|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett HC värde på nästan 300. Jag har bytt olja, oljefilter , luftfilter, tändstift. Katalysatorn är bytt (Biltemas), lambdasond bakre bytt, Tempsensorer till kylarvätskan och insuget bytt. Jag har hällt i Rislone Motor Engine Treatment i motoroljan som ska rena bl.a. kolvringar och ventiler. Kollat ev. vaccumläckage med startgas när motorn går på tomgång utan anmärkning, provat att koppla ur luftmassemätaren urkopplad men då gick motorn sämre. Bilen drar inte en droppe olja, normal bensinförbrukning. Jag har fått förslag på att avgasventilerna är boven i dramat eller att det beror på Biltemas katalysator då den måste ha en original katalysator. Om avgasventilerna skulle läcka ut olja den vägen skulle det ju vara en viss oljeförbrukning men det har jag ju inte. Känns om att jag har gjort allt förutom att testa med en original katalysator. Har ni några vettiga förslag så får ni gärna komma med dem, imorgon får jag körförbud på bilen. | |
|
Hmm...hann du köpa den modellanpassade katalysatorn som Biltema sålde tills för ett tag sedan? Eller köpte du någon som du fick modda en del runt innan den gick att montera? Verkar onekligen som att du gjort det mesta som tänkas kan mht avgasvärdena.. Höga HC värden är ju mest oförbränd bensin, tvivlar på att det är "medföljande olja" som mest ger det, men jag är ingen expert på området.. Motorn går perfekt annars, inga små tändmissar o dylikt? Har du några felkoder? Mvh Janne. |
|
|
Om avgasventilerna ej håller tätt så kan det såklart vara oförbränd bensin med i avgaserna, men om motorn går som den ska så "borde" det inte vara det felet...kan man tycka. Jaja...hoppas att det ordnar upp sig med HC värdet. Mvh Janne. |
|
|
katalysatorn från Biltema är en universal för bensinmotorer upp till 4 liter. Motorn går hur bra som helst, inga ryckningar eller ojämn tomgång, som sagt ingen oljeförbrukning, nivån ligger konstant på samma nivå. Jag har heller inte märkt någon ökad bensinförbrukning vilket man skulle kunna tänka sig då högt HC innebär oförbränt bränsle. Jag hade en felkod på bakre lambdasonden men den har bytt. Min modell är känd för att ha problem med avgasvärden då Katalysatorn sitter mitt under bilen vilket gör att den har svårt att bli ordentligt varm, dock så körde jag i ca 20 minuter innan senaste mätningen av avgaserna |
|
|
Vad hade du för andra avgasvärden...dvs CO på tomgång och CO vid 2500rpm. Lambdavärdet? Tja, vet inte mycket om Biltemas universalkatalysator, den "torde" väl fungera, men man kanske måste varmköra extremt för att få den att "tända"!?... Spekulationer bara.. Sedan så är en felkodsavläsning nästan ett måste på hyfsat moderna bilar för att om möjligt få en liten hint om problemet.. Helst nu när du har "fastnat" och inte riktigt vet vad du ska göra härnäst.. Mvh Janne. |
|
|
Egentligen skulle du behöva läsa av koderna, radera dessa eventuella felkoder och köra en tid igen och göra en ny avläsning för att se vilka koder som är "aktuella"... OM det nu finns några. Mvh Janne. |
|
|
Senaste uppmätta värden som jag har på papper från besiktningen: CO: 2500 varv 0,5 (0,3), CO: 0,4 (0,5), HC: 261 (100) Lambda: 1,01 (0,97-1,03) Nu senast mätte vi endast HC på besiktningen som efter 20 min körning först visade ca 175 för att några sekunder senare gå upp till ca 275. Jag vet inte om jag har möjlighet att göra en felkodsavläsning igen och det känns som att sista alternativet är att försöka få tag på en begagnad original katalysator för att se om det är boven i dramat, en ny original katalysator är uteslutet då den är dyrare än bilens värde. |
|
|
Jag har faktiskt i dagarna beställt en modellanpassad katalysator från Hova(näthandlare) till min 523:a. Ser exakt ut som en original(vad jag kan se iaf), om den sedan fungerar tillfredsställande och passar perfekt är en annan sak, men hoppas såklart på det. Ska monteras så snart den kommer och tiden finns, har just nu en skramlande katalysator(varit med sedan min far som första ägare tog ut bilen i Skellefteå, rullat dryga 30000mil nu). Mvh Janne. |
|
|
Jag var inne på hova.com och den modellanpassade katalysatorn är väldigt lik den som säljs på dackonline.se som också har en modellanpassad katalysator till BMW 523 -97 för 1513:-. Min original katalysator ser ut så här: Länk Jag vet inte om det spelar någon roll men enligt denna sprängskiss så ser själva katalysatorn lite annorlunda ut vid infästningen av främre avgasrör. |
|
|
Jo...ser iofs lite annorlunda ut där. Man får väl hoppas att "Hova katten" passar ändå, utan mod.. Mvh Janne. |
|
|
Kan meddela att katalysatorn passade(BM katalysator,made in England), däremot såg det inte bra ut i den gamla katalysatorn..keramiken hade lossnat och delvis fallit sönder. Bara tur att inte det hade blivit helt igentäppt.. Mvh Janne. |
|
|
Hoppas att den fungerar med godkända avgasvärden |
|
|
Vid besiktningen i januari så hade besiktningsteknikern lite svårt att få godkända avgasvärden...han var tvungen att gasa en hel del innan katten "levererade"...så...nu tror jag på att det kommer att fungera perfekt. Kanske ska ta och göra en test i närtid bara för att kontrollera. Men det är faktiskt ingenting jag tror felar nu. Däremot så är generatorn lite svag på att ge "rätta volten", mätt ett tag nu och den visar på 13,6-13,8V vid körning. Borde för att vara helt kurant ge ca 14,2V.. Mvh Janne |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.