|
|
|
|---|---|
|
Hej, tänkte höra mig för, ifall nån skulle ha råkat ut för liknande. Jag bytte alltså ut min 520xd (-16) mot en 530xd (-14). Problemet som jag har med bilen är följande; bilen känns orkeslös då motorn varvar omkring 1300-2000 varv i minuten. Då man trycker på gasen verkar det inte finnas 560nm i motorrummet och tycker att min före detta 520xd hade mera att ge på samma varv. Detta är ju förstås totalt absurt med så känns det. Då man kör i Comfort-mode växlar bilen oftast ner för att få varven till 2k och "klarar" inte sig med vridmomentet som är till förfogande. Efter 2k varv finns det nog mer kraft än i 20d motorn och motorn varvar glatt till 4,5k varv i minuten. Kör jag med sport-mode upplever jag bilen pigg då varven hålls omkring 2k. När motorn är kall kan man höra nån sorts "turbo vissel" mellan 1500-2000 varv. Ljudet försvinner som sagt när motorn varvar högre än 2000 varv. Vet inte om jag inbillar mig men tycker mig känna ett knyck omkring då ljudet försvinner. Jag har hört om problem med EGR men vet inte om symptomen stämmer överens. Bilen har rullat 5500 mil. Tack på förhand för kommentarer! -Markus | |
| Uppdatering gällande detta (kanske). I går fick jag meddelandet "oljetrycket för lågt, kontakta genast BMW....". Ringde till BMW mobile care -> bogsering till verkstaden. Undesökning gällande detta idag eller i morgon. Bilen har i och för sig "Premium Selection" garanti så betalaren för ev reparation borde vara nån annan än jag. Dessutom har jag haft bilen först 2 mån, köpt från BMW återförsäljare här i Finland. Jävligt synd med sånt här, njuter inte riktigt av att köra med hyresbilen (Skoda Yeti) på samma sätt som av den egna bilen :( | |
|
Jag tror inte du har så mycket vrid vid så låga vartal. På min kommer kraften först då jag är över 2000 RPM. Kör jag i sportläge ser automatlådan till att varvet inte sjunker under 2000 RPM. Detta för att ha så mycket vrid som möjligt gissar jag. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Hej Näckrosen, tack för svar. Jag undrar, borde inte 3 liters maskinen ha fulla 560nm till förfogande börjande från 1500 rpm (detta visas i 5-seriens broschyr) eller är det endast marknadsföring? Över 2000 rpm har motorn nog rejält med kraft. Detta var egentligen det som jag reagerade på då jag bytte från 520d till 530d. Hade tänkt att 6-cylindriga skulle ha mer kraft på låga varv än "fyran". Tvålitern är i själva verket riktigt duktig i blandad stads- och landsvägskörning. Största skillnaden märker jag då vi kör med hela familjen + väskor t.ex. till stugan. Då verkade 520d definitivt slö jämfört med 530d. -Markus |
|
|
x30d Länk Se effektkurvan. Vid 2000 rpm är effekten drygt 100 hk, vid 2500 har du nästan 100 hk till. Länk x20d |
|
|
Tack Björn för inlägget. Denna kurva är ju nog definitivt annorlunda än vad BMW indikerar t.ex. i broschyren för f11. Max vridmoment kommer ju enligt denna mätning först ovanför 2500 rpm och inte börjande från 1500 rpm. Samma kan man se även här: Länk (europeiska 190kw 530d kallas 535d i USA) Positivt är ju att 30d motorn ger enligt GDM Performance högre värden än vad BMW anger på både på vridmoment och effekt. |
|
| Nåjaa. Bilen reparerad, oljetrycksgivaren/sensorn bytt. Enligt mekanikern läckte det en aning olja via givaren -> lågt oljetryck. Nu funkar bilen som vanligt och reparationen gick på BPS-garantin. Ljuvligt att ha egen bil tillbaka :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.