AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.706

Konstigt batteri (ELV problem)

Hallå.
Har lite problem med ELV på min e61, alltså styrlåset visar en gul symbol och får lov att sätta i och ur nyckeln för att få den att starta. Håller på att felsöka och har sett att batteriet har orsakat detta för vissa.
När jag mätte upp batteriet när den var på bilen utan motor igång visade den endast 12.3v! När jag slog igång den laddade generatorn som den skulle och visade ca 13.9v. Tänkte att jag tar loss och laddar batteriet, men när jag väl tagit in det och mätte upp så visade det 12.9v? Dubbelkollade att det verkligen var 12.3 när den satte i bilen och visade även samma med Carly-appen inkopplad till OBD:n.

Räckte med att ladda batteriet i några timmar med CTEK:en så blev det grönt och över 13v, inget fel på batteriet alltså..

Vad kan det då vara?

Johan
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
En så kallad vilospänning (dvs batteriet inte belastad på något sätt) på 12.3 volt är på tok för lågt, så något är inte som det ska där (vad det kan vara är en separat diskussion).

Vad du upplevde är något som överraskande få vet om (så känn ingen besvikelse på så sätt) nämligen hur man mäter spänningen på ett bilbatteri.

Som du helt riktigt gjort så har du mätt upp vilken spänning det är över batteriet när bilens laddningsssystem är igång, och som du såg så låg det på ca 13.9 volt vilket är bra.

Som du ser så är denna laddspänningen högre än batteriets vanliga spänning som för ett vanligt blysyrabilbatteri ligger på 12.72 volt (varje frisk cell 2.12 volt och det finns 6 celler vilket ger 12.72 volt).

Det är helt normalt, när man laddar ett bilbatteri så är alltid laddningsspänningen högre än batteriets vanliga spänning.

När batteriet laddas med denna högre laddningsspänning så bildas något som heter surface charge, vilket grovt förenklat betyder att den översta tunna ytan har en högre spänning (i nivå med spänningen som batteriet laddas med) medans övriga delar har den vanliga spänningen.

Så när du mätte spänningen efter bilens laddningsssytem hade varit igång så mätte du den extra höga spänningen som fanns på elektrolytplattornas yta som skapades när bilens laddningssystem laddade batteriet. Som du förstår så säger denna "ytliga" spänning ingenting om vad batteriets faktiska spänning är.

=========================================
Vad man måste göra för att få en korrekt avläsning av spänningen
på ett bilbatteri är att låta det stå minst 12 men gärna 24 timmar
efter att det laddats (oavsett om det var från bilens laddningssystem
eller från en fristående batteriladdare).
Det går att få bort surface chargen genom att exempelvis belasta
batteriet en kort stund med halvljuset påslaget i 10 sekunder - men
jag föredrar ovan nämnda metod (låta stå orört i 12-24 timmar) då
man även får med eventuell hög självurladdning i mätningen.
=========================================

Så vad är nästa lämpliga steg? Den låga batterispänningen kan vara alltifrån du råkade stå och meka med bilen för länge, batteriet är permanent skadat och har så kallad hög självurladdning vilket betyder att det inte kan hålla sin spänning eller du kanske bara har en "ofördelaktig körprofil" eller tusen andra orsaker som jag inte kommer att skriva här.

För att veta behöver du samla in information.

Mät varje morgon batterispänningen under typ en 2-veckors period.
Du MÅSTE mäta innan du startar bilen, och gör det gärna på samma sätt (helst det allra första du gör innan vajervärmare, basstation och multimediaupplevelse slås på inuti bilen).
Bilen måste ha stått orörd och ostartat i typ minst 6 timmar, om inte så gör en notering om det.

Med den datamängden borde du kunna se om du ligger på konstant låg spänning eller om denna gången med 12.3 bara var en engångsföreteelse.

(Denna typ av info samlar redan idag bilens power management systemet in men det är inget som vi vanliga dödliga enkelt kan komma åt men framförallt tolka korrekt).
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Problemet med att mäta batteriet i bilen är att direkt när du låser upp så börjar belastning av batteriet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med gaspo, det är endast sub-optimalt.

Lösningen är ju såklart att skruva fast en typ av förlängning från exempelvis framdragen pluspol och jord i motorutrymmet och dra ut den genom njurarna eller annat lämpligt ställe som man kommer åt den externt.

Men då skulle jag vi nog tappa trådskaparens intresse totalt :-) Bara att mäta varje dag i 2 veckor är det nog bara jag och några till som har intresse och tålamod att göra :-)

Så därför blev det näst bästa alternativt - dvs att mäta på bilen efter man låst upp den.

Det var faktiskt därför jag skrev "gör det gärna på samma sätt", just för att kompensera för det problemet något.
Det vill säga man minimerar interaktion med bil, mäter så tidigt som möjligt och mäter på samma sätt exempelvis låser upp, öppnar förardörr, öppnar motorhuv, stänger förardörr, mäter på framdragen pluspol och god känd jord.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
OM man ska mäta vilospänningen med batteriet inkopplat, bör det göras efter att bilen gått ner i "sleep mode", dvs. efter ca 16 minuter utan att man rört något som "väcker bilen" igen (t ex. öppnat eller stängt någon dörr/lucka/huv).

Är bilen "vaken" är vissa system aktiva och drar ström, som minskar batterispänningen = felaktigt (för lågt) mätvärde.

Mätningen bör dessutom ske helst några timmar efter man kört den för att inte få för högt värde efter laddningen via generatorn.

Ett mätvärde som ligger under 12,4V är en nivå där batteriet börjar förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna. Desto lägre värde och längre tid, desto snabbare och mer permanent tappar batteriet kapacitet pga. sulfateringen.

Hur gammalt är batteriet? (år och mil)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Johan B har rätt, på äldre modeller (som mina gamla E30 och även min E34 535i med inget onödigt lullull) så gick det relativt bra att mäta vilospänningen eftersom det inte fanns några förbrukare eller sleep mode på dessa modeller.

Men däremot har det bara brakat iväg.

Just 16 minuter är från E39-tiden, numera är det otroligt många mer variabler som spelar in och beroende på olika system, nivåer och vad Power Management anser så finns inga strikta tidsperioder längre.

Dessutom vet jag att olika shutdown-tider är kodningsbara så de kommer att variera. Exempelvis hård nedstängning av terminal 30g (ger ström till enheter typ uppvärmning, radio, klimaanläggning, displayer, ljudanläggning med mera) är programmerbar, hård nedstängning betyder att den övervakar och skulle det ligga och dra ström så kommer Power Management stänga av strömmen oavsett till dessa förbrukare.

En annan terminal ger ström till olika styrboxar, om inte dessa styrboxar gett en klarsignal tillbaka inom typiskt 30 minuter (kan variera) att det är OK att stänga av strömmen så tvingar Power Management avstängning av strömmen ändåså.

Men en bra regel är att vänta minst 15 minuter - gärna 30 minuter (se ovan) för att vara säker att allt verkligen stängts ned.

Oavsett så blev jag nyfiken hur pass fel mätningen blir - rör det som marginell skillnad eller inte!?!

Kopplade in att par banankontakter med krokodilklämmor till framdragen pluspol i motorutrymmet och till jord - dessa gick sedan upp och fick ligga vid vindrutetorkarna.

Nu har jag de två senaste dagarna bara kört typ "start- 2 km - stopp" körcykler, så visste att spänningen skulle vara lite lägre än vanligt. Dessutom är batteriet original från 2006 - så över 11 år gammalt :-)

Efter att bilen stått orörd i över 6 timmar så mätte jag upp 12.53 volt. Låste jag upp bilen och öppnade motorhuven så låg den stadigt på 12.23 volt. Dvs en signifikant skillnad.

Kort och gott - mäta vilospänning när man använder bilen som normalt är pretty useless (vilket Johan B redan tydligt påpekat)...

Så min initiala kommentar stämmer delvis, vilospänning på 12.3 volt är för lågt - men å andra sidan är det inte vilospänning som mäts upp i det här fallet :-)

Den spänningen är nog inget man ska haka upp sig på - troligtvis inget fel där. Men har du möjlighet att mäta den riktiga vilospänningen (se metod ovan som jag använde mig av) under en kortare period är det alltid bra.

Men tillbaka till problemet, jag tror det är något annat. Det där är inte alltför ovanligt problem. Om jag minns rätt så brukar det vara kalibrering eller byte av sensor/givare som ofta kan lösa det där. Men hoppas någon mer kunnig kan hoppa in här och ge bättre förslag.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Tror också det är något annat problem. Det finns ingen frisk bilelektronik som lägger av bara för att det är 12,2 istället för 12,7V.

Däremot om batteriet inte är riktigt friskt och sjunker ner betydligt mer (även kort) kan det ju bli problem.

Ett äldre batteri kan fungera men ha väldigt låg kapacitet kvar. Mitt hade ca 4Ah (4!) vilket innebar att efter 24 timmar gick bilen inte att starta längre, men körde jag bara var åttonde timme gick det bra. Ett sånt batteri gör ju att spänningen sjunker väldigt vid start eller upplåsning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.