|
|
|
|---|---|
|
Hej! Är riktigt sugen på en halvsats till min E46:a 320i -03! Har kollat runt lite och hittade dehär från Ta-Technix: Länk De är ju lite billigare än många andra jag hittat! Därför undrar jag om detta är nått att ha? Någon kanske har testat just detta och kan ge lite åsikter och rekommendationer? Tipsa gärna om andra saker ni är nöjda med :D //Johan BMW eller inget alls! | |
|
Vad är du ute efter? Är det mer ljud, mer toppeffekt eller annat? Om det är mer effekt du är ute efter, ska du fundera på om du inte ska byta till en bil med större motor, det brukar bli billigast och bäst... Men om du vill behålla bilen du har och vill ha mer effekt, så är det främre delen av avgassystemet som du först ska byta - då är det extraktorgrenrör (går att använda M3-grenrören med lite modifiering. Men även här finns det bättre och sämre utformade grenrör - mest prisvärt och bland de bästa är nog begagnade M3-grenrör. Dock får man räkna med att motorkaraktären förändras och blir "spetsigare" i sitt effektregister då extraktorgrenrör är anpassade för att få maximal effekt på höga varv. En mappning efter bytet är nödvändigt om du vill ha ut maximal effekt av grenrörsbytet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret! Alright! Som du skriver, om jag hade velat har mer effekt är det en bil med annan motor som gäller, helt klart! Men nu är jag ute efter ljudet och behöver lite tips :) Helst vill jag inte såga sönder eller borra i orginalsystemet då jag vill kunna återställa bilen om jag vill i framtiden. Så jag funderade på den halvsatsen jag länkade i mitt första inlägg, vad tror du om den? //Johan BMW eller inget alls! |
|
| Vill du bara ha ljud borde det vara hyffsat enkelt att plocka bort sista dämparen och ersätta med ett rör eller flexslang från biltema typ. | |
|
Hej Fredrik! Som jag skrev, ganska tydligt, vill jag inte såga eller borra sönder något för att kunna återställa den i framtiden. Och för att "plocka" bort sista dämparen är du tvungen till att såga/kapa rören, alltså inga bultar som håller ihop avgassystemet. Det är först vid katalysatorn man kan dela det på de viset. BMW eller inget alls! |
|
|
Tänkte eftersom du skrev HELST inte borra eller såga så fattade jag det som att alternativet inte var uteslutet. Ganska säker på att jag såg nån blocket annons där nån byggde färdiga slutburkar med mindre dämpning nyligen! |
|
|
Jag kan fixa ett 330 originalsystem till dej. Låter mycket maffigt! |
|
|
Jaha, ser att jag har skrivit "helst" :D Kanske inte borde gjort de, för alternativet är ganska uteslutet :/ 330 orginalsystem? Menar du att de låter mer? eller är det modifierat på nått sätt? BMW eller inget alls! |
|
| Låter mycket mer och maffigt. Eller som du kanske uttrycker dej FETT! | |
|
Haha! Hur kommer det sig att ett 330-system låter mer? Passar det att montera efter katalysatorn på en 320i tror du? Var bor du (ungefär), kanske inte ens är lönt att fundera på de om avstånden är för stora BMW eller inget alls! |
|
|
Halmstad. Kanske för långt för en 320, |
|
|
Okej, då har jag 19 mil till dig :/ Hur mycket hade du tänkt sälja det för? BMW eller inget alls! |
|
|
BMW har två typer av slutdämpare, normal och "sport". Skulle tro att en vanlig 330-dämpare (exakt samma som på 325i) låter ganska väldämpat, möjligen att "sport" låter mer (den ska enligt ETK passa alla E46 med M54-motor). Länk Det finns ett antal trådar om folk som köpt välrenommerade sportavgassystem men ändå tyckt att de låter för lite...gör en sökning här på forumet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Anders, sålänge du inte vill mötas på mitten eller nått sånt, så är det nog lite för långt för mig att åka :/ Någon mer som har orginalsystem till salu, liggandes hemma? |
|
|
Johan B: Vår 330 lät mycket och det var ett rostfritt originalsystem. Möjligt det var sport. En lycka i en röret som öppnade när bilen var kall och vid lite högre varv 2500 nåt. Av någon anledning skulle sonen byta "upp" det till ett sportsystem. Många tusenlappar och ett högre nasalare och tunnare ljud. En besviken son som sedan sålde bilen med "sportavgassystemet på" Behåller hellre originalsystemet sade han. Som numera finns i garage. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.