|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska hjälpa en bekant att byta flexrör på partikelfiltret här i veckan och undrar om någon här har gjort det förut? Något speciellt att tänka på? Själva flexslangen är svetsad på partikelfiltret så man får kapa bort den gamla och svetsa dit en ny. Lös flexslang gick att beställa så man slipper köpa hela partikelfiltret. Kan partikelfiltret påverkas av svetsningen? Bör man handskas varsamt med filtret eller går det bra att banka lite och använda måttligt med våld för att få loss det? Hela avgassystemet hänger i flexslangen och en enda upphängning längst bak vilket känns väldigt dumt då flexslangen får ta mycket stryk. Den borde ha gått av för flera här på forumet. | |
|
Böt för ca 6 månader sedan och det var inga problem. Förbannat dålig konstruktion med upphängningen. Beställde du på Ebay så du fick med packningen? |
|
|
Fixar ni ihop de där själv hemma i garaget eller.. Hur bökigt är de egentligen? Min har oxo gett sej där o hänger ner för långt. Vette fan om ja råka köra i nåt så de blev så men.. Lite för låg bil kanske. Har en 320 d -09 men de ser ju likadant fattar ja för. Är ganska duktig hobbymekare annars.. Men där såg inge roligt ut o göra. Frågan är ju bara när man ska ta tag i det. Hur lång tid tar de.. |
|
|
Beställde från tyskland med packning. Pekki, bytte hemma i garaget. Dock så bör man kunna TIG svetsa eftersom det är rostfritt. Byter du partikelfiltret så slipper du svetsa då flexröret redan sitter på. Var väl ca 2 timmars jobb med nedmontering, ihopmontering, kapning och svetsning. |
|
|
Aah ok va bra.. Byta hela filtret e ju en ganska stor skillnad i pengar så de är uteslutet.. Inga problem o svetsa de löser sej. Annars funkar de alldeles utmärkt o svetsa med vanlig MIG i rostfritt me. Har gjort de många gånger Nån bra sida o beställa från då.. Finns ju massor.. |
|
| Här har du ett kit:Länk. Här e stumpen du får från bmw för 2000:-!!!!!Länk. Bara mäta o köpa hos vilken bildelsaffär som helst för nån hundring eller två :-)). 2000:- för ett flexrör,visst har bmw vansinniga priser på i princip allt men detta tar nog priset :-)) | |
| Om jag hade en 118 själv så hade jag nog satt en upphängning extra mitt på avgassystemet så inte all belastning blir på flexröret. Enligt avgasfirman min bekant försökte få tid hos så var det ett ytterst vanligt fel. | |
|
Vanligt fel säger du. På BMW hade dom ALDRIG hört talas om det! J-a idio-er! |
|
| Har en auktoriserad bmw verkstad någonsin haft många hästar hemma? | |
|
Jaja bara o ge sej på skiten när lusten o tiden finns.. Måste fixas innan ja kan besikta iaf Såg oxo att de va ritigt dåligt upphängt där fram i bilen |
|
|
Det finns nog INGEN auktoriserad verkstad (oavsett märke) som någonsin har hört talas om ett enda "typ-fel" hos någon bil alls...! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.