|
|
|
|---|---|
|
Tja grabbar! Koppla in INPA idag för o läsa av felkoder. Då jag tycker bilen har börjat dricka mer diesel än vanligt. Bilen går hur fint som helst ska tillägas men tänkte bara kolla. Fick då fram denna felkod:Länk. Vad jag förstår så är det glöstiftet på 2:ans cylinder som är ansträngt? Har raderat felkoden o det gick. Ska kolla om rackarn kommer tillbaka. Men tycker ni att det e lika bra o byta stiften? Relä? Isf Någon som har gjort detta o har lust o guida lite på vägen :-). Vore oehört tacksamt o få en lite utförlig beskrivning. Så om nån orkar o har lust? :-) Bilen i fråga är en 320d -09 | |
Transocean |
|
| Tack Juha! Jag ändra en del på mitt ursprungs inlägg. | |
| Felkoden kommer tillbaka :-( Körde autocom nu också:Länk. Stift eller relä? | |
| Denna video verkar vara betydligt enklare:Länk :-). Frågan e om det kan vara reläet? | |
Transocean |
Hmm, det står ju aktivering i felkoden så det lutar nästan åt reläet? Eller kabeln som man ser i den sista videon vid 2:48? Vet inte om det går att ta loss dom en och en men om ja; testa å flytta 2:ans kabel och kolla om felet flyttar på sig? |
| Jo jag tänker också på reläet. Men tänker också på att om glödstiftet har gjort sitt borde ju det inte kunna aktivera det. O då slå denna felkod. Men lurigt?! Jag kollade lite här:Länk. O det verkar som att reläet har kod 4A6F. | |
| I videon jag länka till så tar han loss en kabel. Denna kabel är exakt 2;22 in i filmen. Denna kabel går fasen inte o få loss på min bil. Det sitter ju en typ av vit plast låsning på kontakten. Denna för jag bakåt men kabeln kontakten går ej att lossa. Något tar emot när man ska lossa den. | |
| Ähhh blir alldeles för tight i länken jag länka till. Någon som e duktig på tyska? Länken transocean Länkar till e ju kanon. Men fattar nada av texten på bilderna. Skulle vara oerhört tacksamt om någon orka beskriva lite. Jag e ju helt med på alla bilderna. Men från 1:50 in i videon så e jag rädd för o missa något viktigt i texten. | |
Transocean |
Tja Jesper! Perkele en finne från Norge översätter teknisk tyska till svenska :-) 1:53 lossa tryckrör med en mejsel 1:59 lossa tryckrör vid intercoolern 2:09 lossa skruven 2:13 lossa kontakten 2:17 dra denna grej uppåt 2:23 lossa kontakt och sensor 2:30 denna kabel måste också bort 2:34 kabeln delar sig och är kopplad till 2 sensorer 2:42 lossa här 2:51 lossa vid kompressorn 3:06 lossa spjället, om du inte får till det lossa insuget och testa igen 3:14 flytta kabelhärvan uppåt så att du får plats 3:23 lossa dessa 5 skruvar på insuget 3:28 ta av insuget, det är trångt. På höger sida har man ytterligare 2 clips 3:36 insuget är borta och man kan demontera stiften bara man lossar kontakterna först 3:49 stiften tåler inte mer än 30 nm, för säkerhets skull ställ momentnyckeln på 20 nm och kom ihåg glidmedel 4:01 sitter dom fast försök med varm motor 4:06 rengör med borste och trasa 4:30 det skall vara absolut rent 4:42 rengör insuget och byt packningar 4:55 lossa röret och gör rent, byt o-ringar 5:03 rengör spjället och byt tätning 5:10 montera nya glödstift med 10-15 nm |
|
Kiitos Juha. Se ei ollut huonosti tehty. Vaimo kotona on suomalainen :-) Tog loss dom tre kablarna idag i min länk o gjorde även rent laddtrycksgivaren. Efter detta rensa jag felkod. O du tror inte att nu kommer koden inte tillbaka :-)) Riktigt lustigt o märkligt. Rörde alltså inte glödstiften överhuvetaget. Men har beställt fyra nya Bosch stift från trevliga Tyskland. Så det blir ändå att lika gärna byta när jag ändå beställt. Ska bara klura ut va fasen han skriver vid 1:50 nu. Sen e det bara o invänta leveransen med Bosch stiften. |
|
Transocean |
1:50 Lossa pluskontakten försiktig, se till att du inte kommer i kontakt med metalldelar mens du lossar...du vet varför...bruk gaffatejp eller liknande för att isolera kontakten |
| Tack Juha! Får bli skyldig dig några Karhu vid tillfälle ;-) | |
Transocean |
Nää, Karhu kan man inte dricka. Bitburger eller Paulaner Weizen i så fall :-) Flytta från Karhulandet 1994 och pendlar mellan Norge och Tyskland sedan 8 år tillbaka. Bodde förresten 6-7 år i GBG; V:Frölunda, Heden och Masthugget. Känner 2:a Långgatan rätt bra. |
|
Sådär då kan man bocka av glödstifts byte från listan. Det va en utmaning kan man säga. 3,5h tog det i väldigt lungt o sansat tempo. 2 av stiften satt riktigt,riktigt ordentligt i gängorna. Tog en rejäl chansning när jag lossa dessa. Fick ta i riktigt ordentligt. Dom satt riktigt hårt hela gängorna upp. Lite mer o pilla bort än på videon. Sedan riktigt klurigt o få ut insuget när man lossat på allt. Men,men nu va det gjort :-)) |
|
|
Felkoden var borta ett tag nu. Men har nu kommit tillbaka igen. Glöstift cylinder 2 aktivering/kontroll. Felkoden försvinner flera dagar efter radering för att sedan komma tillbaka. Den kommer alltså inte tillbaka direkt efter radering. Ska man ta o testa o köpa ny Glödstift modul? Kostar ju en del! Kan man mäta modulen på något sätt? Mätte resistansen på dom gamla stiften. Alla stift var hela. Så där la man pengar i sjön. Bilen går ju fint. Så man kanske ska strunta i det tills man får felkod på fler stift? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.