AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
2.235

2015 - BMW 435d xdrive gran coupe sotar, svart rök

Hejsan!
Jag har ett litet dilemma jag skulle behöva ha hjälp med pga jag kan ingenting om dieselbilar och hur jag ska gå till väga ........

För 1.5v sedan köpte jag en BMW 435D Xdrive årsmodell 2015 som gått idag 6500 totalt, jag bor i Göteborg men köpte den på Holmgrens Bil i Jönköping. Efter jag haft bilen i totalt 3 dagar så fick jag motor stopp på motorvägen, vakumslangarna som är kopplat före och efter partikelfiltret åkte ur pga det höga trycket som uppstod.
Fick ringa assistans och bilen åkte in till bilia group i Mölndal, där konstaterade dom att katalysatorn var helt igen sotad vilket dom upptäckte genom att koppla bort partikel filter innan downpipe och gick in med teleskopskamera från båda hållen. Partikelfiltret såg bra ut dock katalysatorn var helt bomb tätt, dom försökte blåsa med en kompressor men inte ens det hjälpte. Dom beställde delar från Tyskland (ny katalysator och hela vägen bak) dom behåll alltså partikelfiltret. Dock väl på motorvägen när jag fick motor stopp så rök det fruktansvärt från motor utrymmet, svart/grå tät rök och motor huven vart såpass varm så man kunde knappt nudda utan att bränna sig. När jag väl fick upp motor huven så ser jag att partikel filtret är lika röd som den rödaste solnedgången ni kan tänka er, kunde praktiskt taget kunna gjuta om partikel filtret?
Jag fick tillbaka bilen efter 4v, då upptäckte jag att den sotade som helvete, kunde lika väl kört en Volvo 740 från 99, så problemet varför den sotade fanns alltså kvar, men väntade med att lämna in den och körde totalt 39mil den veckan, var ute på motorväg och körde minst 1.5h per dag eftersom BMW hade nollställt och skrivit över original mapparna till bilen, varför dom skrev in original mapparna var för dom misstänker att partikel filter har varit bort taget och ersatts av ersättningsrör och mappat om bilen, vilket dock dom aldrig kan bevisa påpeka dom även.

Nu när jag fick tillbaka den efter 2e gången på verkstaden, efter dom nästan haft bilen på verkstaden i 6v totalt så är det faktiskt mycket bättre, frågade vad dom gjord med bilen som dom inte gjorde vid förra tillfället och fick höra att dom hade nollställt igen och skrivit över mapparna på nytt.
I dags läget så sotar bilen fortfarande, att man kan se det med blotta ögat. Mekanikern som skruvat på bilen sa att detta är helt normalt att den sotar vid hårda pådrag? Dock min sotar när jag står i neutral läge och trycker lätt på gasen, får känslan att det blir värre och värre allt eftersom jag kör med bilen.

Varit kontakt med bilia group Stockholm, bilia group Trollhättan, bilia group Kungsbacka, schmiedmann, wölkers och alla säger likadant till mig att den skall inte sota, iaf inte vad man ska kunna se med blotta ögat ......? Dock mekanikern som skruvat på den säger att detta är fullt normalt, har polare som äger 335d, 530d men ingen utav dessa sotar något alls och dom har även mer år och mil på sig.

Vad kan detta bero på? Bilen visar absolut inga felkoder över huvud taget, Bmw group Mölndal och gjord 2 st felsöks försök utan något resultat.

Skulle uppskatta svar, råd eller tips vad jag ska göra.

Med vänlig hälsning,

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Det är absolut inte acceptabelt att en modern dieselbil ger ifrån sig synligt svart rök med partikelfiltret kvar. Om det uppstår extrem värme och synlig rök från motorrummet så kan du dessutom riskera brand och följdskador. Har du inte varit i kontakt med Holmgrens angående felet? Du har ju rätt till avhjälpande av felet med lånebil, alternativt återköp, samt ersättning för dina omkostnader (exempelvis resor till/från Jönköping) enligt konsumentköplagen. Om du blivit hänvisad till lokala verkstäder av Holmgrens två gånger och de inte lyckats lösa felet så är det dags för återköp om du inte hellre vill att de försöker lösa det igen.
Jag kan säga så här om jag hade fortsatt köra med bilen och inte var uppmärksam hur den betedde sig så hade den börjat brinna pga inga felkoder dök upp alls i bilen, jag började först känna att det luktade bränt, så stannade direkt och upptäckte att det kom från motor utrymmet.

Holmgrens Bil vet om hur läget ligger till och dom har inte sagt någonting annat än att lämna in den på BMW i mölndal för att låta dom felsöka bilen, lånebil osv löste bmw group genom SIXT helt kostnadfritt för det gick på MOBILE CARE jag hade på bilen, fick dessutom med en PREMIUM garanti med bilköpet så jag har inte stått för reperationskostnader, inte än iaf .......

Saken är den att jag vill så gärna behålla bilen, älskar den redan. Men det känns inte som om dom vill hitta problemet, dom går inte in på djupet VARFÖR den sotar fortfarande utan byter bara komponenter runt omkring som tex nu senast dom hade inne den så nollställde dom och skrev över original mapparna på nytt vilket resulterade i att den sotade betydligt mindre MEN problemet kvarstår ..... ?

Om man söker på google så hittar man ju tusentals anledningar vad det kan vara, om dom felsöker bilen bör dom väl upptäcka eller felsöka om bilen får för mycket diesel än vad klarar av att förbränna, har dom kollat insuget som tex smutsigt luft filter, får bilen för lite luft, sen pga att partikel filtret var så jävla varmt så man praktiskt taget kunde gjuta om skiten borde det väl ha smält sönder/spruckit? Det hittade jag också en tråd om här på forumet, att själva partikel filtret inte sätter igång och gör en rensning men att den stoppar fortfarande en del av sotet därav att man inte får upp någon felkod? För det är just det dom påpekar att bilen inte visar ett dugg. Bara att partikel filtret blir mer och mer sotat, den kväver motorn allt eftersom och till slut kommer samma problem dyka upp igen ......?

Läst om att dom har kallat in vissa BMW bilar för att få bytt EGR ventilen, kan detta oxå vara ett utav problemet att den sotar fortfarande?

Jag får inget svar av någon på BMW group mer än att dom har "felsökt" bilen, men vad menas med detta? Har frågat tusen gånger utan svar

Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Hmm.... Alla fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses ju som ursprungliga om du inte själv orsakar dem genom felaktig modifiering av bilen, dvs trimning. Försök dokumenteravröken med film om det går! Oavsett vilket så tycker jag att du ska begära återköp i ett formellt brev. Jag brukar föredra att hantera reklamationer via mail eftersom det är enkelt att visa mailkonversationer för tredje part i efterhand, dvs ARN. Har dock aldrig behövt ta till detta själv. Observera att lånebil och reseersättning helst ska begäras innan du lämnar ifrån dig bilen igen.

Jag har förresten för mig att tillverkaren har ansvar för avgasreningen (utöver reklamationsrätten) i 5 år alt. 8000 mil (vet någon?). Bilprovningen skulle kanske kunna få i uppdrag att titta på bilen som objektiv part om du märker att Holmgrens tvekar?

Tillägg: Det motorstopp du beskriver i din första post (om det var ett äkta motorstopp, dvs inte att du frivilligt stannade pga varningslampor) skulle jag personligen betrakta som (=argumentera för) ett tecken på att följdskador i motorn redan kan ha uppstått. Dock sitter väl inte själva partikelfiltret under motorhuven, eller är jag ute och cyklar här? Hursomhelst så må synligt heta komponenter i motorrummet möjligen vara OK under vissa omständigheter men absolut INTE i kombination med rökutveckling från motorrum och motorstopp. Som jag ser det så ska du antingen begära byte av motor och alla vidhängande komponenter inkl. turbo etc samt hela avgassystemet och all kontrollelektronik (med gratis lånebil av samma klass under bytestiden) eller att köpet hävs. Nämn gärna att du är orolig för framtida risk för motorhaveri och motorbrand i ditt mail/brev till Holmgrens, som är den du riktar din reklamation till.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag tänker osökt på denna artikeln, också en F36 435d Länk
Det låter rent spontant som att det är fel på återregenereringen (Rensning utav partikelfilter). Om det blir tätt påverkas avgasgenomströmning vilket leder till överhettning, i värsta fall brand, om inte motorstyrningen kraftigt begränsar effekten alternativt dödar motorn. Har själv varit med om liknande fall fast på ett annat bilfabrikant. Där rensade bilen aldrig partikelfiltret.

Trådskaparens bil bör inte tas i trafik förrän grundorsaken till problemet detekterats och åtgärdats. Som det är nu är bilen en fara för de som vistas i bilen samt andra trafikanter eftersom att den utan förvarning kan börja brinna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.