|
|
|
|---|---|
|
Hej! Problem fästa den inre backspegeln i min 318Ti. Den lossnade första gången för ett par år sedan. Glasmästaren limmade då fast den, men den lossnade av sig själv vintern därpå. Lät glasmästaren limma den igen, men samma sak nu i vintras. Bilen avställd när jag ser att backspegeln lossnat än en gång. Har nu försökt själv att dels limma fast den själv med bl.a. Loctite Super Glue ett glaslim som även ska fästa på metall och även Stanley Liquid Super Glue. Har dessutom försökt med den typ av pads som man använder för att limma krokar på kakel, både Biltemas och Clas Olsons. Det rekommenderades 3 mm pads, så jag använde tre lager av dessa 1 mm pads. Inget har lyckats. Som mest har backspegeln suttit på plats ett par dagar, innan den lossnat. Tror problemet är att spegeln är så tung och dessutom svår att fixera under torktiden med tillräckligt tryck mot vindrutan. Fråga 1: Går det att lossa själva spegeln från den metalliska ring med tre urfasningar, som ska fästa mot vindrutan och sedan sätta fast backspegeln mot denna ring när lim eller pads torkat? Fråga 2: Någon av er som har ett bättre förslag, hur jag ska få fast spegeln? /stickans | |
|
Surt.... Men du är nog lösningen på spåret själv. Men börja med att göra rent ORDENTLIGT, både glaset och ringen/delen som ska limmas dit. Vilket lim du ska använda vågar jag inte svara på men du kanske kan åka till en BMW-verkstad som byter rutor själv och kolla/fråga. Bor du i Tokholm så vet ja att Bavaria Solna har egen glasmästare. Sen ska du som du är inne på limma ringen vid rutan och låta det torka/härda eller vad man nu vill kalla det innan du hänger dit själva spegeln. Gravitation är en jävel på att förstöra många små projekt :-) Vad jag vet så kommer utbytesrutorna med ringen förmonterad och man hänger s a s bara dit den gamla spegeln vid ett rutbyte, inget klödd med lim där då inte. Spegeln lossar du från ringen genom att vrida den åt endera hållet typ 1/4 eller 1/3 dels varv. Vilket brukar vara lätt när den sitter som den ska på rutan men tarvar nog lite mer kraft eller pyssel när den som jag tolkar det nu sitter i den lösa spegelns fot. Lycka till! Niklas Fransosen |
|
|
Först, stort tack Niklas för ett uttömmande svar! Det sitter kvar en rest av något svart på vindrutan, som jag inte ens lyckats få bort med smärgelduk, så jag har svårt at tro att det ska vara boven i dramat? Intressant att få reda på att ringen sitter förmonterad på nya rutor! PS: Det faktum att mitt svar dröjt så länge, beror på att jag blev tillfälligt utslängd, i samband med att jag bytt e-mailkonto. Men nu ska det funka igen. ;) |
|
|
Inga problem :-) Du säger att där finns nåt svart på rutan, det är inte färg du tänker på då? Alla rutor numera har ju en svart kant runt om och det svarta går ner vid just backspegeln så du ska nog inte försöka få glaset genomskinligt där inte. Med rent menar jag främst att rutan/ytan ska vara ren från gamla limrester och annat klödd, inte då glasklar. Gör rent med thinner eller nåt annat bra medel så ska det nog gå bra. Man svarar när man hinner och kan så att det dröjer är nog mer regel än undantag :-D Lycka till nu och ha en skön midsommar! Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.