AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
856

elpump hur kollar man? e39 523 -97

gu
8
gusten123
bmw 523i sedan-97
Hej! har som alla andra lite svårt att lufta mitt kylsystem på min 523. Det är så att alla slangar är varma förutom dom 2 utgående slangarna från kupen (värmepaketet) till värmeregulator. Till min fråga hur kollar jag så elmotorn i regulatorn är i funktion? Så jag vet att den är ok.

Till er information så har jag bytt vattenpump. Bytt termostat, jag har luftat min 523:a genom olika metoder som jag läst mig till (har höjt upp fronten och sånt också).

MVH//Marcus
Hej,

Jag har just gått genom ett problem med "auxiliary water pump" och bytt ut min original mot en från en E39, hela paketet med värmeventiler och pump. Minns inte detaljnumret nu, men det är lätt att hitta.

Om du har tillgång till BMW Scanner eller INPA, får du enkelt ut en felkod om motorn inte rör på sig (vilket jag faktiskt tror, men det finns fler varianter). Om bilen har funktionen "Restvärme", kan du köra den och hålla ett känsligt finger på motorn och känna en svag vibration, mycket svag.

Med INPA kan du köra pumpen separat, utan andra system igång, kanske lite lättare att känna då. Å andra sidan har du ju då redan kunnat få en diagnos på pumpen.

Beroende på fel och på din lust att meka, går det att laga paketet.

EDIT: När jag tänker efter, går väl denna pump alltid, när tändningen är på. I så fall går det att känna efter redan i detta läge. Men en objektiv felkodsutläsning är att föredra, om du har möjlighet. Kanske även andra program än de båda nämnda fungerar.

/Lennart
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Avläsning med Carsoft ger ofta falskt felmeddelande för just "auxiliary water pump" så undvik det i felsökandet ;)

pbengtss: intressant kommentar. Den gäller i viss mån även för bmw scanner, har jag kunnat konstatera.

Efter att ha bytt ut min helt klart defekta pump (motorn fastnat) mot en kontrollerat fungerande, gav bmw scanner ibland fortfarande felkod för den. Det var då jag började att korstesta med inpa, som inte visade på något fel. Detta projekt har jag just påbörjat i avsikt att få en klar bild av vad som egentligen händer.
Men trots allt var det ju ett fel som bmw scanner rapporterat och som jag även hade andra, mer påtagliga, tecken på. Så det känns ännu inte rätt att helt ifrågasätta bmw scanner, även om din kommentar naturligtvis kastar en skugga över också det programmet.

Faktum är, att jag konstaterat samma förhållande - olika resultat med bmw scanner resp. inpa - för styrvinkelsensorn (LEW), där scanner klagar, medan inpa inte hittar någon felkod.

Om OlaO hittar hit, kanske vi får ett klargörande, annars får det nog bli en egen tråd på temat, när problematiken blivit mig lite klarare.

/Lennart
In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Vart sitter denna aux pump?

Har haft felkod på den sen jag köpte bilen och aldrig brytt mig då jag inte använder restvärmen. Dock så gick det jättebra att lufta efter vattenpumpsbytet så den kanske fungerar.
Nr 1 här:

Länk

Den verkar sitta ungefär som på min bil, vänster sida och i anslutning till de slangar som går in genom torpedväggen och till värmepaketet.

Om du söker på t ex bmw och artikelnumret på ebay.de (jag vågar inte utmana själv här på iPaden - allt jag skrivit hittills riskerar försvinna) får du se foton. Och priser. Men, som sagt, med lite lust går pumpen antagligen att fixa, om den inte fungerar när du kollar den.

/Lennart

Edit: länken blev otydlig/fel. Rätt, kanske:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.