AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.190

Kan man ändra så att 12V uttagen går vi tändningen?

Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Kan man ändra så att 12V (cigg) uttagen går vi tändningen?
Idag har samtliga dessa konstant ström. Det hade varit bra om de slogs av när man slog av tändningen.
Går detta att ändra?
Har en BMW 520d xdrive -16
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Visst går det.
Ett sätt är att modifiera en "säkringstjuv".
Länk
Hitta en säkring som går över tändningen och koppla in.
Länk
(Från E90 med omvänd funktion.)

Men är det verkligen konstant spänning i uttagen?
Det är inte så att spänningen försvinner när bilen har "somnar"...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Du menar att efter ett tag när bilen gått ner i "viloläge" så kanske spänningen försvinner från uttagen.
Tja... det kanske är möjligt, får vänta en stund utanför bilen och se vad som händer.
Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Nej 12V uttagen har konstant spänning alltid.
Frågan kvarstår om man kan ändra så uttagen styrs via tändningen?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Hur länge väntade du, 10min, 30min?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Ca:10-15min
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkligt. Jag undrar vad som är "normalt" numera. Förr var det ju jäkligt enkelt. Står det någonting om detta i instruktionsboken? Antagligen inte, men kanske har man tur att det står hur det bör vara...

Här har vi en med helt motsatt problem - spänning finns bara med motorn igång!
Länk
I Owners Manual för F11 står det

"Sockets:
General information
The lighter socket can be used as a socket for electrical equipment while the engine is running or when the ignition is switched on."
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det låter rimligt det som står i instruktionsboken, det är iallafall vad jag förväntar mig.

Men fullt möjligt den eller de styrboxar som är inblandade här inte fungerar som de ska (varierar vilken/vilka styrboxar som hanterar detta beronde på modeller). Oftast är det Power Module som ansvarar för spänningen till dessa uttag, men det varierar.

Eller att en eller vissa signaler inte går fram som de ska till Power Module (eller andra inblandande styrboxar). Dock ganska långsökt, då borde det nog varit mer problem och det skulle definitivt varit ett eller flera interna BMW-felkoder lagrade i någon av dessa styrboxar.

Vissa direktutgångar på en vanlig Power Module har ibland MOSFET'ar. Nu får någon hjälpa mig här, men när en MOSFET havererar, brukar de inte haverera i slutet läge dvs de släpper igenom ström? Kanske en MOSFET klubbat ihop inuti en Power Module eller liknande? Nu frihjular jag hej vilt här. För att veta mer måste man isåfall gå in och felsöka och sniffa K-CAN-bussar och samtidigt proba ett antal in- och utgångar samtidigt.

Eller så är det faktiskt så enkelt att någon faktiskt velat ändra detta och programmerat om styrboxen/styrboxarna (förutsatt att det är möjligt såklart).
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Klassisk FET är en öppen strömkanal vars flöde man bromsar med spänning på styret. Jämför radiorör där styret (FET) motsvarar gallret (Radiorör)

MOSFET är en strypt kanal som öppnas med spänning på styret. Man inducerar en strömkanal "under" styret.

Men alla typer av halvledare kan råka ut för genombrott (vid för höga spänningar) så att strömmen fritt kan flöda genom halvledaren.

Brasklapp: Om jag nu minns rätt från 70/80-talet.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ni
22
Nilhen
520d Xdrive Touring -16
Nu har jag haft denna tråd ute en tid och 12V uttagen har spänning hela tiden oavsett hur länge man väntar. Är det bara på min bil det är så? någon annan som har en F11 xdrive 2016 som kan informera mig om hur det fungerar på era bilar. Stängs spänningen av till 12V uttagen när tändningen slås av?
Är detta fenomen endast på min bil så ska jag reklamera detta till BMW.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det är olika tider innan cigarettuttagen stänger ned. På min gamla 2011:a så stänger de ned efter ca 20-30 sekunder efter att jag låser bilen. Vid tändning av vet jag inte hur lång släcknedtiden är. Jag kan inte påminna mig att jag har upplevt nedsläckning då jag har suttit kvar. Jag vet att lyssna på radion utan tändning på kan jag göra i ca 20 minuter i stöten. Minns inte om ciggutagen då också släcker ned.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag hade fel. Det tog 3 minuter för ciggutagen att stänga ned efter att jag låste bilen. Jag mätte för en stund sedan.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ma
32
Mazza
320xdA Touring -11
530xdA Touring -12
Gammal tråd, men jag tycker min f11 släpper efter ca 10 min om inte nyckeln är i närheten, dock kan jag ha fel, då tiden går mycket saktare när man väntar vid bilen mot att göra något annat ett tag
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Söker egentligen ett lättillgängligt ställe för att koppla in en dash cam på konstantström i en x3 e83 08.

Men kom in här...
Om strömmen inte ligger på, så kan man t ex inte ha en kylbox i bilen. Så allt har för- och nackdelar.
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Min X3 2013 stänger ner efter ca 10 minuter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.