|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Han hade en ren laserstörare, ingen varnare..... Titta i lagen här..... Den säger inget om vad som är förbjudet eller ej i form av utrustning, det som du kan bli straffad för är användningen. Det vill säga, om du lyckas störa polisen med uppsåt kan du bli dömd till upp till 6 månaders fängelse, om det sedan är en laserstörare eller en ficklampa spelare ingen roll.... Så det blir upp till tingsrätten att om du gjorde det med avsikt eller ej.... """" 1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik. Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622). 2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622). 3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622). 4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622). """" |
|
|
Kör långsammare istället. Tycker aldrig synd om fartdårar som blir av med körkortet. Gå med i en klubb och bli av med adrenalinruschen där istället för att ta ut det på oss andra oskyldiga trafikanter. MVH KJELLE |
|
| Träffade en kille i Lördags som när han stod på en mack och tankade så kom en polis fram och sa att han har en laserstörare på bilen, nej svara han det är en garageports öppnare. Polisen ringer åklagern som beslutar om en "husransakan" på bilen och polisen bryter bort laserstöraren/garageportsöppnaren. Killen blir förhörd senare per telefon och i veckan blen han kallad till tingsrättsförhandling...... | |
|
kjelle: Vill inte låta gnällig men man behöver ju inte åka runt i 200 knutar inne på 50 väg i Täby bara för att man har en laserstörare/varnare. Som du kanske inte vet åker man dit en sommarmorgon på E4:an vid Nyköping för 122 km/h om man råkar på fel ordningsman. Kan garantera att jag inte framförde mitt fordon på ett speciellt livsfarligt sätt. Personligen anpassar jag hastigheten efter omständigheterna och ibland, jag säger ibland överenstämmer inte det med det som står på skylten. Om jag kan upptäcka en ordningsman som gillar att plocka för 10-12 km/h över tillåten hastighet så är jag nöjd. Inte för att jag har en sådan apparat men ändå .. |
|
| I & för sig säger du "blir av med körkortet" och det håller jag med om. Så du får väl ta mitt inlägg med en nypa NaCl ;) | |
|
Om någon blir av kortet för att de kört för fort , på en för övrig tom väg. Eller på annat sätt inte äventyrat andra människors liv så har jag empati..... |
|
|
Kilen, jag blev av med mitt -96 då jag var ute och "testade" lite med en annan bil som jag hade då och blev tagen för 220 km/h på en i det närmaste helt öde motorväg (jag + civilbilen). klockan var runt 0300 på natten och jag försökte argumentera, men ingen lycka där inte! #232 i E28 registret Länk Länk |
|
|
beamer.. "(Sist fick jag massor av mail med frågor.Ja, den är olaglig på svensk väg.Nej, den är inget för redan handikappade.....)" hahah :) |
|
|
Som jag skrivit förut så finns det dommar i liknande fall för laserstörare. Dessa borde man vid ev. åtal kunna använda sig av om man vid tillfället hade samma typ av utrustning som i fallen nedan. LEX LASER ;) Länk Länk Jag försvarar för den delen inte vansinniga fortkörningar, utan bara rätten till vara lika inför lagen. JanF. Om jag vore din kompis så skulle jag kontakta Trafikjuristen omgående. Sedan att straffsatsen enl. 3§ ligger på 6 månader är ingen tillfällighet, det medger rätt till att begära husransakan på plats av jourhavande åklagare. Mvh.Patric |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.