AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.474

F10 Xdrive M-Sport - byta två däck nu eller alla fyra om ett tag?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Denna fråga grundas sig på framförallt två insikter:
1. Xdrive vill ha jämnt slitna däck fram resp bak, verkstaden sa max 3mm skillnad i slitage
2. BMW är känsliga för hårdare däck fram än bak.

Nuläge: Jag kör en F10 Xdrive Msport med 245/40-19 fram resp 275/35-19 bak. Hade bilen på service idag, och då mätte de upp 6mm fram och 4mm bak. Grovt räknat så sliter bilen två uppsättningar bakdäck på en uppsättning framdäck.

Fundering: Skall jag nu köpa två nya bakdäck av samma märke och modell som sitter på nu och lägga på dessa innan skillnaden i mönsterdjup blir för stor. Sedan slita ut de nya bakdäcken och fortsätta slita ner framdäcken så framdäcken förmodligen hamnar på 3-4mm. Samtidigt lägger jag undan nuvarande bakdäck (med 4mm kvar) för att lägga på dessa igen när nästa uppsättning bakdäck är nedslitna.

Eller skall jag bita i det sura äpplet och byta alla fyra däcken när nuvarande bakdäck är helt utslitna trots att framdäcken då kommer ha 4-5mm kvar?

Funkar det med bättre däck bak än fram på BMW om det är samma märke och modell, eller blir uppträdandet konstigt då framdäcken (iallafall i början) kommer vara något hårdare än bakdäcken pga mindre mönsterdjup?

Köper jag två däck nu så blir det samma lika vad som redan sitter på, medans om jag byter alla fyra lite senare så blir det helt annat märke och modell.
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man ska ha bästa däcken bak. Bara att köpa nya bak. Kan inte vara problem med rätt bra mönsterdjup fram.
Personligen hade jag väntat med att byta däck tills bakdäcken är helt slut. Då kommer framdäcken också vara i behov utav byte. Finns ingen anledning att byta däcken i förtid.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Bara för att undvika missförstånd - tanken är inte att skrota de nuvarande bakdäcken i förtid, utan att växla två uppsättningar bakdäck för att skillnaden mellan bakdäck och framdäck skall bli för stor.
Så här:
1. Slita ner nuvarande bakdäck till ungefär 4mm, framdäcken slitna till 6mm
2. Montera nya bakdäck, köra dessa till det är 2-3mm kvar på dem. Då bör framdäcken vara nere 4mm
3. Återmontera de första bakdäcken och köra dessa tills de är utslitna, då bör även framdäcken vara färdiga för byte.
En bil med xDrive sliter förhållandevis jämnt på fram- och bakdäck. Således kommer framdäcken vara runt, eller strax under, 3mm när bakdäcken blivit olagliga (<1,6mm). Då byter du alla däck samtidigt.

Ditt förslag är, enligt mig, mer krångel än vad det är värt.
Transocean
Ja det bör funka. Fast jag tycker att slita däck ner till 2 mm är lite så där, brukar kasta mina när det är 4 mm kvar på dom.
ju
164
juha01
F10 -15
Eller så gör du en hjulinställning. Sök får du se.

Jag har samma uppsättning som du men mina slet hårt i innerkanten. Detta kan avhjälpas med en hjulinställning. Vid normal körning så ska inte bakdäcken slitas fortare än framdäcken, ffa med tanke på xdrive samt att bakdäcken är bredare än fram.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.