|
|
|
|---|---|
|
Har precis blivit med E91a och hra precis upptäckt att jag inte har någon spänning i eluttagen - varken det fram under armstödet eller det i skuffen. Då det är båda misstänker jag att det kan vara säkringen men att begripa BMWs ikoner var inte enkelt men jag antar att det är den sista ikonen (plats 30) men + och - på bilden här: Länk På min bil var sista ikonen säkring nr 8 och ska vara en 20A - kan det stämma att cigguttagen är säkrade så högt som 20A? Hade loss den säkringen och den var inte avbränd i alla fall men ingen spänning i något uttag - några fler tips? Tack på förhand! /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 | |
![]() 13.401 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är rätt hieroglyf du hittat :-) Här är exempel från E60 LCI 530i Länk Länk Och här är från min gamla E30 325ik -88 :-) Länk Yes, 20A är normalt för cigarettuttag (se E60 LCI exemplet ovan som också har det). Även min säkringskarta för E87 (gäller även för E9x) uppger också 20A för den säkringen. Den gamla hederliga E30 hade 30A där, fast då var det även annat kopplat på den säkringen. 20A blir faktiskt inte så tokmycket energi på ett 12V system, du får bara ut 12*20 = 240W Som kuriosa kan nämnas att de flesta billigare cigarettstickkontakter är bara gjorda för typiskt 8A. Vilket jag fick lära mig när jag körde runt med en 12V=>220V omvandlare som drev ett par bärbara datorer och diverse mätapparatur och datainsamlingsutrsutning - slutade med att cigarettstickkontaktens plast smälte kring mittenpinnen :-) Ok, börja med att mäta om du har spänning på säkring #30. Detta gör du genom att ha säkringen inkopplat och tar sedan din multimeter och sätt tex svart pinne mot känd god jord och gör följande (Test #1) sätt då röd pinne mot säkringens ena testport (du ska ha spänning där) (Test #2) sätt samma röd pinne mot säkringens andra testport (du ska ha spänning där också) Om detta test passerar så börja sedan att mäta vad som fungerar och inte fungerar i uttagen genom att göra följande på samtliga uttag (Test #3) mät vilken spänning du har genom att sätta ena pinnen mot plus i cigarettuttaget och andra pinnen mot känd god jord (INTE jorden i cigarettuttaget såklart) (Test #4) prova sedan om jorden i cigarettuttaget fungerar genom att använda en testlampa kopplad till känd god spänning (verifiera att lampan och spänningen fungerar genom att sätta testlampans spets mot känd god jord - den ska då lysa) och sätt testlampans spets mot cigarettuttagets jord - om jorden är ok ska lampan lysa Elschemat är ganska okomplicerat för dessa 12-volts-uttag. Går mer eller mindre direkt från F30 till uttagen (verkar endast vara en enda kontakt, X13660, emellan). Uttaget i centerkonsollen och uttaget i bagageutrymmet använder olika jord så det är troligtvis inte något jordfel. |
|
Att tänka på, det är bara spänning i uttagen vid tändning steg 2/motorn igång. Apropå säkringsförteckning E30, det är ju så man vill att den ska se ut - nr och vad den går till. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för utförliga svar och efter att ha pratat med min far med E90 så fick jag samma svar som av Sverige - ingen spänning utan motorn igång och med motorn igång har jag spänning i alla 3 uttagen (under armstöd, vid vänster knä på passagerarsidan fram under samt i skuffen). Läge 2 räcker inte för att jag ska få spänning i mina uttag - det hade jag försökt med före första inlägget. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 |
|
O tusan! Jag var 100% att det skulle räcka med läge II (vilket jag utgick ifrån att du hade provat med vilket också stämde). Men motorn på!?! Ja, då lärde man sig något nytt isåfall! Eller så styrs matningen till denna säkring (som mycket annat) via en större junction box, då kan Power Management stänga av olika delar av systemen om den ser att spänningen håller på att bli låg. Kan ha varit så i detta fallet (men säger inte att det är)... Men måste prova detta på min E87 nu och se vad jag har :-) |
|
Det kan ju vara en säkerhetsaspekt som BMWs ingenjörer tänkt på - man ska inte kunna dra ur batteriet om man glömt en större förbrukare inkopplad då man slår av motorn, t ex 12V-kylboxen full av godsaker till midsommarfesten :-) /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 |
|
Provade nyss på min E87 - där hade jag spänning i läge II (låste upp bilen, tog väl någon minut eller två innan jag kopplade in och slog på läge II). Men det kan definitivt vara som du säger 325cabrio att de har en timer inkopplad. Jag vet däremot med säkerhet att Power Management systemet kan styra stora delar av bilens elsystem inklusive cigarettuttagen. Dagens bilar är otroligt komplexa, mycket mer komplexa än vad gemene man oftast ens kan föreställa sig! De flesta som jag berättar för hur komplexa system det egentligen sitter där ser ut som fågelholkar i ansiktet - de flesta tror att det är ett batteri och sen lite kablar som går hit och sen dit (för det är ju i ärlighetens namn det enda som relativt enkelt går att se - och ser man ingenting så är det ju naturligt att man inte tänker på det)... I princip varenda kabel går numera genom eller styrs av en eller flera styrboxar. Dagarna där en kabel gick från batteri, säkring och fram till förbrukaren är långt långt långt borta... |
|
Du behöver inte starta bilen för o få spänning. Spänning kommer i läge 2. Så är det iaf på min -09 och på brorsans -11. Spänningen till cigguttagen bryts direkt när du slår av motorn. |
|
|
Har du ingen spänning om du sätter i nyckeln och trycker på startknappen utan att hålla ner nån pedal? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Stämmer att jag faktiskt har ström i uttaget även då jag med nyckeln i trycker på startknappen utan foten på bromsen. Jag trodde "läge två på nyckeln" var att sticka i nyckeln men det var tydligen bara läge 1/radioläget och blir läge två först efter tryck på startknappen (med eller utan foten på bromsen) och då aktiveras ström till uttagen. Visste inte att man kunde "torrstarta" utan foten på bromsen - mycket nytt med ny bil. Tack för alla svar, så lär man sig nytt varje dag! /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 |
|
|
Går även att starta utan nyckel... ;) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
@Sverige - det beror ju på om man har keyless go eller inte - men det har jag och det kände jag till - men en finess jag inte skulle sakna om jag var utan - ser mer möjliga problem med att glömma lämna över nyckeln om man byter förare. /Patrik, (325i cabrio -94 såld), 325i touring -02, 330dA Xdrive touring, BMW CS 4096 |
|
|
Nej, man behöver inte ha "nyckelmindre" för att starta utan nyckel... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.