AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.611

Någon (bio-)diesel man bör undvika?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har sökt i lite gamla trådar och funderar på var man ska tanka sin nyinförskaffade 330d 2010. Det står ju att man ska undvika bio-diesel men hur mycket inblandning är OK och vad tar skada av för mycket bio? Går det bara sämre (sämre verkningsgrad) eller riskerar man haveri på några delar om man vill vara lite mer miljövänlig?
T ex Preem evolution + har ju stor andel tallolja men i gengäld ingen palmolja. Preem själva säger att den ska funka i alla bilar men har svårt att tro att de täcker kostnaderna för ett eventuellt haveri och hur de skulle kunna bevisas.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Det jävliga är ju organiska påväxten i hela bränslesystemet pga av den höga inblandningen av tex tallolja samt att dieseln idag är "torr". Hur billigt är det att byta bränslesystem för att det växer mossa och mögel där tror du?

Jag köper Red Line RL-2 och blandar i en skvätt vid varje tankning för att skydda mot påväxt samt för att smörja dieselpump, spridare etc. Skyr även den dieseln från tex Preem som pesten och tankar CityDiesel på Shell som innehåller max 5% förnyelsebar RME.

Hur stor är risken för haveri eller påväxt om jag inte nyttjar RL-2? vet ej men det känns bra mycket bättre och veta jag gör det jag kan för att minimera risken för problem. Funderar också på att beställa diesel nectar från Länk

// Jonas
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Pratade med min lokala BMWhandlare häromdagen då jag var och köpte lite tillbehör och de kände inte till någon särskild rekommendation att undvika något visst märke men nämde att problemet väl borde vara alger som växer om det är för mycket biologiskt inblandat.
Får väl lusläsa vad som står i försäkringspapperna om bränselsystem och motor i maskin-delen.

/Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Att det bildas påväxt som alger/bakterier i dieseltank kräver rätt lång lagring, som i tex skogsmaskiner, båtar eller andra fordon som står länge med RME-diesel i tanken. I bilar är det ett långt mindre problem.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har kört Preems Evolutiondiiesel i flera år år och flera tusen mil utan några som helst problem.Kan varmt rekommendera den. Bilen drar även ca 5% mindre bränsle när jag kör på Evolution diesel istf Shells soppa, allt annat lika.
So
46
SonnyCrockett
2.5 CS
745iA-81
850 CSI-94
Rekommenderar HVO100 - är inget RME/FAME i den och den har bäst lagringskapacitet av all diesel. Högt cetantal också..

Lukt- och klibbfri också...Bara fördelar!
Ff
74
Ffalun
520d -17
HVO100, blir det någon skillnad på effekt och förbrukning?
Kallstart vintertid?
Transocean
Ffalun:

Något mindre energi så bilen drar mera soppa. Startar och går bättre än med vanlig fossil diesel.. 100% palmolja i tanken trots att oljebolagen snackar om slaktavfall och d y l. Våra lastbilar (c a 150 stk i Norge) körde med wunderbränslet från finska Neste Oils, det slutade med att Neste Oils fick ett förklaringsproblem i hela Norge när man undrade hur dom kunde produsera så mycket syntetisk diesel ur trävirke och slaktavfall....dom hugger ner regnskog på Sumatra helt enkelt....så miljödiesel my ass
Ff
74
Ffalun
520d -17
Transocean,

Håller med dig fullt, ville kolla uppfattningen på forumet och hade räknat med något fantasisvar med supereffekt etc. :)

Företaget jag jobbar åt har faktiskt testat HVO100 i en större motor, lite mindre effekt, lite högre förbrukning ( hur många % ska jag nog inte prata om men det är inte någon extrem skillnad)
Ingen övrig påverkan på motorn men testperioden är för kort för att kunna utesluta risk för ökat slitage. Provet gjordes i en testhall ( bromsbänk )
Utsläppen var helt klart lägre jämfört med vanlig mk1 diesel.

Ang miljöaspekten, ja börjar man syna vad det faktiskt är gjort av blir man mörkrädd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.