|
|
|
|---|---|
X. |
Har hört att Amega Q-comp ska låta bra i kickpanelerna på en E36:a. Hur stora får man dit utan att modifiera? Hur kraftigt slutsteg behövs för att driva dessa och få dem att låta bra? Vad tror ni om att montera ett bar 6*9:or bak istället för att ha en baslåda i skuffen? Jag är inte ute efter att spela för hela gatan, jag vill bara att det ska vara bra tryck inne i bilen. Hur är Amegas högtalare i jämförelse med t ex Infinity Kappa? |
|
tja... du får nog inte plats me större än 5,25"... men om du vill ha större så ska det gå att sätta en baffel på insidan av det plastgaller som finns o montera dit 6,5" igenom gallret... men så blir det hål i det ... *Hehe* men det ska nog gå. =) effekt då ... ett steg, vilket som, gör ju att det blir bättre. ska räcka me ett litet... det ska nog kunna gå att bi-ampa de där om du e intereserad av det. men då ska du ju ha ett 4-kanal... =)o det går ju att brygga till 2-kanaler o så kan man välja om man vill kunna skruva lite själv eller om man vill ha mycke kräm... ja skulle nog ta ett par 5,25" bak oxå o skippa 6*9:orna ... men det e ju mycket tyck o smak... pröva dig fram ... det e det du lär dig av mycket o så e det ju huvudsaken att du själv tycket om ljudet... det e ju du som ska lyssna på det! =) |
|
|
Hej, q-comparna ger bra tryck för sin ringa storlek men jag rekomenderar att du modifierar kickarna lite så du får plats med 6,5" istället dom e det grymt bra drag i. sen att ersätta baslåda med 6*9 kan jag däremot inte rekomedera. om du inte vill ha en tung baslåda så köp i stället openair basar och sätt i hatthyllan. Sen behövs det ett rätt så saftigt steg till q-comp midbasarna för att de ska låta bra så det räcker inte med ett litet steg. |
|
X. |
hi_pot: Varför skulle du ta 5,25" istället för 6*9? Det bästa vore som du säger att prova mig fram själv till det bästa ljudet men då måste jag köpa olika varianter och montera och greja, verkar onödigt dyrt och jobbigt. Jensclaudius: Hur stora modifieringar krävs för att få in 6,5"? När det gäller effekt har jag rätt dålig koll på vad som anses vara ett kraftigt steg repsektive ett litet steg... Att det är RMS som är viktigt vet jag, men jag har inga referenser vad som låter hur, så att säga. Måste man göra hålen i hatthyllan större för att montera openair-basar där, eller går det att använda befintliga hål och galler? Ska man köra dessa basar i mono? |
|
joo ja sa 5,25 för att det finns väl redan 5,25 hål både fram o bak... du sa att du inte ville göra om, o då e det ju bara diskanten som du behöver fixa lite till... om du vill ha 6,5 så gör du nog bäst i att göra nya kickar, eller såga hål för 6,5 igenom plastkickern som finns idag o ha en baffel i mellan har inte gjort det själv men det ska funka sägs det...? |
|
|
Jag har just fått ett q-comp framsystem installerat, 6,5", och jag driver det med 2 st. chronicsteg. Och det är verkligen GRYMT bra tryck i det systemet! Men som sagt, snåla inte med effekt, då är det lite onödigt med ett så pass bra framsystem. let the Best Machine Win! |
|
|
X. Vet inte hur mycket modifieringar det krävs i din bil men jag har själv modifierat mina kickapaneler (e34) och det blev till att såga lite och tillverka en ny baffel som sen skruvades och limmades fast i dom gamla kickarna och snart så ska det göras om lite, kickarna ska även riktas och kläs i vinyl. För att få in ett par openair basar så krävs det att du gör hål i hatthyllan för dom, men tänk på att förstärka den / göra en ny så att basarna sitter stumt och hårt. Basarna skulle jag iaf kört i mono och att köpa steg efter rms/watt är som att köpa bil efter hastighetsmätaren. Så mitt tips är att kolla på dom större lite dyrare märena som drar mkt ström de ger bra tryck, men visst du behöver ju inte direkt ngt JÄTTE steg. *Allt eller inget* |
|
X. |
Tack för svaren! Jag hade inte tänkt att köpa något sniksteg utan funderar på något bra DLS- eller JBL-steg. Men jag vill heller inte dra till med något overkill, så vad är rimligt? Räcker det med ett 2-kanalssteg till framsystemet för ca 3500 kr eller behöver man ett lyxigare steg för 6500+ kr? Är fortfarande lite halvinne på att montera 6*9:or bak, anledningen är att jag slipper modifiera hatthyllan lika mycket som med openair-basar. Borde inte det gå att installera 6*9:or ganska enkelt i originalhålen om man använder distanser? Blir ljudet mycket klenare av det jämfört med openair-basar? |
|
Du kan räkna med att det börjar skaka fint i distanserna och att det börjar bågna i hyllan om du krämar på mycket. Annars så räcker det med ett par 6*9. Låter över förväntan. Ge dom effekten så funkar det bra för pengarna och för det jobb du måste lägga ner. (I princip inget jobb alls.) |
|
|
Tror det funkar ganska bra med det billigare steget. Du kanske inte kan krama ur precis allting ur systemet, men det behövs nog inte heller. Dock, om du inte ska ha någon baslåda utan enbart 6*9, är jag lite tveksam. Försök att prova dig fram..... let the Best Machine Win! |
|
|
Köpte själv två st DLS CA-21 för att driva mitt Amega Q Guld kit (6,5"). Blev rekomenderad att köpa dem av en firma (Upppsala Bilradio) för att de har ett bra pris (ca 2200:-/st) mot vad de presterar. Tanken var att de skulle driva en sida var, bryggkopplade, men jag hann köpa ett RF 800.2 steg innan jag hann göra om min nuvarande installation o sätta in Amegorna...Iaf, jag har för tillfället de två DLS stegen i, o de driver ett Macrom system fram o en bas i skuffen. Låter helt ok, så jag kan varmt rekomendera DLS stegena. Ang dina funderingar på 6*9, skippa dem o bygg en bandpasslåda ist, med port/porten dragen upp genom hålet/hålen där du tänkt sätta 6*9. Tror du får ut mer av det... OBS! Allt detta är MINA åsikter, o jag har inte allid rätt :-) |
|
X. |
Ok, så det ena av DLS-stegen driver framsystemet och det andra driver basen, dvs du har dem inte bryggkopplade som du tänkte från början? Det här med bandpasslåda som är portad genom hålen för originalhögtalarna var ju också en idé. Får man in mycket ljud i kupén då eller kommer det mesta att låta i skuffen ändå? |
|
Jepp, stämmer bra d. Om du har en bandpasslåda kommer ALLT ljud/musik genom porten. Ska du göra en bandpasslåda så är det viktigt att du får bra hjälp med låduträkningen, dvs, köp basen/basarna hos en firma som kan hjälpa dig med uträkningen av lådan. Detta är viktigt eftersom bandpasslådor är de som är mest känsliga för "fel" som kan uppstå, kan vara allt ifrån högtalarvärden som är fel till "skit bakom lådbyggnationen" :-) Jo just ja, om du bygger en bandpasslåda, försök då få på ett par Aeroportar på porten. Dem hjälper till att få bort eventuella "blåsljud" som kan uppstå vid porten. Lycka till. Mvh |
|
|
Hej igen :-) Glömde lite saker... Bassteget är bryggkopplat mot basen (ger då ung 300watt) som för närvarande är en GAS silver bas. Sen kom jag på att en viss Jonas Jansén från Uppsala tävlar i Sasca med en S**B 9000 sedan,klassen han tävlar i är (tror jag) Ljud Proffs 25000:-, o han har en sluten el portad låda (kommer inte ihåg vilket) spelandes rakt ut i hans bagagerum. Och det låter väldigt bra... Är du i Stockholm den 16 el 17 nov så kan du säkert få lyssna i hans bil, för då är det nämligen final i bilstereo i Sollentuna mässan (hihi fick jag göra lite reklam oxå *s*) Kommer du dit så tycker jag du ska prata med denna Jonas, han är en trevlig typ som gärna hjälper till :-) Mvh Rutger |
|
X. |
Hmm, låter avancerat... Men om jag förstår dig rätt så spelar det ingen roll att jag har fällbart baksäte utan skisack, om jag gör en bandpasslåda så kommer allt ljud ändå in i kupén om porten går dit? |
|
Stämmer bra d. Kom ihåg att ha Aeroportarna på portningsrören bara, så slipper du otrevliga "blåsljud" som kan uppstå vid porten annars. Sen vet jag inte riktigt vad d var Du tyckte lät avancerat... Ps! "Aeroportarna" som jag hänvisar till är konformade lixom, dvs d tillför en "rundning" av portningsröret, inte den raka kant som blir när man kapar ett rör "rakt av". DLS tillverkar oxå såna, så d behöver inte vara av märket Aeroport för att vara bra :-) Mvh Rutger |
|
X. |
Hela det här med att bygga låda verkar avancerat... Portar o bandpass o grejer... Men för att få portarna upp i hatthyllan då... Är det bara att dra rör från lådan upp till hålen? Nåt speciellt att tänka på utöver Aeroportar? Så det här med bryggkoppling. Antar att ljudet blir något sämre om man gör så? Men det verkar gå att få ur rätt mycket kräm ur stegen på det viset. |
|
Ok, sorry för att jag blir lite "ivrig" när jag förklarar saker.. blir lätt så när man varit intresserad så länge som jag varit... Iaf, om du åker till tex BRL, så räknar d ut en låda till dig(de uppskattar om Du handlat basen hos dem) som passar det elementet du köpt. D ger dig även en ritning över hur du ska kapa ALLA skivorna för att göra lådan. Om du inte vill kapa till d själv så kan säkert d på brädgården kapa till d åt dig. Ska inte vara nått speciellt att tänka på me portarna mer än att dem inte är "större" än hålet dem ska upp i :-) Ang bryggkoppling så har du rätt. Man tappar nått som heter dämpfaktor, men d ska med ett bra slutsteg inte påverkar ljudet så mycket att d är hörbart. Så bryggkoppla på du, o hitta all den där kraften det ger :-) Kom ihåg bara att alla steg kan inte bryggas ner till 2ohm, ta reda på vad ditt steg klarar av. Mvh Rutger |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.