|
|
|
|---|---|
|
Hej, vad hade ni gjort? Orange motorlampa började lysa igår morse. Åkte till jobbet, lyste fortfarande. På väg hemåt lyste fortfarande. Stannade till att hämta barnen på dagis lampan släcktes. Idag lyser den inte. Ringde Folksam mitt fb och förklarade/anmälde felet. Dem hänvisar till Bilia group BMW i Mölndal eller Mechanum BMW. Första tid var 4/7 på bilia 7/7 på Mechanum. Felkodsavläsning kostar på Bilia 1700 sek på Mechanum 500 eller 1500 för nån form ökad felkodavläsning. FB står för kostnaden om det är ersättningsberättigad skada. Jag skall åka på bilsemester om en månad så vill gärna veta vad orsakade att lampan lyste. Risken finns att jag åker till bilia och betalar felkodavläsning 1700 och det visar sig bara nån skit grej med avgaser/körstil och som man bara kan släcka. 1700 sek fattigare. Samma sak kan jag göra på Schmiderman i Kungsbacka för 500 sek. Bara för att se vad felet var. Skulle det visa sig att det är ngt fel så åker jag till bilia och låter dem åtgärda felet på FB bekostnad. Skulle det vara nån skitgrej så kostade det bara 500 sek. Vill o andra sidan inte chansa och åka på semester utan att ha kollat upp om lampa inte tänds igen. Bilia säger att min bil har nån garanti som gör att om lampan lyser har jag rätt att komma in samma dag och dem har skyldighet att ta in min bil och åtgärda felet inom 3 dgr med hyrbil. Men lampan lyser inte nu..:! Vad hade ni gjort? Åkt till Schmiderman och kollat för 500 sek iaf utan att vänta 2 1/2 vecka till Bilia/Mechanum. Skulle det visa sig hos Schmiderman att det är ett fel då kan jag gå till Bilia och låta dem göra jobbet+felkodavläsning. Kostade 500 sek extra. Men skulle OBD körning hos Schmiderman visa att det är bara att släcka ingen större fel....vågar jag avboka hos Bilia/Mechanum och åka till semester utan att ha gått in hos Bilia/Mechanum. Ursäkta att jag skrev så mycket men var tvungen att förklara för att få bästa möjliga hjälp och råd här :) OBS glömde skriva in bilen om det spelar roll 530 GT 2014 11400 mil | |
|
"Vad hade ni gjort?" Skaffat en egen felkodslärare. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Gamla felkoder (ej aktiva) sparas i bilen så det går alltid att se varför lampan lyste, men det kan vara problem med att veta när felkoder är satta och i vilken ordning. Men du kan i alla fall få någon ide om vad som är felet. Lägg upp felkodslistan här så får du nog svar av "experterna" på en lösning. FAF |
|
| Kompis har en sådan men jag har alltid varit skeptisk om man själv skall hålla på och pilla...Är det helt ofarligt att göra själv med en sån? Hur funkar en så där pryl? Är det en kabel som kopplas in utan några större ingrepp på själva bilen....avmontera delar, plocka ner kringliggande utrustning mm.... | |
|
Ja man ansluter bara i OBD2-uttaget. Ex Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ringde flera bmw verkstäder och berättade att lampan är släckt nu att jag hoppas att det bara var ngt tillfälligt som orsakade att lampan tändes och förmodligen behöver bara felkodavläsning och återställning men alla var övertygade om att har lampan varit tänt en gång så måste det vara ett fel trotts att den är släckt nu. Är det så eller försöker dem bara lura en att lämna in bilen och tjäna pengar...? Jag vet inte men finns det fel så skall bilen visa det med tänd lampa varje gång jag startar bilen...felet kan inte bara försvinna om det nu var ett fel. |
|
|
Lampan tänds när motorn detekterar fel och lägger då felkod. Efter tre eller fem (kommer inte ihåg vilket antal) felfria körcykler släcks lampan igen. Det kan vara ett tillfälligt fel som tänder lampan och sätter felkod, och felet kan mycket väl försvinna av sig själv i vissa fall. Om man tar bensinbilarna t ex. kan man få motorn att "dränka" stiften i bensin om man kallstartar och sedan kör ut ur garaget och stänger av motorn - då misständer motorn vid nästa start och efter lite startförsök med full gas brukar motorn hoppa igång igen - felkod sätts på de cylindrar som misständer och motorlampan tänds. När motorn väl startat och man kört den ett tag och fått rätt antal körcykler utan att motorn upptäcker något fel, släcks lampan men felkoderna är lagrade och går att läsa ut som "historiska". I det exemplet är det ju (och var) inget direkt tekniskt fel med motorn utan den var temporärt "överchokad" pga. för mycket bensin i cylindrarna som ledde till misständningar som detekterades av motorstyrningen... Men utläsning av felkod ger dig ledtråd (-ar) om vad som kan ha tänt motorlampan och om felet är historiskt eller är kvar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
klart dom vill att du ska komma in och läsa av så de får ge dig en historisk kod och debitera dyra pengar. Felet har inte återkommit precis som johan skriver därför släcks lampan, Jag hade skaffat en egen läsaare eller inte brytt mig om att den varit tänd och kört vidare, tagit det vid nästa service. |
|
| Ja, jag håller med dig om andra som skrev samma sak men grejen är den att jag skall ut i Europa och köra många mil och min värsta tänkbara scenario är att den tänds igen mitt i Europa. Har inte lust att spendera min semester oroande vad som är felet skulle lampan tändas igen eller ännu värre få stopp och hålla på med verkstadsbesök med familj och småbarn...men förstår din tanke...så tyvärr i det här fallet är jag rädd att jag måste ta den till verkstad och hoppas att dem hittar ett fel för då står min försäkringsbolag för kostnaden om jag förstår rätt när jag pratade med dem. Bilen har inte gått 12000 mil än. | |
| Då är det väl bara åka in till bmw för avläsning. | |
|
...men har du ingen självrisk som du åker på? För att läsa ut felkod, behöver du inte åka till en verkstad - det finns säkert någon här på forumet som har en felkodsläsare som bor i din närhet - behöver inte kosta många kronor...! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för er tid, tips och råd... | |
| Enligt det stora försäkringen på Folksam som jag har så är självrisken 750 kr för motor/elektronik skador... | |
|
Hej! Tänkte uppdatera med vad som har hänt så andra kanske kan dra nytta av detta. Det var två st fel enligt verkstad (Bilia BMW grupp i Kungsbacka). 1. Avgaskylare behövde bytas (ca.10.000:-) 2. Insugnings ljuddämpare (ca. 6.000:-) Försäkringsbolaget står för reparations kostnaden då bilen har inte gått mer än 12.000 mil. Jag själv fick åka på 2xsjälvrisk (3000:-) då detta var två olika fel enligt FB. OK, bättre 3000 än 18.000 tänkte jag. FB försökte få bilhandlaren att betala då det har gått bara mindre än två månader sen jag köpte bilen. Hade ingen garanti (en månad bara) och Konsumentköplagen säger att säljaren måste bevisa att detta inte var dold fel som fanns vid försäljningstillfälle. Dem pratade ihop och säljaren fick igenom att FB skall stå för reparation. Jag vet inte vad han har sagt för att komma undan detta!!? FB kanske kommer fortsätta driva detta mot bilhandlaren för att få igenom inte vet jag... Jag har också rätt till ersättning enligt konsumentköplagen att kräva pengar för självrisken. Men om han fick rätt mot FB att inte betala och åberopa konsumentköplagen hur skall jag då övertyga honom att betala mig mina utgifter för självrisken! Jag kommer iaf skicka reklamation med begäran om ersättning och ta vidare till ARN för beslut. Vi får se vad som händer. Hur kan han bevisa att felet inte fanns då? Gäller besiktnings papper som bevis att dessa fel inte fanns då? Kan man se dessa fel på vanlig besiktning. Vet inte om han gjorde en OBD felkodsökning. Om han visar upp en sådan från besiktningen dagen innan köpet och den är ren ja då går han väl fri antar jag...eller...!? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.