker jag har fel får göra det också ...men kolla gärna monteringsanvisningar på Getech.com hemsida ..
scrolla längst ned om det är svårt att hitta...jag är inte här för att göra reklam för deras produkter...men dom är den enda sida på nätet som har bra info om hur noga man ska vara med bromsarna och även inkörning...en del amatörer bytar sina bromsar själv..och sedan sticker dom ut och kör som fan direkt och bromsar och testar ...vilket också är fel .

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Getech har lång erfarenhet och kunniga, så deras information är bra.
Hemsidan är dock www.getech.se Länk

Håller med, infon på deras hemsida är bland de bättre och mest korrekta jag sett. Dock så antyder ordföljd och vissa ordval att det är maskinöversatt delvis till svenska (oavsett vad så är informationen bra).

Vad jag gillar är att de trycker på vikten att det inte alltid bara är att slappa på ett par bromsskivor, för problem som uppkommer därefter kanske inte beror på bromsprodukten i sig.

För ett företag som säljer bromsprodukter så är det såklart ganska självklart att de trycker på denna info, men oavsett så gillar jag det.

Jag har under årens lopp samlat ihop en del bra info. Jag har liknande info från AP, Brembo, Honeywell, Pagid, PFC, StopTech, Seine Systems, Mintex och Carbotech som beskriver allt ifrån glazing (kristallisering av bindemedel) och green fading (som jag skulle gissa en del råkat ut för och sedan skyllt på att bromsdelarna är skit och inte fungerar).

Mintex har här en riktigt intressant läsning kring feldiagnos av bromsskivor och bromsbelägg!

Så info finns där ute, gott om det!

Ja, där nämner de just överföringslagret som jag pratade om - det som refererade till den adhesive delen av friktionen (adhesive betyder vidhäftande).

Jag gissar på att det är det du benämner som friktionsfilm - eller hur?

Angående fälgrengöring så ber de kunden undvika det - fast det gäller bara nya belägg innan någon inkörning kunnat ske (dvs innan hunnit utföra någon som helst materialöverföring).

Och det köper jag, det finns garanterat vissa kombinationer av en viss typ av belägg och viss typ av fälgrengöringsmedel som inte gillar varandra. Så för att friskriva sig från detta så ger företaget denna rekommendation, just för säkerhets skull.

Men oavsett så ska man fokusera användningen av bromsrengöringmedel på endast fälgarna och undvika att överdrivet mycket kommer på bromssystemet. Lite kommer det alltid, så de sköljer jag helt enkelt bort (är noga med att få bort allt - bättre att skölja en extra gång för säkerhets skull).

Men notera än en gång att detta bara gäller icke inkörda bromsar (men tycker att rådet ändåså är på sin plats oavsett om de är inkörda eller inte).

Ett par saker bara kring anvisningarna

#1 : När man mäter runout MÅSTE man skruva fast bromsskivan (liknande hur den sitter när man har hjulet monterat). Brukar använda typ tre skruvar för det.
De flesta tror att det räcker med att fästa bromsskivan med fästskruven, men den skruven är bara för bekvämlighet (så inte bromsskivan trillar av stup i kvarten) - den är inte till för någonting annat än det.

Du får helstolliga mätvärden om du inte gör detta (gjorde det misstaget för många år sedan när jag indikerade min första bromsskiva).

#2 : Angående rotationsriktningen för slitsade/borrade bromsskivor.
Det är alltid de interna kylkanalerna utformning som har första prioritet när det vilken sida en bromsskiva ska sitta på.

Är kylkanalerna svängda så är det dessa som dikterar vilken sida som bromsskivorna ska sitta på - oavsett hur mönstret ser ut på bromsskivan.

Är kylkanalerna raka så följer man tillverkarens rekommendationer.
Jag gjorde en sammanfattning på detta och det verkar vara splittrat bland de stora bromstillverkade hur mönstret på slitsar/hål ska rotera (här omfattades Brembo, AP, EBC, Zimmerman, StopTech och många fler tillverkare).
En tredjedel skrev att det inte spelade någon roll.
En tredjedel skrev att det skulle rotera medurs.
En tredjedel skrev att det skulle rotera moturs.

Så här följer man helt enkelt tillverkarens rekommendationer.

Vad jag vill komma till är att det inte finns en enda gällande rekommendation ute i bromsindustrin (som bilden på monteringsanvisningen indikerar).

Inte ens inom samma företag är de konsekventa, till exempel säljer AP Racing bromsskivor där en slitsad produkt ska rotera åt ett håll medans en annan slitsad produkt ska rotera åt det andra hållet :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.