|
|
|
|---|---|
|
Hejsan helt ny på bmw samt även helt ny på bil byggen. Testa min polare som bmw med M60B40 å vart frälst så åkte köpte mig en 328 cupe Önskar en lista på det delar som behövs för att få ner en M60B40 i en e36 cupe Tack på förand | |
|
Jag kan börja med listan, sen får andra fylla på... * 1 st BMW E36 - check! * 1 st M60B40 - ? * Massa verktyg - ? * Massa know-how - ? Jag tror du frågar på fel forum, din fråga passar bättre på PPF's forum, Men var beredd på en hel del "specialare", o glöm att du kan få den igenom besiktningen med V8. Har du bra med flis så är rådet att köpa en Alpina B8, det är en E36 med V8, fullt laglig. Du kan hitta de från ca 200' i hyfsat skick, gissar jag. Mitt råd är att börja med ett enklare projekt då du är rudis på bilbyggen. Börja med att renovera upp bilen till "toppskick", dvs nya dämpare/bussningar/leder/stag osv. Kosta på motorn ett extraktorrör, mappa. Redan med dessa lätta åtgärder är du ledigt uppe i 30-40' om inte mer. Det projekt du funderar på landar ledigt på över 30' när allt är klart o "driftsäkert", att det inte går att besiktiga får bli ett senare problem... Problemen med att slänga ner V8 i E36 är flera, kan bara nämna några: elen, styrning samt utrymmet för motorn... |
|
| Jag har redan kolla med afro å det är följt möjligt om man e85 konvertera å kör den som ombyggt fordon | |
|
Ok. Men då vet du ju oxå hur mycket du måste bygga om, räcker det med motorbyte endast verkligen? Jag gissar att du måste byta bromsar oxå. Köp en 540i (E39 eller E34) o använd som donator. Vill du inte köra med automatlåda så har du en billigare 5-växlad låda från 530i V8 E34 eller 535i E39, vill du ha 6-växlat så blir det värre. Skall du dessutom E85 konvertera motorn blir det ytterligare en sak. Tro mig, det blir mycket-mycket-mycket bättre om du köper en Alpina B8, 4.6 liter, 333 kusar o 6-växlad manuell. Dock så påstås topplockspackningarna vara känsliga på dessa pga "icke optimalt packningsmaterial", så är de inte bytta till MLS, så är det något man bör (kommer få?) göra, nån gång... Jag tycker att du skall landa, och inse att det här är ett helt orealistiskt första projekt för nån som inte har skruvvana. Skall du ro detta i hamn kommer du behöva massor av hjälp av kunnigt folk (svetsning mm). Jag upprepar, köp en Alpina B8, det blir dyrt i inköp men billigast i längden, dessutom håller de värdet bra, till o med så att de ökar i värde... Jag har massor med skruvvana från flertalet helrenoveringar, trots detta anser jag att det enda projekt, liknande ditt, jag skulle kunna ro i hamn utan att bli ruinerad, behöva ta (dyr) hjälp samt ha en rimlig chans att få igenom besiktningen är om jag skulle besluta mig för att tex bygga en M3 E36 Touring, dvs jag använder mig av en komplett M3 E36 som donator, och inte ens det projektet skulle vara helt smärtfritt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.