AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.475

Hur bra är F10/F11?

Jag har hållit mig borta ifrån BMW 5-serie några år nu och kört andra konkurrerande fabrikat. Beroende på det missnöje jag hade med mina två E61. Dessa hade ett dåligt kvalitetsintryck och dålig pålitlighet så jag tappade sugen.
Men nu börjar jag sakta fundera igen, på en F10/11. Hur bra är dessa? Har man fått ordning på motorproblemen, hur fungerar elektroniken? Blev pålitligheten bättre på denna modell?
Kom med tips?
Vissa har haft ett relativt problemfritt ägande, andra inkl undertecknad har drabbats av ett flertal fel.

Denna tråd sammanfattar det mesta:
Länk
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Har kört min F11 20da N47 -2014/01 i ett år nu och är mycket nöjd. Jag har kört 2300 mil och bilen har rullat ca 13800 mil i skrivande stund. Inga konstigheter med kamkedja (byter olja+filter på 1000 mil) dock har tidigare ägare bytt enligt intervall. Har heller inga problem i övrigt, riktigt go bil som levererar kvalitetsintryck.

Det enda jag var missnöjd med var RFT-däcken men det löste sig när jag köpte 4 nya michelin ej RFT.

// Jonas
Gu
60
Gullan718
1 st BMW + 1 st sportbil
Hej !

Jag har haft ett helt problemfritt ägande av min F10. Hämtade ut bilen för 6 år sedan och den har nu rullat omkring 15 000 mil. Bilen har körts mycket i Europa, främst Tyskland och även på bana ett antal gånger. Har aldrig haft några driftstörningar. Har följt serviceintervallen och enbart bytt slitagedelar som bromsbelägg 1 ggr samt främre bromsskivor efter 8 000 mil då de var lite skeva beroende av bankörning under denna tid. Det finns enbart två detaljer som stör lite och det är att BMW texten släppt på de främre tröskelposterna samt att regnsensorn är känsligare än vad jag önskar. Jag kan bara rekommendera denna bil. Har haft tidigare generationer av 5-serie och uppfattar nuvarande bil som mest driftsäker och med bäst kvalitet i förhållande till de tidigare generationerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.