|
|
|
|---|---|
|
Hej! När jag körde så började bilen helt plötsligt ryka väldigt mycket, alltså rejält mycket, innan jag hann stanna så hade det slutat att ryka så jag körde vidare. Senare under dagen kom varningen för låg nivå av motorolja. Då kontrollerade jag nivån och såg att det behövdes fyllas på ganska mycket. Problemet kvarstår, bilen ryker väldigt mycket, inte hela tiden utan det kommer och går. Jag har svårt att se ett sammanband när det ryker. Det är båda när jag kör i full fart på motorväg och när jag står still på tomgång, men som sagt det kommer och går lite. Det går inte att få den att ryka genom att gasa på mycket t ex. Jag kontrollerade kylarvattnet och det var fullt så den drar inte i sig något vatten i alla fall, kollade för att röken är relativt vit tyckte jag. Man känner tydlig lukt av olja när man står på utsidan så det är ingen tvekan om att bilen förbränner motorolja. Efter lite forskning på nätet så kom jag fram till att det skulle kunna vara luftningen till vevhuset som var tät och skapade övertryck som i sin tur forcerar in olja i förbränningen och när jag ändå var där och skruvade och såg att luftfiltret var dåligt bytte jag det. Jag hittade bara spår av tunnflytande motorolja i luftaren, inga proppar eller intorkade oljeklumpar någonstans utan bara väldigt lite tunnflytande olja. Jag bytte även oljefiltret när jag ändå skruvade lite. Vad ska jag prova härnäst tro? | |
| Vilken motor har du? | |
| Det missade jag att skriva, det är en m47n2 | |
|
Rök som kommer och går kan vara vevhusventilationen, kan vara något att börja med innan man misstänker torbon. Länk FAF |
|
| Nu har jag bytt vevhusventilationen, ryker just nu men det kanske finns rester kvar att förbränna. Är turbon huvudmisstänkt trots att det kommer och går även på tomgång? | |
| Tyckte att det verkade mycket bättre ett tag men nu ryker det som bara den igen... | |
|
Så borde jag plocka bort turbon för att se hur den ser ut kanske? Borde man se om den är oljig ifall det är så att den suger i sig motorolja eller vad kollar man efter? Länk Jag behöver förbereda och köpa in lite packningar tänker jag. Jag googlade runt en del och det fanns väll misstankar om "valve stem seals" men de flesta verkar skriva att det aldrig är något problem längre på modernare diselbilar, mer att det var ett vanligt problem förr i tiden. Andra säger topplockspackning men eftersom den inte dricker något kylarvatten alls utan bara motorolja borde det inte vara något problem väll? |
|
|
Det borde vara oerhört söligt av olja i tryckröret/en från turbon (typ rinna olja) om den har gett sig. Börja med att inspektera där så slipper du kanske massa onödigt skruvande. // Jonas |
|
|
Nu har jag kommit igång och skall kolla runt lite, började med att läsa av eventuella felkoder och hade åtta olika 4191 air charge pressure controller, control P1252 boost pressure positioner circuit low 3F57 air charge pressure controller 4242 glow plug cylinder 4, control 4222 glow plug cylinder 2, control 4530 air charge control, control deviation 4175 exhaust temperature sensor for particle filter, signal 4185 exhaust temperatur sensor for kat, signal 3E90 crankshaft sensor, signal |
|
|
Jag har börjat att demontera men jag kom inte så långt för jag hade ingen 12-kants hylsa till de tre bultarna som håller turbon. Vad jag förstår skall det vara en 12mm, funkar Biltemas hylsor som kallas multi tro? Länk Insuget till turbon var massa olja i, det rann när jag lossade så det känns ju onekligen som turbon är kass Länk Jag noterade att det var massa olja på undersidan oljetråget och där hittade jag något som ser ut som en ganska lång spricka. Länk Länk |
|
| Ganska oljigt i och runt med Länk | |
|
Tråkig läsning :( Hoppas att du kan fixa felet. Jag har inte mkt att bidra med men eftersom jag börjar tro att min turbo är på g är jag nyfiken på hur det började för dig. Har du kollat dina kontakter/sladdar för partikelfilter och kat? Kan dessa felkoder kommit i samband med att du mekat med turbon? Är bilen LCI? Trodde nämligen att alla -07 hade N47. Min bil har M47 (-06) och jag har till och från felkoderna som jag gissar rör aktuatorn för vgt då den ger ifrån sig ett högfrekvent ljud i samband med något självtest. Testet verkar inte röra på spjällaxeln något. Spjället kärvar inte när jag rör det för hand. Inget synligt fel i styrenheten (ibland kan lödningar ha blivit dåliga) Felkoder jag har ibland: 3F57 air charge pressure controller 4191 Boost controller Jag har inte någon rök och inget oljeläckage men något tyder på att turbon inte är helt ok. Min har snart gått 29. Oljebyten 1 ggr/år och 1500-2000 mil. Har du kollat EGR? det brukar kunna bli kladdigt vid ventilen vilket det nog är nu pga oljesölet men i alla fall... |
|
|
Det började väll egentligen med lite lätt rök för min del, jag kollade då kylarvatten och motorolja och allt var ok så jag körde på som vanligt, sedan gick det ganska lång tid utan symptom innan det började igen och då mer rejält. Ja det är en LCI, jag har haft lite svårt att få fram motorbeteckningen, vissa sidor när man söker med hjälp av chassinummer får man fram M47N2 och vissa visar M47TU2-D20, jag vet inte skillnaden eller hur man avgör vilken det är på annat sätt, jag har sett någonstans under huven att det står M47TÜ. Har även sett M47T2 på vissa sidor. Jag läste av felkoderna innan jag började greja, eftersom det var så mycket rök kändes det inte aktuellt att nolla koderna och köra en sväng för att se vilka som dök upp direkt. Eftersom det var rätt oljigt i slangen till intercoolern plockade jag loss den och såg att det var rätt mycket olja i den och sedan plockade jag även bort slangen på andra sidan och såg att det var oljigt i insuget med, därför funderar jag lite på om jag måste rengöra lite mer kanske än turbo, slangar och intercooler. Länk Osäker på om det behövs eller om det är onödigt arbete. |
|
|
Verkar som att en renovering av turbon är oundviklig men frågan är varför den har säckat? Hur långt har din gått? Hade du gamla vevhusventilationen eller den nya utan filter? Du lär även behöva rengöra DPF efter att all olja har brunnit bort, asknivån lär ju ha gått upp pga oljestrulet vilket förkortar DPF-livet... |
|
| Det slutade med att jag även rengjorde EGR och insugsgrenröret. Jag plockade även bort insugsspjällen och bytte glödstift. På med den nya turbon, nytt filter och olja. Monterade ihop allt och kände mig grymt lättad när bilen startade utan felkoder och går som en klocka igen. | |
|
Härligt att det löste sig:-))) Plockat bort insug till min turbo Och slangen till IC och slang upp till insuget. Jag har olja där som du. Även plockat bort insuget (ingen rolig syn) :-). Men insuget e ingen rolig syn på någon N47 :-) Testa o ta bort alla rör/slangar på brorsans -11 och polarens -10 samma där. Alla Iofs N47 motorer,ingen av dessa bilar har några som helst problem med vare sig turbo eller något. Har även läst en hel del om att dom e duktiga på att trycka ut en del olja från vehusventilationen. Och att många ser ut som din o min etc utan något fel. |
|
|
Härligt, tack för återkoppling :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.