AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.040

Letar BMW M5 F10 under 500k

Ba
328
Basilika
E39 530im
Hej gott folk. Efter många år här på AutoPower så vet jag att det finns många M-frälsare;) Behöver era åsikter och experthjälp, då jag letar efter en M5a. Har intresserat mig i M5 F10 sen den kom ut 2012. Begagnat prismässigt känns tillåtet i hushållskassan nu och vi letar efter en fin ex under 500'000kr. Efter några år utan BMW så är är suget stort igen. Har åkt med M5 E34, E39, E60, men aldrig en F12 (eller ägt en M-bil för den delen:( Har ni någon erfarenhet med en ca kostnads kalkyl på att äga en en M5 F12 per år med ca 3500-4000mil? Bilen ska nyttjas "året runt". (Länka gärna) Tacksamt för alla svar, råd o tips:)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ursäkta min okunnighet, men f12 är väl 6-serie cab?
Ba
328
Basilika
E39 530im
Jag menade F10. Lite tankspridd bland tangenterna:)
Lasse Karlsson
Lus: Står ju M5 F10 i början av det Basilika skriver, så det är säkert det han menar!

Basilika: Har exakt en sån som du beskriver! med runt 4500 mil på mätaren! Kostnader sen jag köpte den i Maj 2015: Skatt 3000/år, Försäkring ca 13500(Folksam) helår. 2 bes; 1000 kr(500 kr/år). Soppa: har räknat 500 mil /år, då jag inte kör jättefrekvent + väldigt lite vintertid + soppapris 14 kr/liter o soppaåtgång ca 1.2l/mil. M5 F10 är ju "stämplad" ca 0,99l/mil, men den "ideala" världen håller inte riktigt med dessa bilar!! Soppa då ca 8400kr/år

Sen har jag inte haft nåra som helst problem/strul med min, så räknar på 1/2 service o år med min körsträcka med intervall på 2500 mil o service. Service ca 8000kr/gång på BMW, vilket ger ca 4000kr/år. Sen finns ju risken att grejer på bilen går sönder alt man kör sönder den(leker) o då kan ju kostnaden rusa hur långt som helst!! Men min erf är att sköter man dessa bilar som man bör, och inte kör som "Rallykalle" så är sannolikheten stor att mkt lite fel uppstår!!

Summa Sumarum; ca 2400/mån för att ha o köra bilen. Sen brukar ju folk räkna på värdetapp, kostnad för lån osv osv! men det gör inte jag! Tänker så här: Får man tag på en sån här bil till vettiga pengar, och sen behåller den ett tag, så kan man med all säkerhet, få ett värdetapp på kanske 60-70 tusen/år(om man då inte lägger på bilen massor med mil dvs! men de flesta gör ju inte det med en sån här bil!!) Skulle inte rekomendera att ha en M5 F10 som "bruksbil"! Med det värdetappet, blir det inte mkt värre än vilken "svensson"-bil somhelst! Vad gäller lån, så är ju det inte ett problem, om man vill ha en "entusiastbil" Pengarna för att kunna köpa sin "drömbil" måste man ju ha iaf!!

Har flera kollegor på jobbet som har "Firmaleasade" bilar, som dom betalar runt 4000 netto/mån för, o då är bilen ny iofs, o allt ingår, service ,bes, däckbyten osv, det enda som kommer till blir soppan! Skulle lätt kunna landa min M5:a på dessa pengar/mån, dock med mindre körsträcka iofs! O valet vilket jag skulle välja är ju skitenkelt!! Vem vill ha en leasingbil, som man inte behöver bry sig alls i, o till råga på allt typ en Volvo!! Allt detta är ju bara "skittråkigt", o för mig går det bilägandet bort alla dar i veckan!!

Gör så här: hitta ett fint ex! behåll över tid o framförallt : sköt om, serva osv!! Då kommer du kunna ha en fantastisk sportbil, som går att använda, köra lite folk i!! packa en del i, o långresa!! osv osv!! Bättre "kombobil" vad avser utnyttjandemöjlighet, än BMW M5 F10, finns inte enligt mig!!

HA DET!!

modolasse
Ba
328
Basilika
E39 530im
Tack för en Nice input, Lasse. Vad har du för spec på din?:)
Lasse Karlsson
Basilika! Spec?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Basilika undrar hur din bil ser ut och vad för utrustning den har Lasse?

Fullsmetad eller tomhylsa eller så där bra utrustad men kanske inte allt som gick att välja till.

Specifikationer ;-)

Niklas

Fransosen
Ba
328
Basilika
E39 530im
Tack Fransosen och det stämmer:)
Lasse, har kollat med Olika försäkringsbolag och har inte kunnat en enda under 40k/år helförsäkring:( Då har jag haft körkort i 17år prickfritt, eget garage, 1500mil/år, bor i Växjö centralt. Får en en premie på 13500kr/år så ärendet bara att gratulerar:)
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Basilika: Har du kollat med Aktsam? Var halva priset jämfört med resten när jag försäkrade min senaste..
Lasse Karlsson
Aj då Basilika! Med dom försäkringspengarna, skulle inte jag köpa M5 F10. Ännu mer ironiskt är att då jag hade "gamla" M5 E60, en 05:a, betalade jag hos Trygg hansa, håll i dig nu! 7500kr/helår, o helförsäkrat!

Bor iofs i en liten stad, + kört skadefritt i snart 25 år, men ändå!?

HA DET!!

modolasse
ZO
276
ZORG
AMG E63 BiTurbo -12
V70 D5 extra allt -12
325 turbo -87
320i -85
När jag letade bil under förra hösten och nu i vår så va M5 F10 högst upp på listan. Men efter ett evigt ringande till olika bolag så va min lägst erbjudna premie strax över 25000 om året.
Det och de faktum att ngra redan rullar i närmsta bekantskapskretsen fick mig att börja titta efter andra bilar (AMG,997 turbo mm).
Tillslut så blev det en AMG E63 Biturbo för mig efter 30+ provkörda bilar av olika märken och nästan 1 års letande i 5-700000 spannet......

Mercan har i princip samma kostnader på allt som m5,den största skillnaden var försäkringen.
Som för mig är 7800 om året med stor bilextra hos IF för mercan,motsvarande för m5an va 32000 och 25000 per år är rätt mkt pengar över dom 2-3 åren jag har en bil innan jag byter när jag ligger på ca 500mil om året.

Däck och soppa tycker dom om,mina bekanta som åkt/åker F10,F12 har alla sagt att 1,3-1,5 får man räkna med i förbrukning.
Bakdäck är givetvis helt beroende på hur du kör så allt ifrån ett par hundra till 1000 mil är vad dom sagt ja om du inte bara sitter och pendlar utan att gasa då håller dom säkert 2000 mil utan problem.
Servicar kollar du lätt med ett samtal till BMW vad dom olika momenten kostar.
Bromsar är DYRT,skivor och belägg runt om fick min kollega betala strax över 34000 för runt om med rabatt hos bavaria,och nej de va inte keramiska då blir det betydligt dyrare än så.

Slutligen så ska du givetvis köpa det du letar efter men räkna efter innan du slår till så inte kostnaderna förstör njutandet av inköpet när nyhetens behag lagt sig.

Lycka till i letandet!
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Märkligt dyrt med försäkring på F10 M5. Jag checkade nu mot en svensksåld M5 och fick premie på 32 tkr med samma förutsättningar som för min F13 650i kostar 10 tkr per år. (Villa i Storstockholms ytterområde med 2000 mil per år och 40 skadefria år)

Prestandamässigt skiljer det 0,5 sek till 100 och samma låsta toppfart. Men verkligheten har kanske visat att M5 behöver den höga premien.

Jag tittade på en Z4 M coupe förra året och då var premien runt 20 tkr för den så uppenbarligen är det dyra skador på M5 F10.

**BMW-ägare i 37 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Jag betalar runt 14000:-/år hel för min, Sthlm, importbil.

Lite konstigt du fått såna gigantiska offerter.
16.585
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Det är inte prestandan som gör bilen dyr att försäkra utan att de stjäls/slaktas mycket och ofta.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.